Integrating Terminological Methods into Teaching English for Specific Purposes
Guedra, Hamid (2020-05)
Guedra, Hamid
05 / 2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020050425023
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020050425023
Tiivistelmä
This study aimed to develop university-level English language teaching by examining the integration of terminological methods into English for Specific Purposes (ESP) language teaching. The research framework is based on systematic concept analysis and common concept relation types as well as ESP language teaching practice and teaching terminological methods.
The study was conducted as an action research project at Lahti University of Applied Sciences (now LAB University of Applied Sciences), Finland, in the Faculty of Business and Hospitality Management. To integrate terminological methods into ESP language teaching, a set of lecture materials and a course assignment were created. These were used on four ESP language courses. The students created graphical representations, satellite models, of concept systems related to professional topics and wrote concept definitions in English. To find out how well the students had managed to use the methods, the submitted satellite models and concept definition documents were categorized into four evaluative categories. In addition, the students answered a questionnaire whose objective was to find out their views on the lecture materials, the course assignment, and the applied terminological methods. The answers were analyzed and categorized.
The results showed that university-level students on ESP language courses can create satellite models and write concept definitions in English, although some of the created assignment products could have been more detailed. Many of the respondents considered the methods as useful and the teaching materials easy to understand. On the other hand, some answers revealed a need for additional motivating, so it is recommended to emphasize the benefits of terminological methods. In addition, the answers revealed that it is important to get more help with the course assignment from the teacher. Moreover, the course assignment instructions should be clear since some respondents considered the materials difficult to understand. Overall, this action research project supported the idea that it is possible and recommended to develop university-level ESP language teaching by integrating terminological methods and related coursework into its teaching practices. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten korkeakoulutasoista ammattienglannin opetusta voidaan kehittää integroimalla terminologisia menetelmiä osaksi opetusta ja oppimistehtäviä. Viitekehys muodostuu systemaattisesta käsiteanalyysista ja siinä käytetyistä yleisimmistä käsitesuhdetyypeistä sekä lisäksi ammattienglannin (English for Specific Purposes, ESP) ja terminologisten menetelmien opetukseen liittyvistä menetelmistä ja tutkimuksesta.
Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena Lahden ammattikorkeakoulussa (nyk. LAB-ammattikorkeakoulu) liiketalouden ja matkailun alan ammattienglannin opintojaksoilla. Osana tutkimusta laadittiin terminologisia menetelmiä englanniksi käsittelevä luentoaineisto ja oppimistehtävä, joita käytettiin neljällä opintojaksolla. Opiskelijat laativat oppimistehtävässä erilaisiin ammattiaiheisiin liittyviä käsitejärjestelmiä kuvaavia graafisia esityksiä eli satelliittimalleja ja kirjoittivat käsitteiden määritelmiä englanniksi. Satelliittimallit ja käsitteiden määritelmät luokiteltiin tutkimuksessa neljään kategoriaan. Näin selvitettiin, miten hyvin opiskelijat osasivat soveltaa menetelmiä. Lisäksi opiskelijat vastasivat kyselyyn, jolla selvitettiin näkemyksiä luentoaineistosta, oppimistehtävästä ja sovelletuista terminologisista menetelmistä. Kyselyn vastaukset analysoitiin ja luokiteltiin.
Tutkimus osoitti, että ammattienglantia opiskelevat korkeakouluopiskelijat osaavat laatia satelliittimalleja ja määritellä käsitteitä englanniksi, vaikka osa opiskelijoiden palauttamista tehtävistä olisikin voinut olla yksityiskohtaisempia. Moni kyselyyn vastannut koki käsitellyt menetelmät hyödyllisiksi ja opetusaineiston ymmärrettäväksi. Toisaalta vastauksista ilmeni lisämotivoinnin tarve, joten opettajan kannattaa painottaa terminologisten menetelmien hyötyjä. Lisäksi vastauksista ilmeni, että opettajan antama lisätuki oppimistehtävän työstämiseksi on tärkeää. Oppimistehtävän ohjeistuksen pitää olla selkeä, sillä osa koki aineistot vaikeaselkoiseksi. Kaiken kaikkiaan toimintatutkimus tuki ajatusta siitä, että korkeakoulutasoista ammattienglannin opetusta voidaan ja kannattaa kehittää integroimalla opetukseen terminologisia menetelmiä ja näiden soveltamiseen ohjaavia oppimistehtäviä.
