Miten selvittää uusien työntekijöiden osaamista? Tarkastelussa kysymys-vastaus-toiminta luentomuotoisessa perehdytyksessä
Mikkola, Piia (2019-03-26)
Mikkola, Piia
Työelämän tutkimusyhdistys
26.03.2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202002216091
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202002216091
Kuvaus
vertaisarvioitu
Tiivistelmä
Työhön liittyvän tiedon omaksuminen on keskeinen päämäärä uusien työntekijöiden perehdytyksessä. Tässä artikkelissa tehdään näkyväksi sitä vuorovaikutuksellista toimintaa, jonka avulla luentomuotoisessa perehdytyksessä selvitetään uusien työntekijöiden osaamista ja tietotasoa. Tarkastelun kohteena ovat perehdyttäjien esittämät, yleisön tietämystä selvittävät kysymykset, kuten pääsikö kaikki tekemään henkilötunnusta, sekä tällaisiin kysymyksiin annetut vastaukset. Tutkimusaineisto muodostuu videokuvatuista perehdytysluennoista. Artikkelissa osoitetaan, että perehdytysluennoilla esitetään kahdenlaisia tietämystä selvittäviä kysymyksiä. Kysymykset eroavat toisistaan muotoilun, sijoittumisen sekä osittain kysymyksiin esitettyjen vastausten perusteella. Ensimmäisen kategorian kysymykset käsittelevät ennen perehdytystä hankittua tietoa. Ne toimivat tyypillisesti uuden keskustelunaiheen aloituksena ja niillä hankitaan taustatietoa ryhmäläisten tietotasosta ennen asian syvällisempää käsittelyä. Toisen kategorian kysymykset liittyvät perehdytysprosessin aikana hankittuun tietoon, ja ne kytkeytyvät useimmiten käynnissä olevaan keskustelunaiheeseen. Näillä kysymyksillä kontrolloidaan perehdytysohjelman etenemistä ja perehdytettävien osaamista. Tutkimuksessa näytetään, että kaikenlaiseen tiedon puutteeseen ei suhtauduta perehdytysluennoilla ongelmallisena. Perehdyttäjien kysymykset ilmentävät sitä, että uusien työntekijöiden oletetaan hallitsevan erityisesti sellainen tieto, joka kytkeytyy meneillään olevaan perehdytysohjelmaan. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä toimii keskustelunanalyysi. Finding out what new employees know: Analysing questions and answers in employee orientation lectures - The newcomers’ acquisition of workrelated knowledge is a central goal in new employee orientation. In this article, I analyse how the knowledge and skills of new employees are discussed and investigated during interaction between thelecturer and the group of new employees in orientation lectures. I focus onthe knowledge-probing questions presented by the lecturers and the answers provided by the new employees. The data consist of videorecordings of such lectures. The analysis reveals that the lecturers present two kinds of knowledge-probing questions that involve different expectations concerning the knowledge status of the new employees. The first category of questionsdeals with the knowledge the employees may have acquired before the orientation programme. These questions are formulated in a manner to make it clear that thereis no assumption that all the participants possess the knowledge or skills the question deals with. The second category of questions deals with the knowledge the participants may have acquired during the orientation programme alone. These questions are formulated in such a manner that the expected answer will display knowledge.The methodology of the study is conversation analysis.
Kokoelmat
- Artikkelit [2788]