Alaistaidot esimiestyön tukena? : Alaistaidot, alaistaitojen kehittäminen ja kehittämisen haasteet esimiesten näkökulmasta
Jokela, Elisa (2013)
Jokela, Elisa
2013
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkimus koostuu esimiestyöstä, alaistaidoista ja alaistaitojen kehittämisestä sekä alaistaitojen kehittämisen haasteista. Näiden käsitteiden avulla pyrin löytämään vastauksen siihen, kuinka alaistaitojen kehittäminen vaikuttaa esimiestyöhön. Siitä voidaan myös päätellä, ovatko alaistaidot esimiestyön tukena. Tutkimuksessa esimiestyö keskittyy johtamiseen, ihmissuhteisiin sekä odotuksiin esimiehen ja alaisten välillä. Lisäksi esimiehen vastuut ja velvollisuudet selventyvät. Alaistaidot ja alaistaitojen kehittäminen selventää käsitettä alaistaito, hyvän alaisen määritelmää ja alaisrooleja. Tutkimus tarkentaa kuinka alaistaitoja kehitetään, mitkä ovat kehittämisen tavoitteet ja mitä esteitä voi olla alaistaitojen kehittämiselle.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena Internetin välityksellä huhtikuussa 2013. Kyselylomakkeeseen vastasi yhteensä 55 terveydenhuoltoalan esimiestä, jotka työskentelevät terveyskeskussairaaloissa ja keskussairaaloissa. Terveydenhuoltoalan esimiehet olivat apulaisosastonhoitajia, osastonhoitajia ja ylihoitajia. Kyselylomake sisälsi strukturoituja mielipidettä kartoittavia kysymyksiä sekä avoimia kysymyksiä. Tutkimus selvensi alaistaitojen olevan monipuolisesti määriteltävä taito. Alaistaito on toimintaa, joka on vapaaehtoista, eli vastuullisuutta, aktiivisuutta, auttamishalua ja toisten tukemista. Alaistaidot ovat myös ammatillista osaamista, joka ilmenee haluna kehittää itseään ja omaa työtään. Alaistaidot omaava jakaa muille tietoaan ja osaamistaan, josta hyötyy koko työyhteisö. Ilmeni, että hyvä alainen ottaa vastuun tekemästään työstä, kykenee vuorovaikutukseen, tukee esimiestä ja auttaa muita työntekijöitä.
Tutkimuksessa nousi esiin, että esimiehet pitävät alaistaitoja tärkeinä ja alaistaitojen kehittämisen hyötyä suurena. Alaistaitojen kehittämisen hyötynä on yhteistyön lisääntyminen, jolla on vaikutusta kaikkiin muihin toimintoihin työyhteisössä. Tärkein alaistaito esimiesten mukaan on vastuullisuus. Seuraavana tulevat ammatillinen osaaminen ja ammatillinen motivaatio. Vähäisimpänä alaistaitona pidetään organisaatioon samaistumista. Keskeinen havainto on, että alaistaitoja voidaan kehittää esimiestyöskentelyn avulla, esimerkiksi kuuntelemalla alaisia, toimimalla tasapuolisesti ja rohkaisemalla keskustelemaan asioista. Lisäksi alaistaitoja lisääviä seikkoja on esimiehen motivoiva käytös sekä itsensä ajan tasalla pitäminen, eli esimies tietää mitä työyhteisössä tapahtuu. Haasteet alaistaitojen kehittämiselle voivat liittyä alaiseen, esimieheen tai työyhteisöön. Alaiseen liittyviä haasteita ovat alaisen asenne, motivaation tai tiedon puute. Esimieheen liittyviä haasteita ovat johtamiskulttuuri ja esimiestaidot. Työyhteisön asettamat haasteet muodostuvat kiireestä, liiallisesta työmäärästä ja työpaikan kulttuurista.
