Developing Organization's Processes With Robotic Process Automation - A Case Study
Myllymäki, Jari (2019-12-16)
Myllymäki, Jari
16.12.2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019121648427
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019121648427
Tiivistelmä
Competition requires firms to continuously polish their processes, and one source where improvement has been explored is digitalization. As a single technology related to digitalization, this thesis studied Robotic Process Automation (RPA). Purpose of the study was to identify how the case study company overall had implemented RPA and additionally which processes could be suitable to implement RPA in a single department of case study organization.
RPA is a software robot working manual and structured tasks implemented in the graphical user interface. The main benefits in this type of automation are the lower development cost, easier development and quicker implementation. Earlier research of the topic shows that processes with high volume or high value of transactions, are executed in stable environment, have low cognitive requirements, have possibility to break down into unambiguous rules and have limited need for exception handling are seen as promising characteristics considering implementation of RPA.
The research was conducted through semi-structured interviews with total of 13 persons within the case study company and evaluation part of the test RPA was conducted through observation. Study found out that the case study company’s implementation can be described with down-to-top approach where the business users were involved to development from beginning and the benefits of automation of processes was seen as more than only time-saving. Furthermore, it was noted that there are no restrictions of the area where technology could be implemented, but more of the process itself. In the case study department, overall 19 processes related to reporting, manual data transfer between systems and manual financial transactions in ERP were found out to be feasible for RPA, but only few of these could be justified worthwhile with automation. Main lesson learned from the creation of test RPAs was the same as in earlier research, that standardization and stabilizing the process before implementation is recommended beforehand. Vaativa kilpailu yritysten välillä vaatii organisaatioita jatkuvasti parantamaan prosessejaan ja eräänä ratkaisuna tähän on nähty digitalisaatio. Tämä pro gradu-työ tutki yksittäistä digitalisaatioon liittyvää teknologiaa, ohjelmistorobotiikkaa (Robotic Process Automation – RPA). Työn tarkoituksena oli tutkia kuinka case-tutkimus yritys on jalkauttanut RPA:n organisaatiossaan ja mihin ohjelmistorobotiikkaa voitaisiin käyttää yksittäisellä osastolla case-tutkimus yrityksessä.
Ohjelmistorobotiikan tarkoitus on tehdä manuaalisia ja jäsenneltyjä tehtäviä automaattisesti graafisessa käyttöliittymässä. Yleisimmät hyödyt tämän tyyppisestä automaatiosta ovat alemmat kehityskustannukset, kehittäminen ei vaadi IT-taitoja ja nopeampi jalkauttaminen. Aiemmat tutkimukset osoittavat että prosessit jotka ovat luonteeltaan korkea volyymisiä tai vievät paljon aikaa, suoritetaan vakaassa ympäristössä, ei vaadi analysointitaitoja, ovat mahdollisia jakaa yksiselitteisiin sääntöihin sekä omaa rajoitetun määrän poikkeustapauksia ovat lupaavia prosesseja RPA:lle.
Tutkimus suoritettiin haastattelemalla 13 henkilöä case-tutkimus organisaatiosta. Lisäksi ohjelmistorobotin arvioinnissa käytettiin hyväksi havainnointia. Tutkimuksessa havaittiin, että yrityksessä RPA on jalkautettu alhaalta ylös menetelmällä jossa yrityksen työntekijät on otettu mukaan kehitykseen alusta lähtien, sekä ohjelmistorobottien hyödyt nähtiin muistakin näkökulmista kuin ajansäästössä. Sopivat prosessit eivät myöskään ole millään tavalla tehtäväalasta riippuvaisia, vaan enemmänkin itse tehtävän luonteesta kiinni. Case-tutkimus osastolla löydettiin yhteensä 19 mahdollista prosessia RPA:lle jotka liittyivät raportointiin, manuaalisiin tiedonsiirtoihin sekä manuaalisiin taloudellisiin transaktioihin toiminnanohjausjärjestelmässä, mutta vain pieni osa näistä voitiin perustella automaation kehittämiselle kannattavasti. Ohjelmistorobotiikan testikappaletta tärkein havainto oli sama mitä aiemmissa tutkimuksissa, eli prosessi tulisi yhdenmukaistaa sekä vakauttaa ennen robotin käyttöönottoa.
RPA is a software robot working manual and structured tasks implemented in the graphical user interface. The main benefits in this type of automation are the lower development cost, easier development and quicker implementation. Earlier research of the topic shows that processes with high volume or high value of transactions, are executed in stable environment, have low cognitive requirements, have possibility to break down into unambiguous rules and have limited need for exception handling are seen as promising characteristics considering implementation of RPA.
The research was conducted through semi-structured interviews with total of 13 persons within the case study company and evaluation part of the test RPA was conducted through observation. Study found out that the case study company’s implementation can be described with down-to-top approach where the business users were involved to development from beginning and the benefits of automation of processes was seen as more than only time-saving. Furthermore, it was noted that there are no restrictions of the area where technology could be implemented, but more of the process itself. In the case study department, overall 19 processes related to reporting, manual data transfer between systems and manual financial transactions in ERP were found out to be feasible for RPA, but only few of these could be justified worthwhile with automation. Main lesson learned from the creation of test RPAs was the same as in earlier research, that standardization and stabilizing the process before implementation is recommended beforehand.
Ohjelmistorobotiikan tarkoitus on tehdä manuaalisia ja jäsenneltyjä tehtäviä automaattisesti graafisessa käyttöliittymässä. Yleisimmät hyödyt tämän tyyppisestä automaatiosta ovat alemmat kehityskustannukset, kehittäminen ei vaadi IT-taitoja ja nopeampi jalkauttaminen. Aiemmat tutkimukset osoittavat että prosessit jotka ovat luonteeltaan korkea volyymisiä tai vievät paljon aikaa, suoritetaan vakaassa ympäristössä, ei vaadi analysointitaitoja, ovat mahdollisia jakaa yksiselitteisiin sääntöihin sekä omaa rajoitetun määrän poikkeustapauksia ovat lupaavia prosesseja RPA:lle.
Tutkimus suoritettiin haastattelemalla 13 henkilöä case-tutkimus organisaatiosta. Lisäksi ohjelmistorobotin arvioinnissa käytettiin hyväksi havainnointia. Tutkimuksessa havaittiin, että yrityksessä RPA on jalkautettu alhaalta ylös menetelmällä jossa yrityksen työntekijät on otettu mukaan kehitykseen alusta lähtien, sekä ohjelmistorobottien hyödyt nähtiin muistakin näkökulmista kuin ajansäästössä. Sopivat prosessit eivät myöskään ole millään tavalla tehtäväalasta riippuvaisia, vaan enemmänkin itse tehtävän luonteesta kiinni. Case-tutkimus osastolla löydettiin yhteensä 19 mahdollista prosessia RPA:lle jotka liittyivät raportointiin, manuaalisiin tiedonsiirtoihin sekä manuaalisiin taloudellisiin transaktioihin toiminnanohjausjärjestelmässä, mutta vain pieni osa näistä voitiin perustella automaation kehittämiselle kannattavasti. Ohjelmistorobotiikan testikappaletta tärkein havainto oli sama mitä aiemmissa tutkimuksissa, eli prosessi tulisi yhdenmukaistaa sekä vakauttaa ennen robotin käyttöönottoa.