Dieselruiskun voiman mittauslaitteisto
Salminen, Mikko (2019)
Salminen, Mikko
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019121146737
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019121146737
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Työn tavoitteena oli suunnitella yhteispainejärjestelmän mittauspenkin toteutus. Yhteispainejärjestelmää käytetään dieselmoottoreissa. Ensimmäisessä vaiheessa halutaan mitata dieselruiskun aiheuttama voima jatkuvassa virtauksessa.
Polttoaine päätettiin ruiskuttaa nestepinnan alapuolelle ilman paineeseen. Koepenkin osat määriteltiin. Korkeapaineisten osien kiinnitysmenetelmät valittiin, ja voimansiirtoon tarkoitetut hihnapyörät tilattiin. Voima-anturin kiinnitys- ja kohdistusmenetelmät suunniteltiin. Turvallisuustekijät kartoitettiin.
Pumppu tulee kiinnittää tukevasti mittauspenkin päälle vahvalla kulmaraudalla. Moottori, korkeapainepumppu ja korkeapaineosat asennetaan pöydän päälle. Matalapaineosat sijoitetaan pöydän alle. Voima-anturi asennetaan anturille suunniteltuun adapteriin. Voima-anturin adapterista lähtevä suojaletku tiivistetään tiukasti, ja anturi kohdistetaan kulmaraudalla suutinreikään. Lasketut impulssivoimat vastaavat edellisten tutkimuksien tuloksia. Painevaraajien tulpat tarvitsevat erityiset suojat mahdollisten irtoamisten varalta. ABSTRACT
The aim of this thesis was to design implementation of the test rig of common rail system. The common rail system is used by diesel engines. The first step is to measure the force caused by the injection jet in a steady flow.
Fuel was decided to inject below the liquid level. The parts of test rig were defined. Mounting methods of the high-pressure components were selected and sheaves for the power transmission were ordered. The force sensor attachment and targeting methods were designed. Safety factors were surveyed.
The pump should be attached securely on the test bench with a strong angle iron. The engine, high pressure pump and high pressure parts are mounted on the bench. Low pressure parts are placed under the bench. The force sensor is mounted to the adapter designed for the sensor. The protective hose from the force sensor adapter is tightly compressed and the sensor is targeted at the jet hole with an angle iron. The calculated impulse forces correspond to the results of previous researches. Plugs of fuel rails require special protective covering for possible detachments.
Työn tavoitteena oli suunnitella yhteispainejärjestelmän mittauspenkin toteutus. Yhteispainejärjestelmää käytetään dieselmoottoreissa. Ensimmäisessä vaiheessa halutaan mitata dieselruiskun aiheuttama voima jatkuvassa virtauksessa.
Polttoaine päätettiin ruiskuttaa nestepinnan alapuolelle ilman paineeseen. Koepenkin osat määriteltiin. Korkeapaineisten osien kiinnitysmenetelmät valittiin, ja voimansiirtoon tarkoitetut hihnapyörät tilattiin. Voima-anturin kiinnitys- ja kohdistusmenetelmät suunniteltiin. Turvallisuustekijät kartoitettiin.
Pumppu tulee kiinnittää tukevasti mittauspenkin päälle vahvalla kulmaraudalla. Moottori, korkeapainepumppu ja korkeapaineosat asennetaan pöydän päälle. Matalapaineosat sijoitetaan pöydän alle. Voima-anturi asennetaan anturille suunniteltuun adapteriin. Voima-anturin adapterista lähtevä suojaletku tiivistetään tiukasti, ja anturi kohdistetaan kulmaraudalla suutinreikään. Lasketut impulssivoimat vastaavat edellisten tutkimuksien tuloksia. Painevaraajien tulpat tarvitsevat erityiset suojat mahdollisten irtoamisten varalta.
The aim of this thesis was to design implementation of the test rig of common rail system. The common rail system is used by diesel engines. The first step is to measure the force caused by the injection jet in a steady flow.
Fuel was decided to inject below the liquid level. The parts of test rig were defined. Mounting methods of the high-pressure components were selected and sheaves for the power transmission were ordered. The force sensor attachment and targeting methods were designed. Safety factors were surveyed.
The pump should be attached securely on the test bench with a strong angle iron. The engine, high pressure pump and high pressure parts are mounted on the bench. Low pressure parts are placed under the bench. The force sensor is mounted to the adapter designed for the sensor. The protective hose from the force sensor adapter is tightly compressed and the sensor is targeted at the jet hole with an angle iron. The calculated impulse forces correspond to the results of previous researches. Plugs of fuel rails require special protective covering for possible detachments.