Empirian mukaan esimiehen vastuista tärkein on osaamisen varmistaminen. Seuraavaksi tärkeimmät ovat
toiminnan ohjaaminen ja töiden organisointi. Vähäisimpinä vastuina pidetään työnantajan edunvalvontaa, palautteenantoa ja työhön perehdytystä. Kielteinen asenne ilmeni myös esimiesten halussa perehdyttää uusi työntekijä itse vaikka tutkimuksen mukaan perehdyttämisellä on alaistaitoja kehittävä vaikutus. Tutkimuksessa havaittiin, että alaistaidoilla on merkitystä esimiestyössä eli alaistaidot ovat esimiestyön tukena. Esimiehet saavat paremman tuen alaisiltaan kun tehdään yhteistyötä, jonka avulla saavutetaan yhdessä tekemistä, joka lisää työn mukavuutta. Kaikki tämä johtaa toisten huomiointiin, muutoksiin työilmapiirissä, työn laatuun ja työajankäytön tehostumiseen työyksikössä.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena Internetin välityksellä huhtikuussa 2013. Kyselylomakkeeseen vastasi yhteensä 55 terveydenhuoltoalan esimiestä, jotka työskentelevät terveyskeskussairaaloissa ja keskussairaaloissa. Terveydenhuoltoalan esimiehet olivat apulaisosastonhoitajia, osastonhoitajia ja ylihoitajia. Kyselylomake sisälsi strukturoituja mielipidettä kartoittavia kysymyksiä sekä avoimia kysymyksiä. Tutkimus selvensi alaistaitojen olevan monipuolisesti määriteltävä taito. Alaistaito on toimintaa, joka on vapaaehtoista, eli vastuullisuutta, aktiivisuutta, auttamishalua ja toisten tukemista. Alaistaidot ovat myös ammatillista osaamista, joka ilmenee haluna kehittää itseään ja omaa työtään. Alaistaidot omaava jakaa muille tietoaan ja osaamistaan, josta hyötyy koko työyhteisö. Ilmeni, että hyvä alainen ottaa vastuun tekemästään työstä, kykenee vuorovaikutukseen, tukee esimiestä ja auttaa muita työntekijöitä.
Tutkimuksessa nousi esiin, että esimiehet pitävät alaistaitoja tärkeinä ja alaistaitojen kehittämisen hyötyä suurena. Alaistaitojen kehittämisen hyötynä on yhteistyön lisääntyminen, jolla on vaikutusta kaikkiin muihin toimintoihin työyhteisössä. Tärkein alaistaito esimiesten mukaan on vastuullisuus. Seuraavana tulevat ammatillinen osaaminen ja ammatillinen motivaatio. Vähäisimpänä alaistaitona pidetään organisaatioon samaistumista. Keskeinen havainto on, että alaistaitoja voidaan kehittää esimiestyöskentelyn avulla, esimerkiksi kuuntelemalla alaisia, toimimalla tasapuolisesti ja rohkaisemalla keskustelemaan asioista. Lisäksi alaistaitoja lisääviä seikkoja on esimiehen motivoiva käytös sekä itsensä ajan tasalla pitäminen, eli esimies tietää mitä työyhteisössä tapahtuu. Haasteet alaistaitojen kehittämiselle voivat liittyä alaiseen, esimieheen tai työyhteisöön. Alaiseen liittyviä haasteita ovat alaisen asenne, motivaation tai tiedon puute. Esimieheen liittyviä haasteita ovat johtamiskulttuuri ja esimiestaidot. Työyhteisön asettamat haasteet muodostuvat kiireestä, liiallisesta työmäärästä ja työpaikan kulttuurista.
Empirian mukaan esimiehen vastuista tärkein on osaamisen varmistaminen. Seuraavaksi tärkeimmät ovat
toiminnan ohjaaminen ja töiden organisointi. Vähäisimpinä vastuina pidetään työnantajan edunvalvontaa, palautteenantoa ja työhön perehdytystä. Kielteinen asenne ilmeni myös esimiesten halussa perehdyttää uusi työntekijä itse vaikka tutkimuksen mukaan perehdyttämisellä on alaistaitoja kehittävä vaikutus. Tutkimuksessa havaittiin, että alaistaidoilla on merkitystä esimiestyössä eli alaistaidot ovat esimiestyön tukena. Esimiehet saavat paremman tuen alaisiltaan kun tehdään yhteistyötä, jonka avulla saavutetaan yhdessä tekemistä, joka lisää työn mukavuutta. Kaikki tämä johtaa toisten huomiointiin, muutoksiin työilmapiirissä, työn laatuun ja työajankäytön tehostumiseen työyksikössä.