Entrepreneurial intention, behavior and entrepreneurship education : A longitudinal approach
Joensuu-Salo, Sanna (2020-11-02)
Joensuu-Salo, Sanna
Vaasan yliopisto
02.11.2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-476-927-3
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-476-927-3
Tiivistelmä
Entrepreneurship is an important factor in the society creating well-being, new jobs and seeking opportunities to change the world we live in. While entrepreneurial intention and entrepreneurship education are both widely researched areas in entrepreneurship, there is still a lack of longitudinal settings. This dissertation uses Theory of Planned behavior as a theoretical framework. A longitudinal approach is used in analyzing the entrepreneurial intention development and TPB model, the link between entrepreneurial intention and actual start-up behavior, and entrepreneurship education and its impact on entrepreneurial intentions. Research questions are addressed in four different research articles, which all use longitudinal data from students and graduates from Universities of Applied Sciences in Finland. Latent growth curve modelling, logistic regression analysis, path analysis and multiple linear regression analysis are used in the data analysis. Results show that entrepreneurial intentions of higher education students decrease during their studies. However, in a longer term, entrepreneurial intention is a temporarily stable construct. Entrepreneurial intention measured during study time significantly explains entrepreneurial behavior after many years. Entrepreneurship education works as a preservative both in a short and in a long term, and it has delayed effects. Entrepreneurship is strongly gendered. Entrepreneurial intentions are best influenced during higher education studies. TPB works in a longitudinal setting in respect to the development of entrepreneurial intentions, and the link between entrepreneurial intentions and entrepreneurial behavior. Yrittäjyydellä on iso merkitys yhteiskunnassa suhteessa hyvinvointiin ja työllistämiseen. Vaikka yrittäjyysaikomuksia ja yrittäjyyskoulutuksen vaikutusta on paljon tutkittu, pitkittäisasetelmat ovat harvinaisia. Tämän tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä toimii suunnitellun käyttäytymisen teoria (Theory of Planned Behavior, TPB). Pitkittäistutkimuksena tarkastellaan TPB-mallia suhteessa yrittäjyysaikomusten kehittymiseen, yhteyttä yrittäjyysaikomusten ja yrittäjäksi ryhtymisen välillä sekä yrittäjyyskoulutuksen vaikutusta. Väitöskirja koostuu neljästä tutkimusartikkelista, joissa käytetään pitkittäisdataa suomalaisista ammattikorkeakouluopiskelijoista opintojen aikana ja valmistumisen jälkeen. Analyysissä hyödynnetään latenttia kasvukäyrän mallintamista, logistista regressioanalyysiä, polkuanalyysiä ja lineaarista regressioanalyysiä. Tulokset osoittavat, että pääsääntöisesti yrittäjyysaikomukset laskevat opintojen aikana. Kuitenkin pidemmällä aikavälillä tarkasteltuna yrittäjyysaikomukset pysyvät stabiilina. Opintojen aikana mitatut yrittäjyysaikomukset selittävät yrittäjäksi ryhtymistä vielä vuosien kuluttua. Yrittäjyyskoulutuksella on yrittäjyysaikomuksia ylläpitävä vaikutus. Yrittäjyyskoulutus ei vaikuta aina välittömästi vaan vaikutukset voivat esiintyä pitkällä aikavälillä. Yrittäjyys on vahvasti sukupuolittunut ilmiö. Yrittäjyysaikomuksiin pystytään parhaiten vaikuttamaan opintojen aikana. TPB-malli toimii hyvin pitkittäistutkimuksessa selittäen yrittäjyysaikomusten kehittymistä sekä linkkiä aikomusten ja yrittäjäksi ryhtymisen välillä.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [497]