Alisuoriutuminen palvelussuhteessa
Jokela, Mari (2020-10-01)
Jokela, Mari
01.10.2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020100177660
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020100177660
Tiivistelmä
Tutkielmassani vastaan seuraaviin kysymyksiin: 1) mitä alisuoriutumisella tarkoitetaan 2) mitkä ovat työnantajan velvollisuudet alisuoriutumistilanteissa 3) milloin työntekijän alisuoriutuminen voi muodostaa irtisanomisperusteen. Tarkastelen aihetta nimenomaan työnantajan tai esimiesasemassa toimivan henkilön näkökulmasta, jotta he voisivat saada juridista näkökulmaa ja ohjeita hankalassa tilanteessa toimimiseen. Tutkimuskysymyksiini vastaan lainopin avulla, joka on oikeustieteellisessä tutkimuksessa paljon käytetty menetelmä. Sen tarkoituksena on voimassa olevaan oikeuteen kuuluvien sääntöjen tutkiminen ja niiden tulkitseminen. Oikeudellinen tulkinta osoitetaan lainmukaiseksi ja hyväksytyksi perusteluilla, jotka on johdettu vallitsevan oikeuslähdeopin rajaamasta lähdeaineistosta. Työni keskeisimmät oikeuslähteet ovat lainsäädäntö, tuomioistuinratkaisut sekä oikeuskirjallisuus. Vastaan tutkimuskysymyksiini näitä oikeuslähteitä objektiivisesti tutkimalla ja tulkitsemalla. Työntekijän alisuoriutumisella tarkoitetaan tilanteita, joissa hän ei varsinaisesti laiminlyö velvollisuuksiaan, muttei toisaalta saa riittävästi aikaan tuloksia. Alisuoriutuminen voi ilmetä laadullisesti tai määrällisesti heikkona työsuorituksena. Alisuoriutumisesta johtuvissa irtisanomistilanteissa työnantajan tulee pystyä osoittamaan, että alisuoriutuminen, kuten tulosten tai tavoitteiden saavuttamatta jääminen, on johtunut työntekijän syyksi luettavasta viasta tai laiminlyönnistä. Alisuoriutumistilanteissa on tärkeää, että työnantaja on huolehtinut hänelle kuuluvista velvollisuuksista. Jos työnantaja ei ole huolehtinut velvollisuuksistaan, kuten riittävästä perehdyttämisestä ja ohjauksesta, ei työntekijän alisuoriutumista voida lukea työntekijän syyksi, eikä irtisanomiskynnys ylity.