Palvelusopimus yhteistyön alustana : Asiakastietojärjestelmän tuki- ja ylläpitosopimus energia-alalla
Takala, Sanna-Leena (2021-03-28)
Takala, Sanna-Leena
28.03.2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202103288616
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202103288616
Tiivistelmä
IT-sopimusten ympäristö on monimuotoinen ja vaatii sopimusneuvottelijoilta vahvaa IT-alan juridista osaamista. Pelkkä juridinen osaaminen ei riitä. Mukana on oltava asiantuntijoita, joilla on teknisen osaamisen lisäksi liiketoiminnan strateginen tuntemus. Asiakastietojärjestelmän palvelusopimus on kokonaisuus, jossa sopimuksen syvin sisältö on palvelukuvaus. Sopimus on työväline, jonka tehtävä on edesauttaa päivittäistä toimintaa ja rakentaa pohja toimivalle yhteistyölle. Sen on muututtava, joustettava, täydennyttävä ja osin uudistuttava.
Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, mitä on otettava huomioon pitkäkestoisessa energia-alan asiakastietojärjestelmän palvelusopimuksessa. Tutkimusongelmaksi muodostui: Miten sopimus kuvautuu osana oikeudellista ympäristöä ja osana päivittäistä toimintaa? Tutkimuskysymyksinä olivat palvelusopimuksen määrittely osana sopimuskulttuuria, sopimusoikeuden yleiset periaatteet palvelusopimuksen tulkinnassa, miten luottamus ja vuorovaikutus edesauttavat pitkää yhteistyötä ja miten hallitaan muutokset sekä luodaan sopimukseen joustavuutta. Lainopillisena näkökulmana oli sopimusoikeus ja strategisena liiketoiminnallisena näkökulmana oli ennakoiva sopiminen.
Energia-alan toimintaympäristö on muuttunut yhä joustavammaksi, mutta toisaalta hyvin vahvasti reguloiduksi markkinaksi. Asiakkaista on tullut myyjiä, myyjistä ostajia ja tavallisista ihmisistä sähkömarkkinan aktiivisia osapuolia. Lainsäädännön kautta vaatimukset tulevat osin pakottavina ja vaativat myös asiakastietojärjestelmien palvelusopimuksilta mukautuvuutta. Energiayhtiöt ovat yhä enemmän muuttumassa teknisistä palvelun tuottajista aidoiksi palveluyhtiöiksi. Energia-alalla lähivuosien muutoksista isoimpia, myös tietojärjestelmien osalta, on sähkömarkkinalaissa säädetty Datahubin käyttöönotto vuonna 2022. Asiakkaan, sopimuksen ja käyttöpaikan tiedot löytyvät yhdestä paikasta. Datan analysointi ja palveluiden tuottaminen monipuolistuvat, samalla monipuolistuvat sopimusten vaatimukset.
Palvelusopimuksessa on luotava yhteistoiminnalle raamit, mutta ennakoivan oikeuden ajatuksin sopimus on osa elävää, aitoa yhteistyötä, jossa vuorovaikutus ja luottamus edistävät sopimuksen sisällön toteutumista ennen oikeudellista riidanratkaisua. Sopimus on juridinen asiakirja, mutta aktiivinen yhteistyö auttaa ymmärtämään molempien osapuolien asemaa ja sitä kautta vahvistaa sopimussuhdetta. Tämä kuvastaa lojaliteettiperiaatteen näkökulmaa, missä osapuolen on aina jossain määrin huomioitava toisen osapuolen etu. Palvelusopimuksen tavoitteena on varmistaa järjestelmän toimivuus ja sen kehittäminen sekä saada tuki toimittajalta tarvittaessa. Toiminnan myötä sopimus voi täydentyä automaattisesti tai muutoshallinnasta voidaan sopia itse sopimuksessa. Sopimus on usein pitkäkestoinen ja irtisanomisen sijaan kriittisissä tilanteissa on luontevaa pyrkiä löytämään yhteisymmärrys. Sopimusyhteistyö on taiteilua suunnitelmallisuuden ja joustavuuden välillä.
Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, mitä on otettava huomioon pitkäkestoisessa energia-alan asiakastietojärjestelmän palvelusopimuksessa. Tutkimusongelmaksi muodostui: Miten sopimus kuvautuu osana oikeudellista ympäristöä ja osana päivittäistä toimintaa? Tutkimuskysymyksinä olivat palvelusopimuksen määrittely osana sopimuskulttuuria, sopimusoikeuden yleiset periaatteet palvelusopimuksen tulkinnassa, miten luottamus ja vuorovaikutus edesauttavat pitkää yhteistyötä ja miten hallitaan muutokset sekä luodaan sopimukseen joustavuutta. Lainopillisena näkökulmana oli sopimusoikeus ja strategisena liiketoiminnallisena näkökulmana oli ennakoiva sopiminen.
Energia-alan toimintaympäristö on muuttunut yhä joustavammaksi, mutta toisaalta hyvin vahvasti reguloiduksi markkinaksi. Asiakkaista on tullut myyjiä, myyjistä ostajia ja tavallisista ihmisistä sähkömarkkinan aktiivisia osapuolia. Lainsäädännön kautta vaatimukset tulevat osin pakottavina ja vaativat myös asiakastietojärjestelmien palvelusopimuksilta mukautuvuutta. Energiayhtiöt ovat yhä enemmän muuttumassa teknisistä palvelun tuottajista aidoiksi palveluyhtiöiksi. Energia-alalla lähivuosien muutoksista isoimpia, myös tietojärjestelmien osalta, on sähkömarkkinalaissa säädetty Datahubin käyttöönotto vuonna 2022. Asiakkaan, sopimuksen ja käyttöpaikan tiedot löytyvät yhdestä paikasta. Datan analysointi ja palveluiden tuottaminen monipuolistuvat, samalla monipuolistuvat sopimusten vaatimukset.
Palvelusopimuksessa on luotava yhteistoiminnalle raamit, mutta ennakoivan oikeuden ajatuksin sopimus on osa elävää, aitoa yhteistyötä, jossa vuorovaikutus ja luottamus edistävät sopimuksen sisällön toteutumista ennen oikeudellista riidanratkaisua. Sopimus on juridinen asiakirja, mutta aktiivinen yhteistyö auttaa ymmärtämään molempien osapuolien asemaa ja sitä kautta vahvistaa sopimussuhdetta. Tämä kuvastaa lojaliteettiperiaatteen näkökulmaa, missä osapuolen on aina jossain määrin huomioitava toisen osapuolen etu. Palvelusopimuksen tavoitteena on varmistaa järjestelmän toimivuus ja sen kehittäminen sekä saada tuki toimittajalta tarvittaessa. Toiminnan myötä sopimus voi täydentyä automaattisesti tai muutoshallinnasta voidaan sopia itse sopimuksessa. Sopimus on usein pitkäkestoinen ja irtisanomisen sijaan kriittisissä tilanteissa on luontevaa pyrkiä löytämään yhteisymmärrys. Sopimusyhteistyö on taiteilua suunnitelmallisuuden ja joustavuuden välillä.