Yhteiskäyttöautopalvelun käytön valintaan vaikuttavat tekijät : Case Omago Oy
Permikangas, Iiro (2020-03-03)
Permikangas, Iiro
03.03.2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202003037079
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202003037079
Tiivistelmä
Yhteiskäyttöautopalvelu on uusi liikkumisen vaihtoehto. Yhteiskäyttöautoilussa ideana on, että kustannukset jakautuvat useammalle käyttäjälle. Autoa ei siis tarvitse omistaa, vaan sen käytöstä maksetaan toteutuneen käytön mukaan. Yhteiskäyttöauto on uusi ja vielä erittäin marginaalinen liikkumismuoto. Se on kuitenkin yleistymässä uusissa taloyhtiöissä ja autottomien ihmisten keskuudessa. Palvelu laajentaa autottomien liikkumismahdollisuuksia ja vähentää yksityisauton omistamisen tarvetta.
Tutkimus on tehty toimeksiantona Omago Oy:lle. Tutkimuksessa haastatellaan Omago Oy:n taloyhtiöauton aktiivisia käyttäjiä. Tutkimuksen empiirinen osuus on toteutettu teemahaastattelumenetelmällä. Haastateltavat valittiin tutkimukseen harkinnanvaraisella otannalla.
Tutkielman tutkimusmusongelmana on, mitkä, mitkä ovat yhteiskäyttöautopalvelun käytön valinnan motiivit. Ensimmäinen tutkimuskysymys on, mikä motivoi ihmisiä käyttämään yhteiskäyttöautoa liikkumiseen. Toisena tutkimuskysymyksenä on kustannusten rooli yhteiskäyttöauton käytön valinnassa. Kolmantena kysymyksenä on, mitkä muut tekijät vaikuttavat yhteiskäyttöauton käytön motiiveihin.
Erikoistarkastelussa on kustannusten vaikutus yhteiskäyttöauton käyttöön. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että kohtuullinen hinta on aktiivisen käytön edellytys. Käytön hinnan täytyy olla todella edullinen, koska yksityisautoilun kustannuksia ei osata yleisesti arvioida. Yksityisautoilun kustannuksia ajatellaan lähinnä käytön kustannusten kautta. Johtopäätöksenä Omago Oy:lle on se, että yhteiskäyttöauton käytön täytyy olla edullista, jotta uudenlaisesta liikkumismuodosta tulee tapa ja osa ihmisten arkipäivää.
Tutkimus on tehty toimeksiantona Omago Oy:lle. Tutkimuksessa haastatellaan Omago Oy:n taloyhtiöauton aktiivisia käyttäjiä. Tutkimuksen empiirinen osuus on toteutettu teemahaastattelumenetelmällä. Haastateltavat valittiin tutkimukseen harkinnanvaraisella otannalla.
Tutkielman tutkimusmusongelmana on, mitkä, mitkä ovat yhteiskäyttöautopalvelun käytön valinnan motiivit. Ensimmäinen tutkimuskysymys on, mikä motivoi ihmisiä käyttämään yhteiskäyttöautoa liikkumiseen. Toisena tutkimuskysymyksenä on kustannusten rooli yhteiskäyttöauton käytön valinnassa. Kolmantena kysymyksenä on, mitkä muut tekijät vaikuttavat yhteiskäyttöauton käytön motiiveihin.
Erikoistarkastelussa on kustannusten vaikutus yhteiskäyttöauton käyttöön. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että kohtuullinen hinta on aktiivisen käytön edellytys. Käytön hinnan täytyy olla todella edullinen, koska yksityisautoilun kustannuksia ei osata yleisesti arvioida. Yksityisautoilun kustannuksia ajatellaan lähinnä käytön kustannusten kautta. Johtopäätöksenä Omago Oy:lle on se, että yhteiskäyttöauton käytön täytyy olla edullista, jotta uudenlaisesta liikkumismuodosta tulee tapa ja osa ihmisten arkipäivää.