Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • OSUVA
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • OSUVA
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Suomalaisuuden representaatiot Lidlin tv-mainoksissa

Kostet, Sanna (2020-04-30)

 
Tweet Vie viite Refworksiin
 
Katso/Avaa
Pro_gradu-tutkielma_Sanna_Kostet_2020.pdf (1.894Mb)
Lataukset: 


Kostet, Sanna
30.04.2020
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020043023482
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten Lidl Suomen tv-mainoksissa representoidaan suomalaisuutta ja millaisia suomalaiset ovat näiden representaatioiden perusteella. Suomalaisuuden representaatiolla tarkoitetaan tässä tutkimuksessa audiovisuaalisen kerronnan kautta rakentuvia merkityksiä suomalaisuudesta. Tutkimukseni aineisto on peräisin kolmesta eri kampanjasta ja koostuu 20 tv-mainoksesta.

Tarkastellut tv-mainokset luokitellaan ensiksi niiden sisältöjen perusteella niitä kuvaaviin pääteemoihin. Tämän jälkeen aineistoa tulkitaan pääteeman mukaisesti. Suomalaisuuden representaatiot rakentuvat tv-mainosten audiovisuaalisesta kerronnasta tunnistettavien pääteemojen ja hahmojen toiminnan muodostamasta kokonaisuudesta. Tämän kokonaisuuden kautta tunnistettavat merkitykset ilmentävät sitä, millaisena Lidl suomalaiset esittää.

Tulokset osoittivat, että hahmojen toiminta ja sisältö oli jaettavissa kolmeen teemaan, jotka olivat suomalainen perhedynamiikka ja sukupuoliroolit, suomalainen yhteiskunta ja kansalaisuus sekä suomalainen elämäntapa ja mentaliteetti. Teemat olivat tulkittavissa hahmojen käyttäytymisestä ja toiminnasta tarinan sisällä. Kerronnan tavoitteena oli ilmentää ja korostaa suomalaisia tapoja sellaisissa tilanteissa, jotka näyttäytyivät suomalaisen kulttuurin tuntevalle humoristisina.

Mainoksissa käytettiin narratiivista ja dokumentoivaa kerrontatapaa. Mainoksista tunnistettavat suomalaisuuden representaatiot olivat ilmeisiä stereotypioita suomalaisuudesta. Stereotyyppiset kuvaukset suomalaisuudesta auttoivat Lidliä puhumaan kohderyhmänsä kieltä ja voittamaan suomalaiset puolelleen. Stereotypioilla leikittely voi toimia mainonnassa tehokeinona, kun se on tehty positiivisella otteella.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt [5382]
https://osuva.uwasa.fi
Ota yhteyttä | Lähetä palautetta | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

TekijäNimekeAsiasanaYksikkö / TiedekuntaOppiaineJulkaisuaikaKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
https://osuva.uwasa.fi
Ota yhteyttä | Lähetä palautetta | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste