Value creation through API ecosystem : Case KONE
Kilpeläinen, Olli (2021-06)
Kilpeläinen, Olli
06 / 2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042714049
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042714049
Tiivistelmä
ABSTRACT:
Digitalization and technological disruption have become prominent drivers of change in multiple industries around the world. New business models enable companies both to benefit from the possibilities enabled by digitalization and technological disruption, and to defend their existing core business against market disruptions. In a fast-paced digital world, it is exceedingly important to innovate faster. These developments have led to new business principles where value is created in networks between multiple companies rather than alone by a single actor.
This thesis asks how such value creation happens specifically in the scope of a traditional industry going through change enabled by digitalization. The research focuses on ecosystems enabled by application programming interfaces (APIs) acting as boundary resources between different companies. It explores how value is created in such an ecosystem and how that value can be monetized to generate new revenue streams for the companies in question.
This research is a qualitative study and was done by conducting semi-structured interviews to explore the views towards the case study company’s API ecosystem both from the perspective of the company’s own employees and company external representatives from the ecosystem. The interviews were analysed with qualitative content analysis to identify thematic categories emerging from the similarities and differences in perspectives raised by the interviewees.
This thesis finds that value creation is a very multifaceted topic. Value creation through API ecosystem is a trade-off encompassing multiple elements where openness and flexibility are key in enabling modular services that can serve different types of customer segments with an offering fitting for their unique needs. Furthermore, five different models of monetization were identified, however, it is recommended that there is no single correct model, but rather the monetization model depends on the maturity of the company itself and the market where it operates.
Based on the study, it becomes clear that companies need to learn and adapt when they approach new business models. The importance of APIs and ecosystems require companies to think beyond their own value creation process and consider a thematic, stepwise approach towards new markets and business opportunities. TIIVISTELMÄ:
Digitalisaatiosta ja teknologisesta murroksesta on tullut vahvoja muutoksen ajureita useilla toimialoilla ympäri maailmaa. Uudet liiketoimintamallit mahdollistavat sen, että yritykset voivat hyötyä digitalisaation ja teknologisen murroksen tuomista uusista mahdollisuuksista, sekä myös puolustaa olemassa olevaa ydinliiketoimintaansa. Nopealiikkeisessä digitalisoituvassa maailmassa on erityisen tärkeää pystyä innovoimaan nopeasti. Nämä kehitykset ovat johtaneet uusiin liiketoimintaperiaatteisiin, joissa arvonluonti ei enää tapahdu yhden yrityksen toimesta, vaan arvo luodaan verkostoissa.
Tämä opinnäytetyö kysyy, miten edellä kuvattu arvonluonti tapahtuu erityisesti digitaalisen muutoksen läpikäyvän perinteisen yrityksen näkökulmasta. Tutkimus keskittyy digitaalisiin ekosysteemeihin, joissa resursseja jaetaan ohjelmointirajapintojen (application programming interface, API) kautta eri ekosysteemitoimijoiden välillä. Se tutkii, miten arvonluonti tapahtuu tällaisissa ekosysteemeissä ja miten arvo voidaan muuntaa rahaksi, luoden uusia liikevaihtovirtoja kyseisille yrityksille.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen haastattelututkimus. Se toteutettiin hyödyntäen semi-strukturoituja haastatteluja tutustuen näkemyksiin tapausyrityksen API ekosysteemistä niin yrityksen omien työntekijöiden kuin myös ekosysteemin muiden toimijoiden edustamien henkilöiden näkökulmista. Haastattelut analysoitiin perustuen laadulliseen sisällönanalyysiin ja sen pohjalta löytyneisiin temaattisiin kategorioihin pohjautuen haastateltavien perspektiivien samankaltaisuuksiin ja erilaisuuksiin.
Tämä opinnäytetyö osoittaa, että arvonluonti on hyvin monisäikeinen aihealue. Arvonluonti API ekosysteemin kautta on valinta sisältäen monia elementtejä, joista avoimuus ja joustavuus ovat avainasemassa mahdollistaen modulaariset palvelut, jotka voivat palvella erilaisia asiakassegmenttejä ja heidän ainutlaatuisia tarpeitaan. Lisäksi tunnistetaan viisi eri arvoon pohjautuvaa hinnoittelun mallia. Suositus kuitenkin on, että ei ole olemassa yhtä oikeaa mallia, vaan sopiva malli perustuu kyseessä olevan yrityksen sekä sen kohdemarkkinan digitaaliseen kypsyyteen.
Perustuen tutkimukseen, johtopäätös on, että yritysten täytyy oppia ja mukautua lähestyessään uusia liiketoimintamalleja. APIen sekä ekosysteemien tärkeys vaatii yrityksiä miettimään arvonluontiaan yrityksen omien prosessien ulkopuolelta ja harkitsemaan temaattista, askelittaista lähestymistapaa uusia markkinoita ja liiketoimintamahdollisuuksia kohti.
