The success factors to improve supplier performance and the role of buyer-supplier relationships in supplier development: a case study of a supplier development program in a Finnish MNC
Hirvi, Mari Susanna Emilia (2021-04-04)
Hirvi, Mari Susanna Emilia
04.04.2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202104049368
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202104049368
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tarkoitus on tutkia toimittajan kehitysprojektin menestystekijöitä kansainvälisessä organisaatiossa. Tutkielmassa keskitytään tarkemmin toimittajan toimitustäsmällisyyteen sekä toimittajan ja ostajan välisiin suhteisiin ja niiden vaikutukseen kehitysprojektissa. Tutkimuksen teoriaosuus esittelee toimittajan kehittämisen konseptin teorian valossa keskittyen sen hyötyihin, menestystekijöihin sekä haasteisiin. Lisäksi erilaiset toimittajan kehittämiseen liittyvät toiminnot käydään läpi. Tämän jälkeen teoriaosuus käsittelee toimittajan suorituskyvyn mittareita ja esittelee yleisimmät teoriat sekä lähestymistavat suorituskyvyn mittaamiselle.
Empiirinen tutkimus on toteutettu kvalitatiivisella tapaustutkimuksella. Tapaustutkimukseen valittu yritys on suomalainen teollisuusalan kansainvälinen yritys, jolla on kompleksi toimitusketju, kattaen toimittajia sekä Euroopasta että Kiinasta. Tutkimuksen data on kerätty haastatteluilla, havainnoilla sekä tukevana datana on käytetty ostajayrityksen dataa. Data on kerätty yhden vuoden ajalta.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että kommunikointitavoilla sekä toimittajan suorituskyvyn aktiivisella seurannalla on merkittävä hyöty toimittajan kehitysprojektin onnistumiseen. Tekijät kuten suorituksen mittaaminen, informaation ja toimintojen läpinäkyvyys sekä kommunikaation avoimuus vaikuttavat suoraan toimittajan ja ostajan välisiin suhteisiin positiivisesti parantaen yhteistyökyvykkyyttä. Lisäksi ostajayrityksen useimpien sidosryhmien osallistuminen keskusteluihin toimittajan suorituksesta edesauttaa vähentämään vääriä tulkintoja sekä pienentää riskiä kehitysprojektin epäonnistumiseen. Lisäksi tulokset osoittavat, että ostajayritykseltä saatu tuki toimittajan kehitysprojektin aikana edesauttaa projektin onnistumista, edellyttäen, että toimittajan kehitys nähdään yrityksessä jatkuvana parantamisena lyhytvaikutteisten korjaavien toimenpiteiden sijasta.
Tulevan tutkimuksen toimittajien kehittämisen alueella tulisi keskittyä aiempaa tarkemmin ostajayrityksen osallistumiseen sekä sen vaikutuksiin toimittajan kehittämisprojektin menestyksessä. Myös toimittaja- sekä ostajayrityksen kehittämistoimenpiteiden yhteensovittamista sekä sen vaikutuksia kehitysprojektin onnistumiseen tulisi tutkia lisää. Lopuksi mitä tulisi tutkia jatkossa, on ostajayrityksen eri sidosryhmien – erityisesti operatiivisen tason sekä johtoryhmän – välinen informaation jakamisen rooli toimittajan kehittämisprojekteissa. This master’s thesis study aims to find the success factors for supplier development in a multinational company. More specifically, this study focuses on supplier delivery performance development as well as the role of buyer-supplier relationships in supplier development. The theoretical background of this study presents supplier development, first focusing on the benefits, critical success factors and challenges in supplier development and also provides an overview of the different supplier development activities, classified based on the buyer company’s involvement level in those activities.
The theoretical background also provides insight on supplier performance measurement, in order to gain understanding on how and based on what theories supplier performance is being measured.
The empirical study is conducted via a qualitative single case study of a Finnish multinational company, the case supplier being a Finnish supplier, having a complex supply chain including both European and Chinese 2nd tier suppliers in its supplier portfolio. The data for this study is collected via interviews, participant observations and both secondary and primary data collected from the buyer company’s database. The data is collected from one year time period.
