Verkkokaupan arvonlisäverotus tavaramyynneissä EU:n arvonlisäveroalueelle – ilmoittamiseen avuksi One stop shop -järjestelmä
Pollari, Jaana (2021-05)
Pollari, Jaana
05 / 2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042311743
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042311743
Tiivistelmä
Verkkokauppa on viime vuosina lisääntynyt merkittävästi ja sama suuntaus jatkuu edelleen. Pienillekin yrityksille sähköinen kaupankäynti mahdollistaa siirtymisen kansainvälisille markkinoille, mistä seurauksena on uusia verotuksellisia kysymyksiä. Verkkokauppojen arvonlisäverotukseen ei ole olemassa omaa viranomaisohjetta, jota taustaa vasten tutkielmassa kootaan tietoa muun muassa verotusmaan määräytymisestä ja sen vaikutuksesta verojen suorittamiseen. Asiaa tarkastellaan suomalaisen yrityksen näkökulmasta, joka alustallaan myy omia tai muiden suomalaisten valmistajien uusia ja käyttämättömiä tuotteita EU:n arvonlisäveroalueelle. Tuotteiden välitykseen liittyy tulkinnallisuuta, jota tutkielmassa myös pohditaan.
Kokonaiskuvan saamiseksi tutkielmassa selvitetään sekä yritysten välistä yhteisökauppaa että kuluttajille ja muille arvonlisäverottomille ostajille tapahtuvaa kaukomyyntiä, jonka sääntelyä muutetaan 1.7.2021 alkaen kaikissa EU:n jäsenmaissa. Arvonlisäverolain termi kaukomyynti korvautuu yhteisön sisäisellä etämyynnillä, ja arvonlisäverot siirtyvät enenevässä määrin suoritettaviksi myyjän maasta tavaroiden kulutusjäsenvaltioihin. Tutkielmassa kuvataan siirtyminen kaukomyynnistä etämyyntiin, johon keskeisesti kuuluu verojen ilmoittamista ja maksamista palveleva unionin erityisjärjestelmä One stop shop eli OSS-järjestelmä. Järjestelmä mahdollistaa verojen ilmoittamisen ja suorittamisen yhdestä tunnistamisjäsenvaltiosta, yhdellä ilmoituksella ja maksulla kaikkiin tarvittaviin kulutusjäsenvaltioihin sekä Pohjois-Irlantiin.
Oikeusdogmaattisen tutkielman lähdemateriaali muodostuu pääsääntöisesti kansallisesta arvon-lisäverolaista, EU:n oikeuteen kuuluvasta arvonlisäverodirektiivistä ja molempia muuttavista etämyyntidirektiiveistä, EU:n täytäntöönpanoasetuksen muutosasetuksesta sekä muusta EU-tasoisesta materiaalista, arvonlisäverolain muutoksia koskevista lain esitöistä, oikeuskirjallisuudesta ja Verohallinnon ohjeista. Tutkielmassa on mukana myös oikeustapauksia Euroopan unionin tuomioistuimesta (EUT) ja korkeimmasta hallinto-oikeudesta (KHO).
Tutkielman perusteella OSS-järjestelmä helpottaa verkkokaupan kansainvälistymistä. Se poistaa etämyynneissä rekisteröitymisvelvoitteen tavaroiden toimitusmaahan ja tarpeen selvittää maa-kohtaisesti verojen ilmoitus- ja maksumenettelyjä tai laskumerkintävaatimuksia. Tavarakuljetuksen dokumentointi on tärkeää sekä yhteisökaupassa että etämyynneissä. Yrityksen itsensä organisoima kuljetus soveltuu kaikkiin myyntitilanteisiin, jolloin riski dokumentoinnin riittämättömyydestä pienenee sekä mahdollinen ongelma rajan ylittävän kuljetuksen kohdistumisesta myyntiketjussa poistuu. Arvonlisäverolain 19 §:n komissiokauppaa koskeva sääntely suhteutettuna yhteisön sisäisten tavaroiden etämyynneistä säädettyyn jättää tarvetta jatkopohdintoihin.
Kokonaiskuvan saamiseksi tutkielmassa selvitetään sekä yritysten välistä yhteisökauppaa että kuluttajille ja muille arvonlisäverottomille ostajille tapahtuvaa kaukomyyntiä, jonka sääntelyä muutetaan 1.7.2021 alkaen kaikissa EU:n jäsenmaissa. Arvonlisäverolain termi kaukomyynti korvautuu yhteisön sisäisellä etämyynnillä, ja arvonlisäverot siirtyvät enenevässä määrin suoritettaviksi myyjän maasta tavaroiden kulutusjäsenvaltioihin. Tutkielmassa kuvataan siirtyminen kaukomyynnistä etämyyntiin, johon keskeisesti kuuluu verojen ilmoittamista ja maksamista palveleva unionin erityisjärjestelmä One stop shop eli OSS-järjestelmä. Järjestelmä mahdollistaa verojen ilmoittamisen ja suorittamisen yhdestä tunnistamisjäsenvaltiosta, yhdellä ilmoituksella ja maksulla kaikkiin tarvittaviin kulutusjäsenvaltioihin sekä Pohjois-Irlantiin.
Oikeusdogmaattisen tutkielman lähdemateriaali muodostuu pääsääntöisesti kansallisesta arvon-lisäverolaista, EU:n oikeuteen kuuluvasta arvonlisäverodirektiivistä ja molempia muuttavista etämyyntidirektiiveistä, EU:n täytäntöönpanoasetuksen muutosasetuksesta sekä muusta EU-tasoisesta materiaalista, arvonlisäverolain muutoksia koskevista lain esitöistä, oikeuskirjallisuudesta ja Verohallinnon ohjeista. Tutkielmassa on mukana myös oikeustapauksia Euroopan unionin tuomioistuimesta (EUT) ja korkeimmasta hallinto-oikeudesta (KHO).
Tutkielman perusteella OSS-järjestelmä helpottaa verkkokaupan kansainvälistymistä. Se poistaa etämyynneissä rekisteröitymisvelvoitteen tavaroiden toimitusmaahan ja tarpeen selvittää maa-kohtaisesti verojen ilmoitus- ja maksumenettelyjä tai laskumerkintävaatimuksia. Tavarakuljetuksen dokumentointi on tärkeää sekä yhteisökaupassa että etämyynneissä. Yrityksen itsensä organisoima kuljetus soveltuu kaikkiin myyntitilanteisiin, jolloin riski dokumentoinnin riittämättömyydestä pienenee sekä mahdollinen ongelma rajan ylittävän kuljetuksen kohdistumisesta myyntiketjussa poistuu. Arvonlisäverolain 19 §:n komissiokauppaa koskeva sääntely suhteutettuna yhteisön sisäisten tavaroiden etämyynneistä säädettyyn jättää tarvetta jatkopohdintoihin.