Motivationsstand der A2-Deutschlernenden in der finnischen Gesamtschule
Blomqvist, Katariina (2020)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020110889643
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020110889643
Tiivistelmä
Tämä tutkimus käsittelee suomalaisten peruskoululaisten saksan opiskelumotivaatiota. Tarkoituksena on selvittää, millainen oppilaiden motivaatiotaso on, ja mitkä eri tekijät siihen vaikuttavat. Tutkimuskohteena on keskisuomalainen saksaa A2-kielenä opiskeleva ryhmä, joka koostuu 12 oppilaasta. Ryhmän opiskelumotivaatiota tutkitaan kahtena eri ajakohtana; ensin alakoulun viidennellä luokalla ja toisen kerran yläkoulun kahdeksannella luokalla. Tutkimusaineisto kootaan empiirisenä tutkimuksena kyselylomakkeen avulla. Lomake koostuu kysymyksistä ja väittämistä, jotka jaotellaan erilaisten teoreettisten käsitteiden avulla omiin ryhmiinsä. Työssä tarkastellaan oppilaiden kielellistä taustaa, tehtyä kielivalintaa, siihen vaikuttaneita tekijöitä, vanhempien ja muiden läheisten henkilöiden vaikutusta kielivalintaan sekä motivaatioon ja oppilaiden kielten opiskelun tulevaisuuden suunnitelmia. Lisäksi motivaatiota tutkitaan myös oppilaiden yleisen kiinnostuksen sekä kieliasenteiden avulla. Mielenkiintoista on myös selvittää, miten oppilaat näkevät itsensä vieraan kielen opiskelijoina ja miten he suhtautuvat vieraan kielen hyötyaspektiin, kun mietitään esim. tulevaisuuden työpaikkaa, jatko-opintoja tai mahdollista asumista ulkomailla. Tutkimuksen painopisteessä ovat varsinkin vuosiluokkien väliset motivaatioerot, joita tutkitaan pylväsdiagrammien sekä erilaisten motivaatioon liittyvien käsitteiden avulla.
Tutkimus osoitti, että saksanlukijoiden motivaatio on yleisesti ottaen varsin hyvä. Tämä näkyy nimenomaan oppilaiden kiinnostuksessa ja halussa opiskella vieraita kieliä sekä jatkaa niiden opiskelua myös myöhemmässä elämänvaiheessa. Nuoremmat kuudennen luokan oppilaat ovat motivoituneempia saksanlukijoita kuin vanhemmat kahdeksannen luokan oppilaat. Motivaatiotason laskuun vaikuttaneita havaittuja tekijöitä vanhempien oppilaiden kohdalla ovat mm. teini-iän tuomat muut mielenkiinnon kohteet, koulumenestyksen lasku muissa oppiaineissa sekä kasvanut tietoisuus omien mielipiteiden ja intressien muovautumisesta.
Tutkimus osoitti, että saksanlukijoiden motivaatio on yleisesti ottaen varsin hyvä. Tämä näkyy nimenomaan oppilaiden kiinnostuksessa ja halussa opiskella vieraita kieliä sekä jatkaa niiden opiskelua myös myöhemmässä elämänvaiheessa. Nuoremmat kuudennen luokan oppilaat ovat motivoituneempia saksanlukijoita kuin vanhemmat kahdeksannen luokan oppilaat. Motivaatiotason laskuun vaikuttaneita havaittuja tekijöitä vanhempien oppilaiden kohdalla ovat mm. teini-iän tuomat muut mielenkiinnon kohteet, koulumenestyksen lasku muissa oppiaineissa sekä kasvanut tietoisuus omien mielipiteiden ja intressien muovautumisesta.