The impact of employee turnover on the stayers’ motivation and engagement
Haapala, Karla (2021-04-30)
Haapala, Karla
30.04.2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021043028288
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021043028288
Tiivistelmä
In today’s business environment, and particularly in the field of IT where talent is scarce, many companies aim to have low employee turnover. However, job hopping is commonplace, and companies suffer from its consequences. Some of the consequences are well-known, but there are still several gaps in the research in this area. Discussion around the consequences of high employee turnover concentrates on measurable values and previous studies are mostly quantitative and conducted in the previous decade, or earlier. Thus, there is a need for a qualitative study from the current business environment focusing on soft values. The aim of this research is to identify the changes that impair or enhance the motivation and employee engagement of the employees that remain in the organization, in an environment, where employee turnover is high. The study focuses on voluntary employee turnover that is difficult to predict yet common in the field of IT.
The literature that was used in this study is focused on motivation theories, on employee engagement and on employee turnover. There were no existing studies, that would have combined these three fields of study together. This research is a qualitative single case study. For this study, eight employees of a Helsinki-based internationalizing IT company were interviewed. The employees worked or had worked in different roles in the company from one to five years. The company has suffered from a high turnover rate for several years, so this study focused on an environment of high turnover rate. The data from the interviews was analyzed by conducting content analysis with the guidance of a model that was developed based on existing literature.
The findings of the study suggest that employee turnover has more negative consequences on the motivation and employee engagement of the stayers, but employee turnover’s consequences can also enhance the motivation and employee engagement of the stayers. Consequences that affect motivation negatively are increase in workload, deteriorated attitude and atmosphere, dissatisfaction with the way management reacts to high turnover, poor leadership skills and loss of relationships. Employee engagement of the stayers is impaired due to loss of relationships, negative attitude and dissatisfaction caused by employee turnover. Motivation of the stayers is enhanced when stayers receive growth opportunities, conflicts decrease and atmosphere improves, and due to good relationships with new employees and leadership skills of the new supervisor. Employee engagement can enhance when stayers are content with the way new supervisor reacts to employee turnover. Furthermore, employees that are the only ones in that role in the company, are not affected by the high turnover rate as much as the employees who work in teams. Tänä päivänä yritykset pyrkivät sitouttamaan työntekijöitään etenkin aloilla, joilla osaajista on pula. Henkilöstön vaihtuvuus on kuitenkin yleistä ja yritykset kärsivät sen seurauksista. Osa vaihtuvuuden vaikutuksista on tunnettuja, mutta alan kirjallisuudessa on vielä aukkoja. Tämä tutkimus käsittelee henkilöstön vaihtuvuuden vaikutusta organisaatioon jääneiden työntekijöiden motivaatioon ja sitoutumiseen. Tutkimuksen tavoite on selvittää millaisia motivaatiota ja sitoutumista vahvistavia ja heikentäviä muutoksia vaihtuvuus aiheuttaa. Tutkimus keskittyy vapaaehtoisen vaihtuvuuden vaikutuksiin, mikä on vaikeasti ennustettavissa ja yleistä IT-alalla tänä päivänä. Aikaisemmat tutkimukset, jotka tutkivat vaihtuvuuden vaikutusta organisaatioon jääneisiin työntekijöihin, ovat enimmäkseen määrällisiä tutkimuksia ja tutkimukset on tehty edellisellä vuosikymmenellä tai aikaisemmin. Tämän vuoksi alan kirjallisuudessa on tarve laadulliselle tutkimukselle nykypäivän liiketoimintaympäristöstä.
Tutkimuksen kirjallisuus pohjautuu motivaatioteorioihin, työntekijöiden sitoutumiseen ja henkilöstön vaihtuvuuteen. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena ja tutkimusta varten haastateltiin kahdeksaa työntekijää, jotka työskentelivät tai ovat työskennelleet eri rooleissa kansainvälistyvässä IT-alan yrityksessä Helsingissä. Yritys on kärsinyt korkeasta henkilöstövaihtuvuudesta useita vuosia. Tämän tutkimuksen teoreettisena viitekehityksenä toimii malli, joka on kehitetty aiemman kirjallisuuden perusteella. Haastatteluista kerätty data analysoitiin aiemman kirjallisuuden perusteella kehitetyn mallin avulla vertaamalla löydöksiä aiempaan kirjallisuuteen.
