Palveluiden ulkoistaminen kunnissa : Tavoitteet, menetelmät ja vaikutukset
Löfström, Ida Emilia (2020)
Löfström, Ida Emilia
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202003309787
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202003309787
Tiivistelmä
Viime vuosien aikana ulkoistamiset ovat lisääntyneet ja laajentuneet kunnissa. Julkisella sektorilla ul-koistamisella tarkoitetaan sitä, että kunta siirtää sopimuksella aiemmin itse hoitamansa toiminnon ul-kopuolisen hoidettavaksi. Ajatusten liikkuminen tehokkuuteen ja vapaakauppaan kaikilla tuotantoalu-eilla on lisännyt ulkoistamisen leviämistä. 1980-luvulla ajatus markkinoista ja yrityksestä taloudellisen tehokkuuden välineeksi johti siirtymään kohti julkisten organisaatioiden ulkoistamista ja monien toimin-tojen siirtämistä julkiselta sektorilta yksityisten organisaatioiden tuottamaksi. Palveluiden ulkoistamisel-la kunnat pyrkivät usein tehostamaan palvelutuotantoaan, säästämään kustannuksissa sekä järjestä-mään parempia palveluita kuntalaisille.
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoitus on selvittää kuntien syvempiä motiiveja palveluiden ulkoistami-selle sekä mihin kunnat pyrkivät palveluiden ulkoistamisella. Lisäksi tutkimuksessa tutkitaan kuntien muita tapoja tuottaa palveluita vertailemalla palveluita ulkoistaneita kuntia sellaisiin kuntiin, jotka eivät ole ulkoistaneet palveluita. Tutkimuksessa tutkitaan myös sopimuksen merkitystä palveluiden ulkois-tamisessa.
Tässä tutkimuksessa palveluiden ulkoistamista tarkastellaan New Public Managementin kautta sekä sen taustateorioiden. Näitä taustateorioita ovat julkinen valinta, transaktiokustannusteoria ja päämies-agenttimalli. Näistä teorioista koostuu tutkimuksen teoriaosuus. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys on muodostettu tieteellisistä artikkeleista sekä kirjallisuudesta. Lisäksi tutkimuksessa avataan ulkoistamista käsitteenä. Tutkimuksen empiirinen osa toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja aineisto on kerätty puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Tutkimusta varten on haastateltu 14 kunnan esimiesasemassa ole-vaa henkilöä.
Aineiston perusteella voidaan todeta, että New Public Managementin opit ilmenivät tutkimustuloksissa. Palveluiden ulkoistamisella on pyritty kunnissa tehokkuuteen, tuottavuuteen sekä alhaisempiin kustan-nuksiin, joihin myös New Public Managementin oppi pyrkii julkisella sektorilla. Palveluiden ulkoistami-sessa oli koettu myös negatiivisia vaikutuksia, joista myös NPM on saanut osakseen kritiikkiä. Kuitenkin voidaan todeta, että palveluiden ulkoistamiset eivät toteutuneet kaikilta osin NPM:n oppien mukaisesti.
Tutkimustulosten perusteella kuntia motivoi palveluiden ulkoistamiseen tuottamaan kuntalaisille laa-dukkaita palveluita, kustannussäästöt, kustannustehokkuus, rakenteiden ja toiminnan kehittäminen ja tuottavuuden parantaminen sekä palvelutuotannon vakauttaminen. Lisäksi myös henkilöstösäästöt sekä sparraaminen. Palveluiden ulkoistamisella kunnat pyrkivät tuottamaan kuntalaisille hyviä palvelui-ta sekä palvelutuotannon vakauteen. Palveluiden ulkoistaminen tehdään yleensä tarpeen mukaan.
