Tulospalkkauksen toimivuus, Case: Elisa Comminications OYJ

Pro gradu - tutkielma 
Tässä tietueessa ei ole tiedostoja, ainoastaan metadata.

Pysyvä osoite

Kuvaus

Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tässä tutkimuksessa oli tarkoitus selvittää, onko tulospalkkaus yritykselle tehokas väline vai onko se vain ylimääräinen kustannus. Tutkimuksessa selvitettiin tulospalkkausmittareiden strategisuutta, absoluuttista ja suhteellista kehitystä sekä hyötyjä suhteessa kustannuksiin. Pääpaino oli kyselytutkimuksessa ja mittareiden välisten kausaalisuuksien selvittämisessä. Tutkimuksen case-yrityksenä oli Elisa Communications Oyj. Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselytutkimuksella, osastojen kuukausittaisesta tulospalkkausaineistosta, haastatteluin sekä sähköpostin välityksellä. Kyselytutkimuksen aineistosta on selvitetty frekvenssien, keskiarvojen ja -hajontojen lisäksi eri tekijöiden välisiä Pearsonin korrelaatiokertoimia. Tekijöiden välisiä tilastollisia merkitsevyyksiä on selvitetty X2-riippumattomuustestillä. Tulospalkkauksen vaikutusten seurauksia tulospalkkauksen kannatukseen selitettiin regressiomallin avulla. Kausaalisuuksia tutkittiin Pearsonin korrelaatiokertoimella eri aikaviiveille. Tulospalkkaus voi parhaimmillaan olla yritykselle hyvin tehokas väline. Vaikka tutkimuksessa ei löytynyt yhtään erittäin hyvää tulospalkkaus-järjestelmää, niin silti jokaisen osaston tulospalkkausjärjestelmän olemassaolo on hyvin perusteltavissa.

URI

DOI

Emojulkaisu

ISBN

ISSN

Aihealue

OKM-julkaisutyyppi