The Concierge of Crime : Representation of Manipulation in the Character Raymond Reddington in The Blacklist
Solin, Taija Johanna (2020-11-03)
Lataukset:
Solin, Taija Johanna
03.11.2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020110389184
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020110389184
Tiivistelmä
There is surprisingly little research on representation of manipulation and the manipulative character in fiction despite how clear the influence is. The diverse tactics of psychological manipulation are multidimensionally constructed in the TV series The Blacklist. The manipulative situations appear to mostly align with the psychological theories on manipulation although the manipulative character has some differences.
This thesis studies the manipulative behaviour of Raymond Reddington in the TV-series The Blacklist. The representations are analysed within manipulative situations drawing on the psychological theories of manipulation. One of the central goals of this thesis is to elucidate how representations are formulated within different ‘languages’ in the character’s action, and how the manipulations are constructed when it is not through interaction. The purpose of the manipulation also has some importance in the way it is created.
Although the representation aligns with the manipulation tactics in the psychological theories, there are some glaring differences. The analysis revealed that the manipulative situations are typically constructed in the personal interaction between the characters within their expressions, gestures, words, appearances, voice, and in the props used by the manipulator. However, in some of the manipulation tactics the manipulation has happened before during the same episode and it is only given meaning in the words of the manipulator as he provides the codes to read the episode as a whole. Manipulaation ja manipulatiivisen henkilön representaatiosta fiktiossa on tehty yllättävän vähän tutkimustyötä, vaikka niiden vaikutus ja tärkeys tarinan kulkuun sekä hahmojen henkilökemiaan on selkeästi havaittavissa. The Blacklist -sarjassa erilaiset psykologian manipulaatiotaktiikat on rakennettu hyvin monipuolisesti sarjan manipulaatiotilanteissa. Tilanteet vaikuttavat perusteiltaan hyvin psykologian teorioiden mukaisilta riippumatta esitettyjen manipulaatiotaktiikoiden monimutkaisuudesta.
Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää miten The Blacklist -sarjassa rakennetaan Raymond Reddingtonin manipulaatiota analysoimalla sarjan manipulaatiotilanteiden representaatiota hyödyntämällä psykologian teorioita. Tämän tutkimuksen yksi keskeisimmistä päämääristä on selvittää miten representaatiot muodostuvat manipulaatiotilanteissa eri ‘kielien’ kautta hahmojen toimintana ja miten sellaiset taktiikat ja tilanteet muodostuvat, joissa kysymys ei ole kahden tai useamman hahmon välisestä kanssakäymisestä. Manipulaattorin ja hänen uhrinsa moniulotteisen toiminnan lisäksi myös manipulaatiotaktiikoiden tarkoitus sarjan sisällä on osa tätä merkitystä rakentavaa prosessia.
Vaikka representaatiot vastaavat perusteiltaan manipulatiivista persoonaa sekä manipulaatiotaktiikoita, niiden esiintymistavoissa on huomattavia eroja psykologian teorioihin. Analyysissä selvisi, että manipulaatiotilanteet yleensä rakentuvat hahmojen kanssakäymisessä pääasiallisesti heidän ilmeissään, eleissään, sanoissaan, olemuksessaan, äänensävyssään ja tilanteita ympäröivästä rekvisiitasssa. Osa manipulaatiotaktiikoista ei kuitenkaan muodostu tällä tavalla vaan manipulaatio on jo aikaisemmin tapahtunut jakson aikana piilossa ja sen olemassaolo välittyy henkilöiden puheesta ja tapahtumien kulusta.
This thesis studies the manipulative behaviour of Raymond Reddington in the TV-series The Blacklist. The representations are analysed within manipulative situations drawing on the psychological theories of manipulation. One of the central goals of this thesis is to elucidate how representations are formulated within different ‘languages’ in the character’s action, and how the manipulations are constructed when it is not through interaction. The purpose of the manipulation also has some importance in the way it is created.
Although the representation aligns with the manipulation tactics in the psychological theories, there are some glaring differences. The analysis revealed that the manipulative situations are typically constructed in the personal interaction between the characters within their expressions, gestures, words, appearances, voice, and in the props used by the manipulator. However, in some of the manipulation tactics the manipulation has happened before during the same episode and it is only given meaning in the words of the manipulator as he provides the codes to read the episode as a whole.
Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää miten The Blacklist -sarjassa rakennetaan Raymond Reddingtonin manipulaatiota analysoimalla sarjan manipulaatiotilanteiden representaatiota hyödyntämällä psykologian teorioita. Tämän tutkimuksen yksi keskeisimmistä päämääristä on selvittää miten representaatiot muodostuvat manipulaatiotilanteissa eri ‘kielien’ kautta hahmojen toimintana ja miten sellaiset taktiikat ja tilanteet muodostuvat, joissa kysymys ei ole kahden tai useamman hahmon välisestä kanssakäymisestä. Manipulaattorin ja hänen uhrinsa moniulotteisen toiminnan lisäksi myös manipulaatiotaktiikoiden tarkoitus sarjan sisällä on osa tätä merkitystä rakentavaa prosessia.
Vaikka representaatiot vastaavat perusteiltaan manipulatiivista persoonaa sekä manipulaatiotaktiikoita, niiden esiintymistavoissa on huomattavia eroja psykologian teorioihin. Analyysissä selvisi, että manipulaatiotilanteet yleensä rakentuvat hahmojen kanssakäymisessä pääasiallisesti heidän ilmeissään, eleissään, sanoissaan, olemuksessaan, äänensävyssään ja tilanteita ympäröivästä rekvisiitasssa. Osa manipulaatiotaktiikoista ei kuitenkaan muodostu tällä tavalla vaan manipulaatio on jo aikaisemmin tapahtunut jakson aikana piilossa ja sen olemassaolo välittyy henkilöiden puheesta ja tapahtumien kulusta.