The results of this study indicate that there is significant importance on the manner of communicating and monitoring the supplier’s performance in order to succeed in a supplier development program. Factors such as frequency of performance measurement, the transparency and the openness of communication directly impact on the buyer-supplier relationship and the mutual collaboration. Moreover, the involvement of the byer company’s all stakeholders into the discussions of the supplier’s performance plays a critical role in order to avoid misinterpretations and failure of the supplier development program. Additionally, the importance of buyer company’s efforts to support the development and considering supplier development as a way to achieve continuous improvement rather than finding quick-fix solutions, drive the supplier development to success.
Future research should focus more on the buyer’s involvement efforts in supplier development. The concept where both buyer and supplier develop their capabilities and practices, and the extent to which those activities support each other, would be investigated further. Finally, what should be studied in the future is the importance of information sharing within the buyer company, especially between the operational and managerial level, when developing suppliers.
Empiirinen tutkimus on toteutettu kvalitatiivisella tapaustutkimuksella. Tapaustutkimukseen valittu yritys on suomalainen teollisuusalan kansainvälinen yritys, jolla on kompleksi toimitusketju, kattaen toimittajia sekä Euroopasta että Kiinasta. Tutkimuksen data on kerätty haastatteluilla, havainnoilla sekä tukevana datana on käytetty ostajayrityksen dataa. Data on kerätty yhden vuoden ajalta.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että kommunikointitavoilla sekä toimittajan suorituskyvyn aktiivisella seurannalla on merkittävä hyöty toimittajan kehitysprojektin onnistumiseen. Tekijät kuten suorituksen mittaaminen, informaation ja toimintojen läpinäkyvyys sekä kommunikaation avoimuus vaikuttavat suoraan toimittajan ja ostajan välisiin suhteisiin positiivisesti parantaen yhteistyökyvykkyyttä. Lisäksi ostajayrityksen useimpien sidosryhmien osallistuminen keskusteluihin toimittajan suorituksesta edesauttaa vähentämään vääriä tulkintoja sekä pienentää riskiä kehitysprojektin epäonnistumiseen. Lisäksi tulokset osoittavat, että ostajayritykseltä saatu tuki toimittajan kehitysprojektin aikana edesauttaa projektin onnistumista, edellyttäen, että toimittajan kehitys nähdään yrityksessä jatkuvana parantamisena lyhytvaikutteisten korjaavien toimenpiteiden sijasta.
Tulevan tutkimuksen toimittajien kehittämisen alueella tulisi keskittyä aiempaa tarkemmin ostajayrityksen osallistumiseen sekä sen vaikutuksiin toimittajan kehittämisprojektin menestyksessä. Myös toimittaja- sekä ostajayrityksen kehittämistoimenpiteiden yhteensovittamista sekä sen vaikutuksia kehitysprojektin onnistumiseen tulisi tutkia lisää. Lopuksi mitä tulisi tutkia jatkossa, on ostajayrityksen eri sidosryhmien – erityisesti operatiivisen tason sekä johtoryhmän – välinen informaation jakamisen rooli toimittajan kehittämisprojekteissa.
The theoretical background also provides insight on supplier performance measurement, in order to gain understanding on how and based on what theories supplier performance is being measured.
The empirical study is conducted via a qualitative single case study of a Finnish multinational company, the case supplier being a Finnish supplier, having a complex supply chain including both European and Chinese 2nd tier suppliers in its supplier portfolio. The data for this study is collected via interviews, participant observations and both secondary and primary data collected from the buyer company’s database. The data is collected from one year time period.
The results of this study indicate that there is significant importance on the manner of communicating and monitoring the supplier’s performance in order to succeed in a supplier development program. Factors such as frequency of performance measurement, the transparency and the openness of communication directly impact on the buyer-supplier relationship and the mutual collaboration. Moreover, the involvement of the byer company’s all stakeholders into the discussions of the supplier’s performance plays a critical role in order to avoid misinterpretations and failure of the supplier development program. Additionally, the importance of buyer company’s efforts to support the development and considering supplier development as a way to achieve continuous improvement rather than finding quick-fix solutions, drive the supplier development to success.
Future research should focus more on the buyer’s involvement efforts in supplier development. The concept where both buyer and supplier develop their capabilities and practices, and the extent to which those activities support each other, would be investigated further. Finally, what should be studied in the future is the importance of information sharing within the buyer company, especially between the operational and managerial level, when developing suppliers.