Osaamisen johtamisen haasteet päivittäistavarakaupan toimialalla
Mykrä, Kati (2020)
Mykrä, Kati
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202003057376
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202003057376
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on tutkia, miten osaamisen tarpeet päivittäistavara-kaupan toimialalla muuttuvat, ja miten kyseiset muutokset haastavat osaamisen johtamista. Osaaminen on organisaation tärkein resurssi, jonka avulla yritys voi menestyä ja saavuttaa kil-pailuetua. Osaamisen johtamisen perustana tulee olla yrityksen tulevaisuuden tahtotila, ja stra-tegiset linjaukset määrittelevät organisaation osaamisen kehittämisen tarpeet. Osaamisen ke-hittämisen menetelmät sisältävät osaamisen hankkimisen ja jakamisen, sekä hyödyntämisen or-ganisaatiossa. Onnistunut osaamisen johtaminen näkyy yrityksessä kehittyneinä toimintata-poina, tuotteina, palveluina ja innovaatioina, jotka johtavat parantuneeseen taloudelliseen tu-lokseen.
Tutkielman kirjallisuuskatsaus käsittelee osaamisen johtamisen ja organisaation osaamisen ulot-tuvuuksia, osaamistarpeiden tunnistamista, sekä osaamisen kehittämisen menetelmiä. Lisäksi perehdytään päivittäistavarakaupan toimialaan vaikuttaviin työelämän muutostekijöihin, ja teh-dään lyhyt katsaus osaamisen johtamisen strategioihin. Kirjallisuuskatsaus perustuu ensisijai-sesti vertaisarvioituihin tieteellisiin artikkeleihin.
Empiirinen tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, johon osallistui kolme päivit-täistavarakaupan toimialan yritystä. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla 11 henkilöä, jotka toimivat yritysten johtajina tai päälliköinä, ja haastattelut suoritettiin puolistrukturoiduilla teemahaastattelumenetelmällä. Tutkimuksen aineiston analyysissa käytettiin teoriaohjaavaa si-sällönanalyysia. Empiirisen tutkimuksen tavoite oli selvittää, mitkä ovat yritysten tärkeimmät osaamiset, ja miten osaamistarpeet muuttuvat, sekä tunnistaa osaamisen johtamisen haasteita organisaatio- ja yksikkötasolla päivittäistavarakaupan toimialalla.
Tutkimustulokset on jaettu kolmeen osioon. Ensimmäiseksi tunnistetaan tärkeimmät yrityksen menestykseen vaikuttavat osaamiset, jotka voidaan aineiston perusteella todeta perustuvan yri-tyksen tulevaisuuden tahtotilaan. Toiseksi arvioidaan osaamisen johtamisen nykytilaa sen ulot-tuvuuksien sekä yritysten osaamisen kehittämisen menetelmien kautta. Kolmanneksi tunniste-taan kolme osaamisen johtamisen haastetta; osaamistarpeiden merkittävät muutokset yhdis-tettynä kiireeseen, digitaalisuus, ja työikäisten sukupolvien eroavaisuudet.
Tutkielman kirjallisuuskatsaus käsittelee osaamisen johtamisen ja organisaation osaamisen ulot-tuvuuksia, osaamistarpeiden tunnistamista, sekä osaamisen kehittämisen menetelmiä. Lisäksi perehdytään päivittäistavarakaupan toimialaan vaikuttaviin työelämän muutostekijöihin, ja teh-dään lyhyt katsaus osaamisen johtamisen strategioihin. Kirjallisuuskatsaus perustuu ensisijai-sesti vertaisarvioituihin tieteellisiin artikkeleihin.
Empiirinen tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, johon osallistui kolme päivit-täistavarakaupan toimialan yritystä. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla 11 henkilöä, jotka toimivat yritysten johtajina tai päälliköinä, ja haastattelut suoritettiin puolistrukturoiduilla teemahaastattelumenetelmällä. Tutkimuksen aineiston analyysissa käytettiin teoriaohjaavaa si-sällönanalyysia. Empiirisen tutkimuksen tavoite oli selvittää, mitkä ovat yritysten tärkeimmät osaamiset, ja miten osaamistarpeet muuttuvat, sekä tunnistaa osaamisen johtamisen haasteita organisaatio- ja yksikkötasolla päivittäistavarakaupan toimialalla.
Tutkimustulokset on jaettu kolmeen osioon. Ensimmäiseksi tunnistetaan tärkeimmät yrityksen menestykseen vaikuttavat osaamiset, jotka voidaan aineiston perusteella todeta perustuvan yri-tyksen tulevaisuuden tahtotilaan. Toiseksi arvioidaan osaamisen johtamisen nykytilaa sen ulot-tuvuuksien sekä yritysten osaamisen kehittämisen menetelmien kautta. Kolmanneksi tunniste-taan kolme osaamisen johtamisen haastetta; osaamistarpeiden merkittävät muutokset yhdis-tettynä kiireeseen, digitaalisuus, ja työikäisten sukupolvien eroavaisuudet.