Elämyksellinen yritysbrändi : Case Löyly
Koski, Laura (2020-03-21)
Koski, Laura
21.03.2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202003218707
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202003218707
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tarkoituksena oli tutkia elämyksellisen yritysbrändin muodostumista ja merkitystä osana elämystalouden murrosta. Aineettoman talouden kasvun mahdollistaa elämystalous, jossa aineellisten ympäristöjen tueksi luodaan inspiroivia sisältöjä. Elämyskuluttaminen perustuu ainutlaatuisten, moniaististen ja merkityksellisten kokemuksien kuluttamiseen, joka luo asiakkaalle elämyksellistä, taloudellista, toiminnallista ja symbolista arvoa. Kokemuksen ollessa asiakkaalle tarpeeksi merkittävä muodostuu elämys.
Tutkimuksen kontekstina oli sauna ja case yritykseksi valikoitui ravintola- ja saunakokonaisuus Löyly. Tutkielman empiirinen osa toteutettiin laadullisena tutkimuksena, puolistrukturoituja teemahaastatteluja hyödyntämällä. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin elämyksellisyyden eri elementtejä ja niiden ilmentymistä yritysbrändissä. Teorian toisessa osuudessa kyseisiä elementtejä peilattiin Kellerin (2013) asiakaslähtöiseen brändipääomamalliin, jotta voitiin analysoida elämyksellisyyden merkityksellisyyttä yritysten brändipääoman rakentamisessa.
Tutkimustuloksissa on esitelty elämyksellisyyteen vaikuttavia elementtejä, joista moniaistisuudella oli suurin merkitys. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että elämyksellisten elementtien ilmentyminen yrityksen brändissä vaikuttaa asiakaslähtöisen brändipääomamallin eri tasoilla. Parhaimmillaan elämyksellinen yritysbrändi luo brändiresonanssia, jolloin asiakas on yrityksen suosittelija, sekä brändin vahva puolesta puhuja.
Tämä tutkimus tarjoaa syvällisempää ymmärrystä elämyksellisten kokemuksien muodostumisesta ja elämyksellisyyden merkityksestä brändipääoman rakentamisessa. Tutkimustuloksista on hyötyä etenkin matkailu-, ja elämysalojen elämyksellisten brändien rakentamisessa.
Tutkimuksen kontekstina oli sauna ja case yritykseksi valikoitui ravintola- ja saunakokonaisuus Löyly. Tutkielman empiirinen osa toteutettiin laadullisena tutkimuksena, puolistrukturoituja teemahaastatteluja hyödyntämällä. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin elämyksellisyyden eri elementtejä ja niiden ilmentymistä yritysbrändissä. Teorian toisessa osuudessa kyseisiä elementtejä peilattiin Kellerin (2013) asiakaslähtöiseen brändipääomamalliin, jotta voitiin analysoida elämyksellisyyden merkityksellisyyttä yritysten brändipääoman rakentamisessa.
Tutkimustuloksissa on esitelty elämyksellisyyteen vaikuttavia elementtejä, joista moniaistisuudella oli suurin merkitys. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että elämyksellisten elementtien ilmentyminen yrityksen brändissä vaikuttaa asiakaslähtöisen brändipääomamallin eri tasoilla. Parhaimmillaan elämyksellinen yritysbrändi luo brändiresonanssia, jolloin asiakas on yrityksen suosittelija, sekä brändin vahva puolesta puhuja.
Tämä tutkimus tarjoaa syvällisempää ymmärrystä elämyksellisten kokemuksien muodostumisesta ja elämyksellisyyden merkityksestä brändipääoman rakentamisessa. Tutkimustuloksista on hyötyä etenkin matkailu-, ja elämysalojen elämyksellisten brändien rakentamisessa.