Digitaaliset kanavat sisäisessä viestinnässä : Viestintäkanavien kehityskohteet monimediaorganisaatiossa
Tastula, Venla (2020-10-26)
Tastula, Venla
26.10.2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020102687847
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020102687847
Tiivistelmä
Teknologian kehitys, uusien viestintäsovellusten lanseeraaminen ja käyttäjien erilaiset käyttötottumukset digitaalisissa viestintäkanavissa ovat osa tämän päivän työelämää. Näiden huomioiminen on edellytys myös organisaatioiden sisäisen viestinnän onnistumiselle. Viestintäkanavien oikeanlainen käyttö ja tiedon välittäminen työntekijöille mieluisassa muodossa ovat siten tärkeässä asemassa organisaatioiden digitaalisessa sisäisessä viestinnässä.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on tunnistaa sisäisten digitaalisten viestintäkanavien kehityskohteita ja pohtia keinoja, joilla digitaalisten viestintäkanavien käyttöä voidaan kehittää monimediaorganisaation sisäisessä viestinnässä. Tavoitetta lähestytään sekä organisaation että sen henkilöstön näkökulmasta selvittämällä, mihin käyttötarkoituksiin työntekijät käyttävät digitaalisia viestintäkanavia sekä mitä haasteita ja odotuksia heillä on kanaviin liittyen.
Tutkimuksen teoriatausta pohjautuu sisäiseen organisaatioviestintään sekä sen digitalisoitumiseen, jolloin kirjallisuus nojaa sekä organisaatioviestintään että digitaaliseen viestintään. Tutkimuksessa hyödynnettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä. Tutkittavaa ilmiötä taustoitettiin kohdeorganisaation HR-asiantuntijan haastattelulla ja varsinaisena tutkimusaineistona käytettiin kohdeorganisaation työntekijöille lähetettyä verkkokyselyä. Kyselyaineisto analysoitiin aineistolähtöisesti sisällönanalyysin menetelmin.
Kohdeorganisaatiossa digitaalisiin viestintäkanaviin ja digitaaliseen viestintään oltiin yleisesti ottaen tyytyväisiä. Haasteitakin kuitenkin ilmeni ja ne liittyivät toimintojen päällekkäisyyteen, käyttäjien jakaantumiseen kanavissa, intranetin käytännöllisyyteen ja visuaalisuuteen, käytettävyyteen ja koulutuksen puutteeseen, osallistamiseen, viestinnän tasapainoon sekä viestinnän tehokkuuteen. Haasteiden pohjalta luotiin neljä kehityskohdetta, jotka ovat viestinnän keskittäminen, intranetin uudistaminen, sisäiseen viestintään ja digitaalisiin kanaviin liittyvä ohjeistus sekä viestinnän määrä. Keskittämisellä ja ohjeistuksella sisäisen viestinnän selkeyttä ja yhdenmukaisuutta voidaan edistää, kun taas intranetin uudistaminen sekä tehostaa työtä että luo mahdollisuuden vuorovaikutteiseen sisäiseen viestintään. Viestinnän määrän tarkastelu ja kohdeorganisaatiossa etenkin johtajaviestinnän lisääminen ovat suoraan yhteydessä työntekijöiden viestintätyytyväisyyteen. Sisäinen digitaalinen viestintä tunnistettiin tutkimuksessa tärkeäksi työtyytyväisyyteen vaikuttavaksi tekijäksi, jolla on yhteys myös henkilöstön sitoutuneisuuteen ja tehokkuuteen.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on tunnistaa sisäisten digitaalisten viestintäkanavien kehityskohteita ja pohtia keinoja, joilla digitaalisten viestintäkanavien käyttöä voidaan kehittää monimediaorganisaation sisäisessä viestinnässä. Tavoitetta lähestytään sekä organisaation että sen henkilöstön näkökulmasta selvittämällä, mihin käyttötarkoituksiin työntekijät käyttävät digitaalisia viestintäkanavia sekä mitä haasteita ja odotuksia heillä on kanaviin liittyen.
Tutkimuksen teoriatausta pohjautuu sisäiseen organisaatioviestintään sekä sen digitalisoitumiseen, jolloin kirjallisuus nojaa sekä organisaatioviestintään että digitaaliseen viestintään. Tutkimuksessa hyödynnettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä. Tutkittavaa ilmiötä taustoitettiin kohdeorganisaation HR-asiantuntijan haastattelulla ja varsinaisena tutkimusaineistona käytettiin kohdeorganisaation työntekijöille lähetettyä verkkokyselyä. Kyselyaineisto analysoitiin aineistolähtöisesti sisällönanalyysin menetelmin.
Kohdeorganisaatiossa digitaalisiin viestintäkanaviin ja digitaaliseen viestintään oltiin yleisesti ottaen tyytyväisiä. Haasteitakin kuitenkin ilmeni ja ne liittyivät toimintojen päällekkäisyyteen, käyttäjien jakaantumiseen kanavissa, intranetin käytännöllisyyteen ja visuaalisuuteen, käytettävyyteen ja koulutuksen puutteeseen, osallistamiseen, viestinnän tasapainoon sekä viestinnän tehokkuuteen. Haasteiden pohjalta luotiin neljä kehityskohdetta, jotka ovat viestinnän keskittäminen, intranetin uudistaminen, sisäiseen viestintään ja digitaalisiin kanaviin liittyvä ohjeistus sekä viestinnän määrä. Keskittämisellä ja ohjeistuksella sisäisen viestinnän selkeyttä ja yhdenmukaisuutta voidaan edistää, kun taas intranetin uudistaminen sekä tehostaa työtä että luo mahdollisuuden vuorovaikutteiseen sisäiseen viestintään. Viestinnän määrän tarkastelu ja kohdeorganisaatiossa etenkin johtajaviestinnän lisääminen ovat suoraan yhteydessä työntekijöiden viestintätyytyväisyyteen. Sisäinen digitaalinen viestintä tunnistettiin tutkimuksessa tärkeäksi työtyytyväisyyteen vaikuttavaksi tekijäksi, jolla on yhteys myös henkilöstön sitoutuneisuuteen ja tehokkuuteen.