Exhaust Particle Numbers of High- and Medium-Speed Diesel Engines with Renewable and Recycled Fuels
Ovaska, Teemu (2020-10-30)
Ovaska, Teemu
30.10.2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-476-929-7
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-476-929-7
Kuvaus
vertaisarvioitu
Tiivistelmä
Dieselmoottorien pakokaasun pienhiukkaslukumäärää säädellään maailmanlaajuisesti. Tämän väitöskirjan tavoitteena oli tutkia, miten uusiutuvat ja kierrätyspolttoaineet vaikuttavat nopea- ja keskinopeakäyntisten dieselmoottorien pakokaasun pienhiukkasten lukumäärään. Kierrätyspolttoaineen lisäksi selvitettiin uusiutuvien polttoaineiden sekä polttoaineiden seosten vaikutus. Tulokset perustuvat viiteen tutkimukseen, joissa pienhiukkaslukumäärä mitattiin laboratorio-olosuhteissa kokoalueella 5,6–560 nm.
Sekä kierrätyspolttoaine että uusiutuvan naftan ja fossiilisen polttoaineen seos vähensivät keskinopeassa voimala- ja laivamoottorissa hiukkasten kokonaislukumäärää. Nopeakäyntisessä työkonedieselmoottorissa nämä polttoaineet eivät pienentäneet hiukkasmäärää.
Yhdessä tutkimuksista nopeakäyntisen moottorin hiukkaslukumäärä oli pienin, kun ajettiin vähärikkisellä fossiilisella dieselpolttoaineella. Rypsi- ja soijapohjaiset metyyliesterit tuottivat kuitenkin yleensä vähiten hiukkasia välillä 70–200 nm.
Toisessa tutkimuksessa saman moottorin kokonaishiukkaslukumäärä pieneni, kun seospolttoaineessa puuperäisen uusiutuvan dieselin määrä lisääntyi. Joutokäynnillä seostamaton uusiutuva diesel vähensi pienimpiä hiukkasia merkittävästi.
Työkonemoottorin 500 tunnin pitkäaikaiskokeessa soijametyyliesterin (20 %) ja fossiilisen dieselöljyn seos ei juurikaan lisännyt yli 50 nm hiukkasia, mutta pienempien hiukkasten määrä nousi. Todennäköinen syy oli voiteluöljyssä havaittu kuparin lisääntyminen eikä seospolttoaineen palamiseen liittyvä tekijä.
Kokonaisuudessaan tulokset osoittivat, että uusiutuvien ja kierrätyspolttoaineiden käyttö auttaa vähentämään nopea- ja keskinopeakäyntisten dieselmoottorien pienhiukkasten lukumääräpäästöä niin työkone- kuin voimala- ja laivamoottoreissakin.
Sekä kierrätyspolttoaine että uusiutuvan naftan ja fossiilisen polttoaineen seos vähensivät keskinopeassa voimala- ja laivamoottorissa hiukkasten kokonaislukumäärää. Nopeakäyntisessä työkonedieselmoottorissa nämä polttoaineet eivät pienentäneet hiukkasmäärää.
Yhdessä tutkimuksista nopeakäyntisen moottorin hiukkaslukumäärä oli pienin, kun ajettiin vähärikkisellä fossiilisella dieselpolttoaineella. Rypsi- ja soijapohjaiset metyyliesterit tuottivat kuitenkin yleensä vähiten hiukkasia välillä 70–200 nm.
Toisessa tutkimuksessa saman moottorin kokonaishiukkaslukumäärä pieneni, kun seospolttoaineessa puuperäisen uusiutuvan dieselin määrä lisääntyi. Joutokäynnillä seostamaton uusiutuva diesel vähensi pienimpiä hiukkasia merkittävästi.
Työkonemoottorin 500 tunnin pitkäaikaiskokeessa soijametyyliesterin (20 %) ja fossiilisen dieselöljyn seos ei juurikaan lisännyt yli 50 nm hiukkasia, mutta pienempien hiukkasten määrä nousi. Todennäköinen syy oli voiteluöljyssä havaittu kuparin lisääntyminen eikä seospolttoaineen palamiseen liittyvä tekijä.
Kokonaisuudessaan tulokset osoittivat, että uusiutuvien ja kierrätyspolttoaineiden käyttö auttaa vähentämään nopea- ja keskinopeakäyntisten dieselmoottorien pienhiukkasten lukumääräpäästöä niin työkone- kuin voimala- ja laivamoottoreissakin.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [514]