Suoriutumisen johtamisen yhteys organisaation yksilö- ja yksikkötason suoriutumiseen
Mero, Camilla (2020)
Mero, Camilla
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020043024677
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020043024677
Tiivistelmä
Suoriutumisen johtamisesta puhuttaessa käsitellään yhtä tärkeimmistä asioista organisaation toiminnan kannalta. Tutkimukset ovat osoittaneet, että suoriutumisen johtaminen voidaan nähdä jatkuvana prosessina. Tähän sisältyy yksilöiden, yksiköiden ja organisaatioiden suoriutumisen tunnistaminen, mittaaminen ja kehittäminen sekä näiden liittäminen organisaation strategisiin tavoitteisiin. Näin ollen, koska yksilön suoriutuminen on yksi organisaation kulmakivistä, on tärkeää tietää, miten yksilö-ja yksikkötason suoriutumiseen voidaan tehokkaimmin vaikuttaa.
Tämä tutkimus käsittelee suoriutumisen johtamista sekä yksilön ja yksikön suoriutumista. Tutkielman tavoitteena on selvittää, onko suoriutumisen johtamisella positiivinen yhteys yksilö- ja yksikkötason suoriutumiseen. Keskeisimpänä teoriana tutkielmassa on suoriutu-misen johtaminen. Kvantitatiivisen tutkimuksen aineisto pohjautuu Vaasan yliopiston ja Lappeenrannan teknillisen yliopiston Hermes-tutkimushankkeeseen, joka on kerätty Suo-messa sijaitsevista pienistä ja keskisuurista yrityksistä. Tutkimusmetodina käytettiin kyselyi-tä, jotka ovat aggregoitu organisaatiotasolle. Tässä tutkimuksessa mukana on 37 organisaatiota. Empiirisessä osiossa aineistoa analysoidaan soveltuvin tilastollisen menetelmin. Käytettyjä menetelmiä kuvailevien menetelmien lisäksi korrelaatioanalyysi sekä regressioanalyysi.
Tämän tutkimuksen tulosten perusteella yksilötason suoriutuminen sai osittaista tukea suoriutumisen johtamisesta. Kun organisaatiossa laaditaan tilaa ja toimintaa kuvaavia henkilöstöraportteja tai muita vastaavia dokumentteja, myös suoriutuminen paranee. Yksikkötason suoriutuminen ei kuitenkaan saanut tukea tehdyistä analyyseista. Hypoteesit jäivät vaille vahvaa selkeää tukea mahdollisesti siksi, että suoriutumisen johtaminen käsitteenä on hyvin laaja ja se sisältää eri vaiheita ja käytäntöjä. Lisäksi nykypäivänä henkilöstö tarvitsee hyvin erilaista suo-riutumisen johtamista, missä ei riitä enää ainoastaan tavoitteiden asettaminen ja suoriutumisen arviointi. Suoriutumisen johtaminen on menestyksekästä silloin, kun motivoidaan ja tarjotaan työntekijöille riittävät oppimis- ja kehittymismahdollisuudet.
Tämä tutkimus käsittelee suoriutumisen johtamista sekä yksilön ja yksikön suoriutumista. Tutkielman tavoitteena on selvittää, onko suoriutumisen johtamisella positiivinen yhteys yksilö- ja yksikkötason suoriutumiseen. Keskeisimpänä teoriana tutkielmassa on suoriutu-misen johtaminen. Kvantitatiivisen tutkimuksen aineisto pohjautuu Vaasan yliopiston ja Lappeenrannan teknillisen yliopiston Hermes-tutkimushankkeeseen, joka on kerätty Suo-messa sijaitsevista pienistä ja keskisuurista yrityksistä. Tutkimusmetodina käytettiin kyselyi-tä, jotka ovat aggregoitu organisaatiotasolle. Tässä tutkimuksessa mukana on 37 organisaatiota. Empiirisessä osiossa aineistoa analysoidaan soveltuvin tilastollisen menetelmin. Käytettyjä menetelmiä kuvailevien menetelmien lisäksi korrelaatioanalyysi sekä regressioanalyysi.
Tämän tutkimuksen tulosten perusteella yksilötason suoriutuminen sai osittaista tukea suoriutumisen johtamisesta. Kun organisaatiossa laaditaan tilaa ja toimintaa kuvaavia henkilöstöraportteja tai muita vastaavia dokumentteja, myös suoriutuminen paranee. Yksikkötason suoriutuminen ei kuitenkaan saanut tukea tehdyistä analyyseista. Hypoteesit jäivät vaille vahvaa selkeää tukea mahdollisesti siksi, että suoriutumisen johtaminen käsitteenä on hyvin laaja ja se sisältää eri vaiheita ja käytäntöjä. Lisäksi nykypäivänä henkilöstö tarvitsee hyvin erilaista suo-riutumisen johtamista, missä ei riitä enää ainoastaan tavoitteiden asettaminen ja suoriutumisen arviointi. Suoriutumisen johtaminen on menestyksekästä silloin, kun motivoidaan ja tarjotaan työntekijöille riittävät oppimis- ja kehittymismahdollisuudet.