Digitaalisen liiketoiminnan aikakausi: Miten vakiintunut yritys johtaa digitaalista innovointia ja kehittää uutta digitaalista liiketoimintaa?
Hanka, Iida Marleena (2020)
Hanka, Iida Marleena
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020100983676
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020100983676
Tiivistelmä
Digitaaliset teknologiat ovat nousseet keskeisiksi tulevaisuuden liiketoiminnan mahdollistajik-si, ja yritysten kyvystä innovoida sekä uudistua on tullut jatkuvuuden elinehto maailmassa, jossa muutosvauhti kiihtyy jatkuvasti sekä tulevaisuuden ennustaminen entistä haastavam-paa. Ylläpitääkseen kilpailukykyään ja luodakseen kasvua yrityksiltä vaaditaan uudenlaisia tapoja kehittää liiketoimintaa, sekä muodostaa aikaisemmasta poikkeavia ansaintamalleja.
Digitaalinen innovoinnin mahdollistaminen sekä uuden digitaalisen liiketoiminnan luominen suuressa, vakiintuneessa yrityksessä on aiheena erittäin ajankohtainen ja merkittävä, mutta samalla toistaiseksi vain vähäisesti tutkittu aihe. Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, miten suuressa, vakiintuneessa yrityksessä mahdollistetaan ja johdetaan digitaalisten inno-vaatioiden syntymistä sekä miten vakiintunut yritys pystyy kehittämään uutta digitaalista liiketoimintaa. Tutkielma on toteutettu toimeksiannosta K-Autolle.
Tutkielman teoriaosuudessa aihetta lähestytään kirjallisuuskatsauksella digitaalisesta inno-vaatiosta, digitaalisen innovaation johtamisesta sekä yrityksen dynaamisista kyvykkyyksistä innovaatioiden mahdollistajana. Teoriaosuuden toisessa luvussa käydään läpi digitaalisen liiketoiminnan erityispiirteet sekä digitaalisen liiketoimintamallin kehittämisen ja arvontuot-tamisen lainalaisuuksia digitaalisessa kontekstissa. Tutkielman empiirinen osuus on toteutet-tu laadullisella tutkimusotteella. Tutkielman aineisto koostuu seitsemästä johtoryhmätason yritysjohtajan haastattelusta, jotka johtavat tahoillaan digitaalista liiketoimintaa sekä kehitys-tä toimeksiantajayritykseen verrattavissa suurissa yrityksissä. Aineisto on analysoitu aineisto-lähtöisellä sisällönanalyysilla, ja tutkielman lopputuloksena on teoriapohjaa rikastaen muo-dostettu kattavat vastaukset tutkimuskysymyksiin sekä niitä havainnollistavat viitekehykset.
Keskeisimmiksi asioiksi uuden innovoinnissa korostuivat innovoinnin strategisuus, sekä tulok-sellisuuden kannalta systemaattisuus ja prosessien merkitys. Yrityksen ylimmän johdon si-toutuminen sekä aidot panostukset käytännön toteutukseen niin rahoituksen, kuin resurs-sienkin osalta nousivat keskeisimmäksi tekijäksi onnistuneessa innovoinnissa. Isossa vakiin-tuneessa yrityksessä uuden digitaalisen liiketoiminnan ytimessä on vankka linkki strategiaan, sekä tasapaino olemassa olevan liiketoiminnan kanssa. Digitaalisen liiketoimintamallin kehit-tämistä sekä operoinnin johtamista ohjaa aito asiakasymmärrys, joka muodostamisessa sekä kääntämisessä tuloksekkaaksi liiketoiminnaksi isoa roolia pitävät vahvan ammattiosaamisen sekä yrittäjämäisen asenteen omaavan tekijät. Uuden innovoinnin, kuin uuden digitaalisen liiketoiminnan kehittämisen ytimessä on jokaisella tasolla rohkeus – rohkeus luoda, toteuttaa sekä tehdä perusteltuja, isojakin päätöksiä puolesta ja vastaan.
Digitaalinen innovoinnin mahdollistaminen sekä uuden digitaalisen liiketoiminnan luominen suuressa, vakiintuneessa yrityksessä on aiheena erittäin ajankohtainen ja merkittävä, mutta samalla toistaiseksi vain vähäisesti tutkittu aihe. Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, miten suuressa, vakiintuneessa yrityksessä mahdollistetaan ja johdetaan digitaalisten inno-vaatioiden syntymistä sekä miten vakiintunut yritys pystyy kehittämään uutta digitaalista liiketoimintaa. Tutkielma on toteutettu toimeksiannosta K-Autolle.
Tutkielman teoriaosuudessa aihetta lähestytään kirjallisuuskatsauksella digitaalisesta inno-vaatiosta, digitaalisen innovaation johtamisesta sekä yrityksen dynaamisista kyvykkyyksistä innovaatioiden mahdollistajana. Teoriaosuuden toisessa luvussa käydään läpi digitaalisen liiketoiminnan erityispiirteet sekä digitaalisen liiketoimintamallin kehittämisen ja arvontuot-tamisen lainalaisuuksia digitaalisessa kontekstissa. Tutkielman empiirinen osuus on toteutet-tu laadullisella tutkimusotteella. Tutkielman aineisto koostuu seitsemästä johtoryhmätason yritysjohtajan haastattelusta, jotka johtavat tahoillaan digitaalista liiketoimintaa sekä kehitys-tä toimeksiantajayritykseen verrattavissa suurissa yrityksissä. Aineisto on analysoitu aineisto-lähtöisellä sisällönanalyysilla, ja tutkielman lopputuloksena on teoriapohjaa rikastaen muo-dostettu kattavat vastaukset tutkimuskysymyksiin sekä niitä havainnollistavat viitekehykset.
Keskeisimmiksi asioiksi uuden innovoinnissa korostuivat innovoinnin strategisuus, sekä tulok-sellisuuden kannalta systemaattisuus ja prosessien merkitys. Yrityksen ylimmän johdon si-toutuminen sekä aidot panostukset käytännön toteutukseen niin rahoituksen, kuin resurs-sienkin osalta nousivat keskeisimmäksi tekijäksi onnistuneessa innovoinnissa. Isossa vakiin-tuneessa yrityksessä uuden digitaalisen liiketoiminnan ytimessä on vankka linkki strategiaan, sekä tasapaino olemassa olevan liiketoiminnan kanssa. Digitaalisen liiketoimintamallin kehit-tämistä sekä operoinnin johtamista ohjaa aito asiakasymmärrys, joka muodostamisessa sekä kääntämisessä tuloksekkaaksi liiketoiminnaksi isoa roolia pitävät vahvan ammattiosaamisen sekä yrittäjämäisen asenteen omaavan tekijät. Uuden innovoinnin, kuin uuden digitaalisen liiketoiminnan kehittämisen ytimessä on jokaisella tasolla rohkeus – rohkeus luoda, toteuttaa sekä tehdä perusteltuja, isojakin päätöksiä puolesta ja vastaan.