Digitalization and technological disruption have become prominent drivers of change in multiple industries around the world. New business models enable companies both to benefit from the possibilities enabled by digitalization and technological disruption, and to defend their existing core business against market disruptions. In a fast-paced digital world, it is exceedingly important to innovate faster. These developments have led to new business principles where value is created in networks between multiple companies rather than alone by a single actor.
This thesis asks how such value creation happens specifically in the scope of a traditional industry going through change enabled by digitalization. The research focuses on ecosystems enabled by application programming interfaces (APIs) acting as boundary resources between different companies. It explores how value is created in such an ecosystem and how that value can be monetized to generate new revenue streams for the companies in question.
This research is a qualitative study and was done by conducting semi-structured interviews to explore the views towards the case study company’s API ecosystem both from the perspective of the company’s own employees and company external representatives from the ecosystem. The interviews were analysed with qualitative content analysis to identify thematic categories emerging from the similarities and differences in perspectives raised by the interviewees.
This thesis finds that value creation is a very multifaceted topic. Value creation through API ecosystem is a trade-off encompassing multiple elements where openness and flexibility are key in enabling modular services that can serve different types of customer segments with an offering fitting for their unique needs. Furthermore, five different models of monetization were identified, however, it is recommended that there is no single correct model, but rather the monetization model depends on the maturity of the company itself and the market where it operates.
Based on the study, it becomes clear that companies need to learn and adapt when they approach new business models. The importance of APIs and ecosystems require companies to think beyond their own value creation process and consider a thematic, stepwise approach towards new markets and business opportunities.
Digitalisaatiosta ja teknologisesta murroksesta on tullut vahvoja muutoksen ajureita useilla toimialoilla ympäri maailmaa. Uudet liiketoimintamallit mahdollistavat sen, että yritykset voivat hyötyä digitalisaation ja teknologisen murroksen tuomista uusista mahdollisuuksista, sekä myös puolustaa olemassa olevaa ydinliiketoimintaansa. Nopealiikkeisessä digitalisoituvassa maailmassa on erityisen tärkeää pystyä innovoimaan nopeasti. Nämä kehitykset ovat johtaneet uusiin liiketoimintaperiaatteisiin, joissa arvonluonti ei enää tapahdu yhden yrityksen toimesta, vaan arvo luodaan verkostoissa.
Tämä opinnäytetyö kysyy, miten edellä kuvattu arvonluonti tapahtuu erityisesti digitaalisen muutoksen läpikäyvän perinteisen yrityksen näkökulmasta. Tutkimus keskittyy digitaalisiin ekosysteemeihin, joissa resursseja jaetaan ohjelmointirajapintojen (application programming interface, API) kautta eri ekosysteemitoimijoiden välillä. Se tutkii, miten arvonluonti tapahtuu tällaisissa ekosysteemeissä ja miten arvo voidaan muuntaa rahaksi, luoden uusia liikevaihtovirtoja kyseisille yrityksille.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen haastattelututkimus. Se toteutettiin hyödyntäen semi-strukturoituja haastatteluja tutustuen näkemyksiin tapausyrityksen API ekosysteemistä niin yrityksen omien työntekijöiden kuin myös ekosysteemin muiden toimijoiden edustamien henkilöiden näkökulmista. Haastattelut analysoitiin perustuen laadulliseen sisällönanalyysiin ja sen pohjalta löytyneisiin temaattisiin kategorioihin pohjautuen haastateltavien perspektiivien samankaltaisuuksiin ja erilaisuuksiin.
Tämä opinnäytetyö osoittaa, että arvonluonti on hyvin monisäikeinen aihealue. Arvonluonti API ekosysteemin kautta on valinta sisältäen monia elementtejä, joista avoimuus ja joustavuus ovat avainasemassa mahdollistaen modulaariset palvelut, jotka voivat palvella erilaisia asiakassegmenttejä ja heidän ainutlaatuisia tarpeitaan. Lisäksi tunnistetaan viisi eri arvoon pohjautuvaa hinnoittelun mallia. Suositus kuitenkin on, että ei ole olemassa yhtä oikeaa mallia, vaan sopiva malli perustuu kyseessä olevan yrityksen sekä sen kohdemarkkinan digitaaliseen kypsyyteen.
Perustuen tutkimukseen, johtopäätös on, että yritysten täytyy oppia ja mukautua lähestyessään uusia liiketoimintamalleja. APIen sekä ekosysteemien tärkeys vaatii yrityksiä miettimään arvonluontiaan yrityksen omien prosessien ulkopuolelta ja harkitsemaan temaattista, askelittaista lähestymistapaa uusia markkinoita ja liiketoimintamahdollisuuksia kohti.