Hallinta ja itseohjautuvuus palvelujen integraatiossa
Hellgren, Jenna (2019-10-27)
Hellgren, Jenna
27.10.2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019102735014
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019102735014
Tiivistelmä
Palvelujen integraatio on ollut käynnissä olleen sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen sekä sen valmistelua tukeneen lapsi- ja perhepalvelujen muutosohjelman kulmakivi. Palveluja integroimalla pyritään saa- vuttamaan asiakaslähtöiset, vaikuttavat sekä kustannustehokkaat palvelut, jotka vastaavat muun muassa väestön ikääntymisestä aiheutuvaan taloudelliseen kestävyysvajeeseen. Rakenteellisten muutosten lisäksi saumattomien ja asiakaslähtöisten palvelujen tuottaminen edellyttää jatkossa muutoksia toimintakulttuurissa ja ammattilaisten tukemisessa. Muutokset palvelujen tuottamisessa sekä toimintaympäristössä haastavat ammattilaisten osaamista uudella tavalla.
Tässä tutkielmassa tutkittiin lasten, nuorten ja perheiden palvelujen integraation hallintaa sekä sitä, millainen hallinta tukee lasten, nuorten ja perheiden palvelujen parissa työskentelevien ammattilaisten itseohjautuvuutta. Teoreettinen viitekehys rakentui hallinnan, palvelujen integraation sekä itseohjautuvuuden käsit- teiden ympärille. Tutkielman empiirinen aineisto koostui lasten, nuorten ja perheiden palvelujen parissa työskentelevien ammattilaisten fokusryhmähaastatteluista. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia hyödyntäen.
Tutkielman keskeisimmät tulokset osoittivat, että itseohjautuvuuden mahdollistava palvelujen integraation hallinta koostuu joustavista ja tukevista rakenteista, organisaatioiden välille luoduista verkostoista, ammattilaisten yhteistyön ja osaamisen kehittämisestä sekä palvelujen asiakaslähtöisen toteuttamisen tukemisesta. Tutkielman empiiriset tulokset ja teoreettinen viitekehys tukivat pääosin toisiaan. Tutkielman merkittävimmäksi tulokseksi nousivat ammattilaisten haastatteluissa painottuneet palvelujen integraation hallinnassa itseohjautuvuuden mahdollistavat tekijät.
Lasten, nuorten ja perheiden palvelut ovat murrosvaiheessa, jossa palvelujen tuottamiseen etsitään kestävämpiä ratkaisuja. Myös ammattilaisilta vaaditaan tulevaisuudessa uudenlaista osaamista ja siksi jo nyt on tärkeä tarttua niihin tekijöihin, jotka tukevat ammattilaisia uudenlaisessa toimintaympäristössä ja samalla mahdollistavat uusien asiakkaiden tarpeita palvelevien toimintatapojen syntymistä. Itseohjautuvuuden mahdollistava palvelujen integraation hallinta ei edellytä vain suuria tekoja. Ammattilaisten kokemuksien mukaan pienetkin käden ojennukset voivat edistää asiakaslähtöisten palvelujen rakentumista.
Tässä tutkielmassa tutkittiin lasten, nuorten ja perheiden palvelujen integraation hallintaa sekä sitä, millainen hallinta tukee lasten, nuorten ja perheiden palvelujen parissa työskentelevien ammattilaisten itseohjautuvuutta. Teoreettinen viitekehys rakentui hallinnan, palvelujen integraation sekä itseohjautuvuuden käsit- teiden ympärille. Tutkielman empiirinen aineisto koostui lasten, nuorten ja perheiden palvelujen parissa työskentelevien ammattilaisten fokusryhmähaastatteluista. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia hyödyntäen.
Tutkielman keskeisimmät tulokset osoittivat, että itseohjautuvuuden mahdollistava palvelujen integraation hallinta koostuu joustavista ja tukevista rakenteista, organisaatioiden välille luoduista verkostoista, ammattilaisten yhteistyön ja osaamisen kehittämisestä sekä palvelujen asiakaslähtöisen toteuttamisen tukemisesta. Tutkielman empiiriset tulokset ja teoreettinen viitekehys tukivat pääosin toisiaan. Tutkielman merkittävimmäksi tulokseksi nousivat ammattilaisten haastatteluissa painottuneet palvelujen integraation hallinnassa itseohjautuvuuden mahdollistavat tekijät.
Lasten, nuorten ja perheiden palvelut ovat murrosvaiheessa, jossa palvelujen tuottamiseen etsitään kestävämpiä ratkaisuja. Myös ammattilaisilta vaaditaan tulevaisuudessa uudenlaista osaamista ja siksi jo nyt on tärkeä tarttua niihin tekijöihin, jotka tukevat ammattilaisia uudenlaisessa toimintaympäristössä ja samalla mahdollistavat uusien asiakkaiden tarpeita palvelevien toimintatapojen syntymistä. Itseohjautuvuuden mahdollistava palvelujen integraation hallinta ei edellytä vain suuria tekoja. Ammattilaisten kokemuksien mukaan pienetkin käden ojennukset voivat edistää asiakaslähtöisten palvelujen rakentumista.