Tieteellisen tekstin jäsentäminen
Koskela, Merja; Pilke, Nina (2020)
Koskela, Merja
Pilke, Nina
Editori(t)
Katajamäki, Heli
VAKKI ry
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020101383962
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020101383962
Kuvaus
vertaisarvioitu
© 2020 VAKKI ry ja kirjoittajat
© 2020 VAKKI ry ja kirjoittajat
Tiivistelmä
Tämä artikkeli käsittelee opinnäytetöiden jäsentämiseen liittyviä rakenteellisia ja sisällöllisiä näkökulmia. Artikkelin lähtökohtana on, että tieteellistä ajattelua ohjaavat tietyt tieteenalasta ja tieteellisestä tasosta riippumattomat yleiset periaatteet. Tällaisia ovat paitsi neutraalius, objektiivisuus ja lähteiden käyttö myös suunniteltu ja perusteltavissa oleva jäsennys. Tavoitteena on osoittaa, miten tekstin kokonaisuuden ja osien hahmottaminen ja järjestäminen tukevat toimivan tekstikokonaisuuden tuottamista. Termi tieteellinen teksti kattaa tässä artikkelissa sekä varsinaiset tieteelliset tutkimukset että ne tekstit, joilla tutkimuksen raportointia harjoitellaan eli eritasoiset opinnäytteet. Esittelemme oman tutkimus- ja ohjauskokemuksemme, opinnäytetöistä poimittujen tekstiesimerkkien, kirjoitusohjeiden ja tutkielmien arviointikriteereiden pohjalta erilaisia vaihtoehtoisia jäsentämisen malleja ja käytäntöjä. Nämä tarjoavat opinnäytetöiden ohjaajille ja kirjoittajille tukea opinnäyteprosessiin. Systemaattista erontekoa rakenteellisen ja sisällöllisen jäsennyksen välillä ei yleensä tehdä suomenkielisissä kirjoitusoppaissa tai tutkielmien arviointikriteereissä. Tässä artikkelissa esitämme, että eronteko kannattaa tehdä, koska nämä jäsennystavat vaativat erilaista ajattelua. Rakenteellisen jäsennyksen näkökulmasta on tärkeää noudattaa oman tieteenalan ja julkaisufoorumin käytänteitä. Sisällöllisen jäsennyksen kannalta on olennaista miettiä, millä tavalla tarkasteltavat ilmiöt on tarkoituksenmukaisinta esittää suhteessa toisiinsa teksti- ja käsitetasolla.
Kokoelmat
- Artikkelit [3060]