Strategic recruitment through social media
Keisala, Tiia (2020-11-12)
Keisala, Tiia
12.11.2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020111290073
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020111290073
Tiivistelmä
Sosiaalinen media on vaikuttanut suuresti yrityksien liiketoimintaan. Lisäksi sosiaalisella medialla on tällä hetkellä merkittävä rooli rekrytoinneissa. Se nähdään kustannustehokkaana ja aikaa säästävänä kanavana rekrytoinneissa. Erityisesti se auttaa yrityksiä saavuttamaan suuria ihmismassoja, kohdentamaan viestintää tietyille joukoille, löytämään passiivisia ehdokkaita, sekä se on tehnyt interaktiivisen kommunikoinnin mahdolliseksi. Parhaiden talenttien rekrytoiminen on välttämätöntä yrityksien menestymisen kannalta. Kilpailu heistä on kovaa, minkä vuoksi heidän houkuttelunsa yritykseen ja työnantajamielikuvan rakentaminen on välttämätöntä. Rekrytointien tulisi olla tehokkaita ja korkealaatuisia, jotta löydettäisiin täydellisesti sopivat työntekijät ja pystyttäisiin siten vastaamaan businesstarpeisiin. Parhaiten sopivien työntekijöiden löytäminen voi johtaa asiakastyytyväisyyden kasvuun ja kilpailuedun syntymiseen. Sen lisäksi, globalisaatio on yhä kasvava ilmiö yritysmaailmassa, minkä vuoksi myös kansainväliset rekrytointitarpeet korostuvat. Kansainvälisyys tuo omat näkökulmansa ja haasteensa rekrytointeihin. Sosiaalisen median ansiosta organisaatiot pystyvät kuitenkin helposti rekrytoimaan parhaita talentteja mistä vaan, ja ylipäätänsä saavuttamaan heidät erittäin kilpailluilla markkinoilla.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys kattaa rekrytoinnin ja kansainvälisen rekrytoinnin erityis- piirteineen, sekä sosiaalisen median käytön rekrytoinneissa. Nämä aihealueet käydään mahdollisimman analyyttisesti keskeisten mallien, konseptien ja teorioiden avulla.
Kvalitatiivisen tutkimusmallin avulla, selvitetään sosiaalisen median roolia rekrytoinneissa. Tutkimuksen kohteena on myös sosiaalisen median vaikutus rekrytointien onnistumiseen, sekä kansallisten, että kansainvälisten sosiaalisen median rekrytointien hyödyt ja haasteet. Seitsemää asiantuntijaa suomalaisista, myös kansainvälisiä kandidaatteja rekrytoivista yrityksistä haastateltiin. Haastatteluista saatu data analysoitiin sisällönanalyysimenetelmällä.
Keskeisimmät johtopäätökset ovat, että sosiaalisen median rekrytoinneissa menestyminen alkaa sillä, että rekrytoinnit ovat vahvasti osa yrityksen strategiaa. Sosiaalisella medialla, etenkin LinkedInillä on korvaamaton rooli rekrytoinneissa, koska kaksi keskeisintä toimintoa, potentiaalisten kandidaattien houkuttelu työnantajamielikuvalla, sekä passiivisten kandidaattien saavuttaminen tapahtuvat LinkedInissä. Lisäksi suurimpiin hyötyihin kuuluvat laaja kattavuus ja kohdentamismahdollisuudet, henkilökohtainen kanssakäynti, tulosten helppo mitattavuus ja halpuus. Sosiaalisen median käytöllä rekrytoinneissa voi lisätä niiden laatua ja tehokkuutta. Huolimatta sen valtavasta suosiosta, tuli ilmi rekrytointitarkoitukseen liittyen kaksi haastetta, nimittäin luotettavuus ja tiettyjen ryhmien poissaolo LinkedInissä. Monimuotoisuus on hyvin arvostettua ja tavoiteltavaa yrityksissä ja sosiaalinen media auttaakin saavuttamaan kansainväliset kandidaatit nopeasti. Kuitenkin kansainväliset rekrytoinnit ovat erittäin standardisoituja, vaikka se voi vähentää monimuotoisuutta. Tärkeimmät asiat, jotka otetaan huomioon näyttävät olevan kieli ja työluvat. Kansainväliset kandidaatit saavutetaan suurimmaksi osaksi LinkedInissä. Saattaa olla, että työnantajamielikuva on jopa tärkeämpi kansainvälisissä rekrytoineissa kuin kotimaisissa. Ylipäätänsä sosiaalisen median rooli rekrytoinnissa ja sitä myötä siihen panostaminen on selkeässä kasvussa.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys kattaa rekrytoinnin ja kansainvälisen rekrytoinnin erityis- piirteineen, sekä sosiaalisen median käytön rekrytoinneissa. Nämä aihealueet käydään mahdollisimman analyyttisesti keskeisten mallien, konseptien ja teorioiden avulla.
Kvalitatiivisen tutkimusmallin avulla, selvitetään sosiaalisen median roolia rekrytoinneissa. Tutkimuksen kohteena on myös sosiaalisen median vaikutus rekrytointien onnistumiseen, sekä kansallisten, että kansainvälisten sosiaalisen median rekrytointien hyödyt ja haasteet. Seitsemää asiantuntijaa suomalaisista, myös kansainvälisiä kandidaatteja rekrytoivista yrityksistä haastateltiin. Haastatteluista saatu data analysoitiin sisällönanalyysimenetelmällä.
Keskeisimmät johtopäätökset ovat, että sosiaalisen median rekrytoinneissa menestyminen alkaa sillä, että rekrytoinnit ovat vahvasti osa yrityksen strategiaa. Sosiaalisella medialla, etenkin LinkedInillä on korvaamaton rooli rekrytoinneissa, koska kaksi keskeisintä toimintoa, potentiaalisten kandidaattien houkuttelu työnantajamielikuvalla, sekä passiivisten kandidaattien saavuttaminen tapahtuvat LinkedInissä. Lisäksi suurimpiin hyötyihin kuuluvat laaja kattavuus ja kohdentamismahdollisuudet, henkilökohtainen kanssakäynti, tulosten helppo mitattavuus ja halpuus. Sosiaalisen median käytöllä rekrytoinneissa voi lisätä niiden laatua ja tehokkuutta. Huolimatta sen valtavasta suosiosta, tuli ilmi rekrytointitarkoitukseen liittyen kaksi haastetta, nimittäin luotettavuus ja tiettyjen ryhmien poissaolo LinkedInissä. Monimuotoisuus on hyvin arvostettua ja tavoiteltavaa yrityksissä ja sosiaalinen media auttaakin saavuttamaan kansainväliset kandidaatit nopeasti. Kuitenkin kansainväliset rekrytoinnit ovat erittäin standardisoituja, vaikka se voi vähentää monimuotoisuutta. Tärkeimmät asiat, jotka otetaan huomioon näyttävät olevan kieli ja työluvat. Kansainväliset kandidaatit saavutetaan suurimmaksi osaksi LinkedInissä. Saattaa olla, että työnantajamielikuva on jopa tärkeämpi kansainvälisissä rekrytoineissa kuin kotimaisissa. Ylipäätänsä sosiaalisen median rooli rekrytoinnissa ja sitä myötä siihen panostaminen on selkeässä kasvussa.