The study was conducted as an action research project at Lahti University of Applied Sciences (now LAB University of Applied Sciences), Finland, in the Faculty of Business and Hospitality Management. To integrate terminological methods into ESP language teaching, a set of lecture materials and a course assignment were created. These were used on four ESP language courses. The students created graphical representations, satellite models, of concept systems related to professional topics and wrote concept definitions in English. To find out how well the students had managed to use the methods, the submitted satellite models and concept definition documents were categorized into four evaluative categories. In addition, the students answered a questionnaire whose objective was to find out their views on the lecture materials, the course assignment, and the applied terminological methods. The answers were analyzed and categorized.
The results showed that university-level students on ESP language courses can create satellite models and write concept definitions in English, although some of the created assignment products could have been more detailed. Many of the respondents considered the methods as useful and the teaching materials easy to understand. On the other hand, some answers revealed a need for additional motivating, so it is recommended to emphasize the benefits of terminological methods. In addition, the answers revealed that it is important to get more help with the course assignment from the teacher. Moreover, the course assignment instructions should be clear since some respondents considered the materials difficult to understand. Overall, this action research project supported the idea that it is possible and recommended to develop university-level ESP language teaching by integrating terminological methods and related coursework into its teaching practices.
Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena Lahden ammattikorkeakoulussa (nyk. LAB-ammattikorkeakoulu) liiketalouden ja matkailun alan ammattienglannin opintojaksoilla. Osana tutkimusta laadittiin terminologisia menetelmiä englanniksi käsittelevä luentoaineisto ja oppimistehtävä, joita käytettiin neljällä opintojaksolla. Opiskelijat laativat oppimistehtävässä erilaisiin ammattiaiheisiin liittyviä käsitejärjestelmiä kuvaavia graafisia esityksiä eli satelliittimalleja ja kirjoittivat käsitteiden määritelmiä englanniksi. Satelliittimallit ja käsitteiden määritelmät luokiteltiin tutkimuksessa neljään kategoriaan. Näin selvitettiin, miten hyvin opiskelijat osasivat soveltaa menetelmiä. Lisäksi opiskelijat vastasivat kyselyyn, jolla selvitettiin näkemyksiä luentoaineistosta, oppimistehtävästä ja sovelletuista terminologisista menetelmistä. Kyselyn vastaukset analysoitiin ja luokiteltiin.
Tutkimus osoitti, että ammattienglantia opiskelevat korkeakouluopiskelijat osaavat laatia satelliittimalleja ja määritellä käsitteitä englanniksi, vaikka osa opiskelijoiden palauttamista tehtävistä olisikin voinut olla yksityiskohtaisempia. Moni kyselyyn vastannut koki käsitellyt menetelmät hyödyllisiksi ja opetusaineiston ymmärrettäväksi. Toisaalta vastauksista ilmeni lisämotivoinnin tarve, joten opettajan kannattaa painottaa terminologisten menetelmien hyötyjä. Lisäksi vastauksista ilmeni, että opettajan antama lisätuki oppimistehtävän työstämiseksi on tärkeää. Oppimistehtävän ohjeistuksen pitää olla selkeä, sillä osa koki aineistot vaikeaselkoiseksi. Kaiken kaikkiaan toimintatutkimus tuki ajatusta siitä, että korkeakoulutasoista ammattienglannin opetusta voidaan ja kannattaa kehittää integroimalla opetukseen terminologisia menetelmiä ja näiden soveltamiseen ohjaavia oppimistehtäviä.