Maaseutu yritysimagossa : visuaalisuudesta uutta potkua maaseudulle
Lundström, Niklas; Honkaniemi, Tuomas; Viinamäki, Olli-Pekka (2019-05-03)
Lundström, Niklas
Honkaniemi, Tuomas
Viinamäki, Olli-Pekka
Maaseudun uusi aika ry.
03.05.2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202002206050
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202002206050
Kuvaus
vertaisarvioitu
Tiivistelmä
Artikkelin tavoite on tuottaa uusia näkemyksiä maaseudun imagokeskusteluun ja avata uusia mahdollisuuksia maaseutumaisten kuntien, yhdistysten ja maaseudun yritysten imagotyölle. Artikkelissa analysoidaan Kyrö Distilleryn internet-sivujen valokuvia visuaalisella tutkimusmenetelmällä. Analyysi kohdistuu erityisesti siihen, millaisena paikkana maaseutu näkyy paikkaorientoituneen yrityksen visuaalisessa imagossa ja mitä elementtejä tähän imagoon sisältyy. Teoreettisena viitekehyksenä on alueellinen imago ja neolokalismi. Analyysi tuotti neljä kategoriaa: yhteisöllisyys, kulttuurimaisema, tuotteet ja toiminta. Tutkimustulokset osoittavat, että Kyrö Distillery hyödyntää perinteisiä maaseutuun liitettyjä mielikuvia painottaen vahvasti visuaalisuutta luoden samalla uudenlaista ymmärrystä maaseudusta. Imagotyö näyttäytyy esteettisyyttä korostavana, tietynlaisena sukupolvikokemuksen alaisena ilmiönä. Imagotyöhön liittyy vahvasti pyrkimys erottumiseen ja visuaalisten virikkeiden herättämiseen sekä tarinallisuuden, historian ja yhteisöllisyyden kytkeminen nykyhetken ja tulevaisuuden visioihin ja toiminnallisuuteen.
Kokoelmat
- Artikkelit [3130]