Julkisten hankintojen strategiat Suomen kunnissa
Ranta, Meri (2021)
Ranta, Meri
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042928065
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042928065
Tiivistelmä
Julkisia hankintoja toteutetaan Suomessa vuosittain monien miljardien eurojen edestä kuten vuonna 2018 julkisten hankintojen arvo oli 27,5 miljardia euroa. Julkisten hankintoihin käytettävät varat tulevat ainakin osittain veronmaksajilta, joten on oleellista tarkastella niiden toteuttamista. Erilaisia strategioita on monia ja niitä on kaikkialla niin organisaatioissa kuin urheilujoukkueissa. Strategian toimii organisaatiolle ohjeena siitä, kuinka organisaatiossa toimitaan. Julkisille hankinnoille olevaa strategiaa ja etenkin hankintastrategiaa on aihetta tutkia. Hankintastrategian on dokumentti, jossa julkisille hankinnoille oleva strategian on kuvattu. Tutkimuksessa strategian muodostumista tarkasteltiin kolmen eri mallin kautta. Näitä malleja ovat Strategisen suunnittelun, asema ja resurssiperustaisen strategian malli. Julkisille hankinnoille asetettuja tavoitteita tarkasteltiin myös sen perusteella ovatko ne kaupallisia, sosio-ekonomisia vai säänteleviä.
Tutkimuksessa tarkoituksena oli selvittää millaisia strategioita ja tavoitteita julkiseille hankinnoille kunnissa on sekä millaiset asiat ovat vaikuttaneet julkisten hankintojen strategioihin. Tutkimuksessa tarkastelun kohteena olivat Suomen kunnat Ahvenanmaata lukuun ottamatta ja tutkimuksessa tarkoituksena oli saada eri puolilta Suomea ja eri suuruisista kunnista vastauksia. Tutkimus toteutettiin verkkokyselynä mahdollisimman monen kunnan tavoittamiseksi.
Tutkimustuloksissa selvisi, millainen on kuntien hankintastrategian tila Suomessa. Osassa kunnissa ei ole lainkaan erityistä julkisille hankinnoille tarkoitettua strategiaa, kun taas osalla kunnista on. Julkisten hankintojen tavoitteisiin liittyi kaikkia monipuolisesti erilaisia tavoitteita, joista korostui kustannustehokkuus, lain noudattaminen sekä monipuolisesti erilaiset sosio-ekonomiset tavoitteet kuten ympäristö ja sosiaalinen vastuu. Kuntien julkisille hankinnoille olevat strategiat poikkeavat toisistaan ja vaikuttaa siltä, että kunnissa tehdään erilaisia ratkaisuja sen suhteen minkälainen hankintastrategia on, jos kunnassa edes on hankintastrategiaa sekä miten strategia muodostetaan sekä mitä strategian muodostamisessa otetaan huomioon. Kunnissa myös pidetään vaihtelevasti hankintastrategiaa tärkeänä. Tutkimuksessa selvitettiin myös alueellisesti ja kunnan asukasluvun mukaan vaikuttavia tekijöitä, mutta selkeitä huomioita näiden vaikutuksesta ei tehty.
Tutkimuksessa tarkoituksena oli selvittää millaisia strategioita ja tavoitteita julkiseille hankinnoille kunnissa on sekä millaiset asiat ovat vaikuttaneet julkisten hankintojen strategioihin. Tutkimuksessa tarkastelun kohteena olivat Suomen kunnat Ahvenanmaata lukuun ottamatta ja tutkimuksessa tarkoituksena oli saada eri puolilta Suomea ja eri suuruisista kunnista vastauksia. Tutkimus toteutettiin verkkokyselynä mahdollisimman monen kunnan tavoittamiseksi.
Tutkimustuloksissa selvisi, millainen on kuntien hankintastrategian tila Suomessa. Osassa kunnissa ei ole lainkaan erityistä julkisille hankinnoille tarkoitettua strategiaa, kun taas osalla kunnista on. Julkisten hankintojen tavoitteisiin liittyi kaikkia monipuolisesti erilaisia tavoitteita, joista korostui kustannustehokkuus, lain noudattaminen sekä monipuolisesti erilaiset sosio-ekonomiset tavoitteet kuten ympäristö ja sosiaalinen vastuu. Kuntien julkisille hankinnoille olevat strategiat poikkeavat toisistaan ja vaikuttaa siltä, että kunnissa tehdään erilaisia ratkaisuja sen suhteen minkälainen hankintastrategia on, jos kunnassa edes on hankintastrategiaa sekä miten strategia muodostetaan sekä mitä strategian muodostamisessa otetaan huomioon. Kunnissa myös pidetään vaihtelevasti hankintastrategiaa tärkeänä. Tutkimuksessa selvitettiin myös alueellisesti ja kunnan asukasluvun mukaan vaikuttavia tekijöitä, mutta selkeitä huomioita näiden vaikutuksesta ei tehty.