Organisaatio muutoksessa: Esimiesten johtamisroolit JIK- peruspalveluliikelaitoskuntayhtymässä
Kaaja, Taru Reija Elisabet (2010)
Kaaja, Taru Reija Elisabet
2010
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatiot ovat suurten muutosten kohteena. Kunta- ja palvelurakenneuudistuksen myötä kunnat ovat yhdistäneet sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatioita. Sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja tuotetaan erilaisin uusin tavoin. Tutkimuksen kohteena on liikelaitoskuntayhtymä. Liikelaitoskuntayhtymä on yksi esimerkki kunnan uudesta tavasta tuottaa sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut.
Organisaatioiden kehittämisessä muutosta tapahtuu kahdella tasolla. Muutosta tapahtuu sekä itse organisaatiorakenteissa että organisaation sisäisessä; jäsentenvälisessä toiminnassa. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan uuden peruspalveluliikelaitoskuntayhtymän tuomaa muutosta juuri organisaation sisäisenä muutoksena ja erityisesti lähiesimiehen kokemana. Muutoksessa olevassa organisaatioissa johtaminen on tärkeässä roolissa. Erityisesti lähiesimieheltä vaaditaan kykyä ja taitoa johtaa muutoksessa olevaa organisaatiota.
Tutkimuksessa tarkastellaan muutoksen johtamista oppivassa organisaatiossa. Oppivassa organisaatiossa muutos koetaan mahdollisuutena ja kaikilla oppivan organisaation jäsenillä on halu kehittää organisaation toimintaa. Tutkimuksessa kiinnitetään huomiota lähiesimiesten suhtautumiseen muutoksiin sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatiossa. Muutoksenjohtamisessa tarvitaan asioiden ja ihmisten johtamista. Muutosjohtamisessa tarvitaan ennen kaikkea suunnan näyttämistä, kannustamista ja innovatiivisuutta. Tutkimuksessa tarkastellaan myös lähiesimiesten neljän johtamisroolin kautta. Nämä johtamisroolit ovat kyseenalaistava esimies, innovatiivinen esimies, oppimiseen kannustavaesimies ja kuunteleva esimies. Lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan lähiesimiesten valmiuksia johtaa muutoksessa olevaa organisaatiota.
Tutkimus on laadullinen tutkimus. Teoria osuudessa käsitellään oppivaa organisaatiota, muutosta ja esimiehen johtamisrooleja. Tutkimuksen empiirinen aineisto on koottu teemahaastattelujen avulla. Haastattelut on suoritettu ryhmähaastatteluina kuudelletoista lähiesimiesasemassa toimivalle työntekijälle JIKperuspalveluliikelaitoskuntayhtymässä. Aineiston analysoinnissa on käytetty sisällönanalyysia.
Tutkimustulosten mukaan lähiesimiehet suhtautuvat muutoksiin myönteisesti. Muutos koetaan mahdollisuutena ja lähiesimiehet kokevat tarvitsevansa muutosta. Lähiesimiehet näkevät oman roolinsa tärkeänä muutostenjohtamisessa. Lähiesimiehet kokevat kuitenkin jossain määrin riittämättömyyden tunnetta sillä, sekä johdolta tulevat vaatimukset että työntekijöiden odotukset tuovat haasteita muutoksenjohtamiseen. Esimiehiltä vaaditaan sekä asioiden että ihmisten johtamista. Esimiehen tulee kyetä kohdata ja johtaa hyvinkin erilaisia ihmisiä. Jotta kunnat pystyvät järjestämään sosiaali- ja terveyspalvelut myös jatkossa, tulee toiminnan olla entistä tuottavampaa ja taloudellisempaa.
Organisaatioiden kehittämisessä muutosta tapahtuu kahdella tasolla. Muutosta tapahtuu sekä itse organisaatiorakenteissa että organisaation sisäisessä; jäsentenvälisessä toiminnassa. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan uuden peruspalveluliikelaitoskuntayhtymän tuomaa muutosta juuri organisaation sisäisenä muutoksena ja erityisesti lähiesimiehen kokemana. Muutoksessa olevassa organisaatioissa johtaminen on tärkeässä roolissa. Erityisesti lähiesimieheltä vaaditaan kykyä ja taitoa johtaa muutoksessa olevaa organisaatiota.
Tutkimuksessa tarkastellaan muutoksen johtamista oppivassa organisaatiossa. Oppivassa organisaatiossa muutos koetaan mahdollisuutena ja kaikilla oppivan organisaation jäsenillä on halu kehittää organisaation toimintaa. Tutkimuksessa kiinnitetään huomiota lähiesimiesten suhtautumiseen muutoksiin sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatiossa. Muutoksenjohtamisessa tarvitaan asioiden ja ihmisten johtamista. Muutosjohtamisessa tarvitaan ennen kaikkea suunnan näyttämistä, kannustamista ja innovatiivisuutta. Tutkimuksessa tarkastellaan myös lähiesimiesten neljän johtamisroolin kautta. Nämä johtamisroolit ovat kyseenalaistava esimies, innovatiivinen esimies, oppimiseen kannustavaesimies ja kuunteleva esimies. Lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan lähiesimiesten valmiuksia johtaa muutoksessa olevaa organisaatiota.
Tutkimus on laadullinen tutkimus. Teoria osuudessa käsitellään oppivaa organisaatiota, muutosta ja esimiehen johtamisrooleja. Tutkimuksen empiirinen aineisto on koottu teemahaastattelujen avulla. Haastattelut on suoritettu ryhmähaastatteluina kuudelletoista lähiesimiesasemassa toimivalle työntekijälle JIKperuspalveluliikelaitoskuntayhtymässä. Aineiston analysoinnissa on käytetty sisällönanalyysia.
Tutkimustulosten mukaan lähiesimiehet suhtautuvat muutoksiin myönteisesti. Muutos koetaan mahdollisuutena ja lähiesimiehet kokevat tarvitsevansa muutosta. Lähiesimiehet näkevät oman roolinsa tärkeänä muutostenjohtamisessa. Lähiesimiehet kokevat kuitenkin jossain määrin riittämättömyyden tunnetta sillä, sekä johdolta tulevat vaatimukset että työntekijöiden odotukset tuovat haasteita muutoksenjohtamiseen. Esimiehiltä vaaditaan sekä asioiden että ihmisten johtamista. Esimiehen tulee kyetä kohdata ja johtaa hyvinkin erilaisia ihmisiä. Jotta kunnat pystyvät järjestämään sosiaali- ja terveyspalvelut myös jatkossa, tulee toiminnan olla entistä tuottavampaa ja taloudellisempaa.