Kunnat, jotka eivät olleet ulkoistaneet palveluita kokivat, pystyvänsä tuottamaan palvelut omana toi-mintana tehokkaasti ja siihen myös oma osaaminen riitti. Palveluiden ulkoistamiselle ei myöskään kun-nassa koettu poliittista tahtoa tai taloudellista pakkoa. Tässä tutkimuksessa tutkimustulokset eivät olleet täysin vertailukelpoisia, sillä jako ulkoistaneiden sekä ei ulkoistaneiden kesken oli epätasainen. Tutki-mustuloksissa sopimuksen merkitystä pidettiin todella tärkeänä. Palveluiden ulkoistamiset perustuivat sopimukseen ja sen avulla palveluiden ulkoistamista pystytään valvomaan ja puuttumaan mahdollisiin epäkohtiin.
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoitus on selvittää kuntien syvempiä motiiveja palveluiden ulkoistami-selle sekä mihin kunnat pyrkivät palveluiden ulkoistamisella. Lisäksi tutkimuksessa tutkitaan kuntien muita tapoja tuottaa palveluita vertailemalla palveluita ulkoistaneita kuntia sellaisiin kuntiin, jotka eivät ole ulkoistaneet palveluita. Tutkimuksessa tutkitaan myös sopimuksen merkitystä palveluiden ulkois-tamisessa.
Tässä tutkimuksessa palveluiden ulkoistamista tarkastellaan New Public Managementin kautta sekä sen taustateorioiden. Näitä taustateorioita ovat julkinen valinta, transaktiokustannusteoria ja päämies-agenttimalli. Näistä teorioista koostuu tutkimuksen teoriaosuus. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys on muodostettu tieteellisistä artikkeleista sekä kirjallisuudesta. Lisäksi tutkimuksessa avataan ulkoistamista käsitteenä. Tutkimuksen empiirinen osa toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja aineisto on kerätty puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Tutkimusta varten on haastateltu 14 kunnan esimiesasemassa ole-vaa henkilöä.
Aineiston perusteella voidaan todeta, että New Public Managementin opit ilmenivät tutkimustuloksissa. Palveluiden ulkoistamisella on pyritty kunnissa tehokkuuteen, tuottavuuteen sekä alhaisempiin kustan-nuksiin, joihin myös New Public Managementin oppi pyrkii julkisella sektorilla. Palveluiden ulkoistami-sessa oli koettu myös negatiivisia vaikutuksia, joista myös NPM on saanut osakseen kritiikkiä. Kuitenkin voidaan todeta, että palveluiden ulkoistamiset eivät toteutuneet kaikilta osin NPM:n oppien mukaisesti.
Tutkimustulosten perusteella kuntia motivoi palveluiden ulkoistamiseen tuottamaan kuntalaisille laa-dukkaita palveluita, kustannussäästöt, kustannustehokkuus, rakenteiden ja toiminnan kehittäminen ja tuottavuuden parantaminen sekä palvelutuotannon vakauttaminen. Lisäksi myös henkilöstösäästöt sekä sparraaminen. Palveluiden ulkoistamisella kunnat pyrkivät tuottamaan kuntalaisille hyviä palvelui-ta sekä palvelutuotannon vakauteen. Palveluiden ulkoistaminen tehdään yleensä tarpeen mukaan.
Kunnat, jotka eivät olleet ulkoistaneet palveluita kokivat, pystyvänsä tuottamaan palvelut omana toi-mintana tehokkaasti ja siihen myös oma osaaminen riitti. Palveluiden ulkoistamiselle ei myöskään kun-nassa koettu poliittista tahtoa tai taloudellista pakkoa. Tässä tutkimuksessa tutkimustulokset eivät olleet täysin vertailukelpoisia, sillä jako ulkoistaneiden sekä ei ulkoistaneiden kesken oli epätasainen. Tutki-mustuloksissa sopimuksen merkitystä pidettiin todella tärkeänä. Palveluiden ulkoistamiset perustuivat sopimukseen ja sen avulla palveluiden ulkoistamista pystytään valvomaan ja puuttumaan mahdollisiin epäkohtiin.