Kohti tiiviimpää vuorovaikutusta koulujen taloustiedon opetuksen ja taloustieteen välillä
Kalmi, Panu; Maliranta, Mika; Alanko, Saija (2019-12-10)
Kalmi, Panu
Maliranta, Mika
Alanko, Saija
Taloustieteellinen Yhdistys
10.12.2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202001202754
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202001202754
Kuvaus
vertaisarvioitu
Tiivistelmä
Tässä artikkelissa käsitellemme yliopiston taloustieteen opetuksen näkökulmasta sitä, miten taloustietoa tulisi mielestämme opettaa suomalaisessa koulujärjestelmässä. Vertailemme suomalaisia oppikirjoja ja valtakunnallista opetussuunnitelmaa yhdysvaltalaisiin standardeihin, joita johtavat taloustieteilijät ovat olleet luomassa. Käymme läpi myös erilaisia valintoja opetussisältöihin ja -menetelmiin liittyen. Tarkastelemme myös opintopolkua lukiosta yliopistoon ja sitä, pitäisikö taloustiedon olla oma erillinen oppiaineensa. Keskeinen suosituksem-me on, että taloustieteilijöiden tulisi osallistua enemmän koulujen taloustiedon oppimateriaalin luomiseen ja sen arvioimiseen. Korostamme myös opettajien täydennyskoulutuksen roolia opetuksen kehittämisessä.
Kokoelmat
- Artikkelit [3023]