Tutkimustulokset osoittavat, että henkilöstövaihtuvuudella on enemmän negatiivisia kuin positiivisia vaikutuksia organisaatioon jääneiden työntekijöiden motivaatioon ja sitoutumiseen. Motivaatiota heikentäviä seurauksia ovat työmäärän lisääntyminen, asenteen ja ilmapiirin heikentyminen, tyytymättömyys sekä heikko johtamistyyli. Sitoutumista heikentävät henkilöstön vaihtuvuudesta aiheutuva ihmissuhteiden menettäminen, tyytymättömyys sekä heikot johtamistaidot. Motivaatiota parantavia vaihtuvuuden seurauksia ovat työntekijöiden saamat etenemismahdollisuudet, konfliktien väheneminen, parantunut ilmapiiri sekä hyvät suhteet uusien työntekijöiden ja esihenkilöiden kanssa. Sitoutuvuus voi parantua vaihtuvuuden seurauksena, mikäli uusi esihenkilö reagoi vaihtuvuuteen huomioimalla organisaatioon jäävät työntekijät. Lisäksi löydökset osoittavat, että henkilöstön vaihtuvuuden vaikutukset ovat vähäisemmät työntekijöihin, jotka työskentelevät kyseisessä roolissa ainoana yrityksessä, verrattuna työntekijöihin, joiden työ on riippuvaista muiden tiimin jäsenten työstä.
The literature that was used in this study is focused on motivation theories, on employee engagement and on employee turnover. There were no existing studies, that would have combined these three fields of study together. This research is a qualitative single case study. For this study, eight employees of a Helsinki-based internationalizing IT company were interviewed. The employees worked or had worked in different roles in the company from one to five years. The company has suffered from a high turnover rate for several years, so this study focused on an environment of high turnover rate. The data from the interviews was analyzed by conducting content analysis with the guidance of a model that was developed based on existing literature.
The findings of the study suggest that employee turnover has more negative consequences on the motivation and employee engagement of the stayers, but employee turnover’s consequences can also enhance the motivation and employee engagement of the stayers. Consequences that affect motivation negatively are increase in workload, deteriorated attitude and atmosphere, dissatisfaction with the way management reacts to high turnover, poor leadership skills and loss of relationships. Employee engagement of the stayers is impaired due to loss of relationships, negative attitude and dissatisfaction caused by employee turnover. Motivation of the stayers is enhanced when stayers receive growth opportunities, conflicts decrease and atmosphere improves, and due to good relationships with new employees and leadership skills of the new supervisor. Employee engagement can enhance when stayers are content with the way new supervisor reacts to employee turnover. Furthermore, employees that are the only ones in that role in the company, are not affected by the high turnover rate as much as the employees who work in teams.
Tutkimuksen kirjallisuus pohjautuu motivaatioteorioihin, työntekijöiden sitoutumiseen ja henkilöstön vaihtuvuuteen. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena ja tutkimusta varten haastateltiin kahdeksaa työntekijää, jotka työskentelivät tai ovat työskennelleet eri rooleissa kansainvälistyvässä IT-alan yrityksessä Helsingissä. Yritys on kärsinyt korkeasta henkilöstövaihtuvuudesta useita vuosia. Tämän tutkimuksen teoreettisena viitekehityksenä toimii malli, joka on kehitetty aiemman kirjallisuuden perusteella. Haastatteluista kerätty data analysoitiin aiemman kirjallisuuden perusteella kehitetyn mallin avulla vertaamalla löydöksiä aiempaan kirjallisuuteen.
Tutkimustulokset osoittavat, että henkilöstövaihtuvuudella on enemmän negatiivisia kuin positiivisia vaikutuksia organisaatioon jääneiden työntekijöiden motivaatioon ja sitoutumiseen. Motivaatiota heikentäviä seurauksia ovat työmäärän lisääntyminen, asenteen ja ilmapiirin heikentyminen, tyytymättömyys sekä heikko johtamistyyli. Sitoutumista heikentävät henkilöstön vaihtuvuudesta aiheutuva ihmissuhteiden menettäminen, tyytymättömyys sekä heikot johtamistaidot. Motivaatiota parantavia vaihtuvuuden seurauksia ovat työntekijöiden saamat etenemismahdollisuudet, konfliktien väheneminen, parantunut ilmapiiri sekä hyvät suhteet uusien työntekijöiden ja esihenkilöiden kanssa. Sitoutuvuus voi parantua vaihtuvuuden seurauksena, mikäli uusi esihenkilö reagoi vaihtuvuuteen huomioimalla organisaatioon jäävät työntekijät. Lisäksi löydökset osoittavat, että henkilöstön vaihtuvuuden vaikutukset ovat vähäisemmät työntekijöihin, jotka työskentelevät kyseisessä roolissa ainoana yrityksessä, verrattuna työntekijöihin, joiden työ on riippuvaista muiden tiimin jäsenten työstä.