Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • OSUVA
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt (rajattu saatavuus)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • OSUVA
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt (rajattu saatavuus)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

IoT-pohjaisen palvelukonseptin arvopohjainen kehitys hotellisektorille

Kaakinen, Ilkka (2016)

 
Katso/Avaa
osuva_6863.pdf (839.5Kb)
Lataukset: 

Kokoteksti luettavissa vain Tritonian asiakaskoneilla.
Kaakinen, Ilkka
2016
Näytä kaikki kuvailutiedot

Kuvaus

Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Teollinen internet on suhteellisen uusi teknologian malli/IT-ratkaisu, mikä tunnetaan myös nimillä Kaiken Internet (Internet of everything) ja Asioiden Internet (Internet of Things, IoT) (Shrouf & Miragliotta 2015). The Industrial Internet Consortium (IIC, teollisuusyhteisö, jonka muodostavat AT&T, Cisco, GE, IBM ja Intel,) määrittelee teollisen internetin ”yhdistävän älykkäät koneet, laitteet ja niitä käyttävät ihmiset, jolloin päätöksentekoa voidaan parantaa edistyneen tiedon analysoinnin kautta ja tuottaen mukautuvaa liiketoimintaa”. (ETLA, 2015.)

Tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa, millä keinoin ja ratkaisuin Anvia sekä ABB voivat tuottaa arvoa hotelliyritykselle. Tutkimuksessa tarkastellaan mitkä tekijät nousevat esille hotelliyrityksen arvoketjussa tai arvoprosessissa, ja millaisin ratkaisuin toimeksiantoyritykset voivat näitä tekijöitä tyydyttää. Tutkimuksen keskeisimmäksi kysymykseksi muotoutuu näin ollen: Millä ehdoin IoT-pohjainen palveluratkaisu rakennetaan hotellin arvonluontiprosessin tukemiseksi? Tutkimuksen toisena tarkoituksena on rakentaa kuvaa maailmasta, jota teollinen internet tulee seuraavien vuosien aikana muokkaamaan valtavasti. Erityisesti tarkastelun kohteena ovat palveluliiketoiminta ja tarkemmin hotelliliiketoiminta, sekä kuinka laitteiden välinen internet muokkaa arvoperusteista palvelukonseptin kehittämistä.

Tutkimuksesta käy ilmi, että hotellisektori on jäämässä digitaalisuuden hyödyntämisessä jälkeen muista perinteisistä toimialoista. Teollisen internetin kiistattomat hyödyt (esim. kustannustehokkuus) eivät riitä sellaisenaan arvolupaukseksi älypalvelukonseptin kehityksessä. Tutkimus tuo esille teoreettisen viitekehyksen sekä empirian kautta arvonluonnin prosessimallin palvelukonseptin kehitykselle, joka auttaa toimeksiantoyrityksiä tekemään perusteltuja päätöksiä arvoelementtien luonnista ja palvelukonseptin kehityksestä.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt (rajattu saatavuus) [3298]
https://osuva.uwasa.fi
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

TekijäNimekeAsiasanaYksikkö / TiedekuntaOppiaineJulkaisuaikaKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
https://osuva.uwasa.fi
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste