Variable Voltage-based Power Management of DC Microgrids : With Focus on Shipboard Power Systems
Ladataan...
Ei käyttöoikeutta
Huom! Tiedosto avautuu julkiseksi: 14.11.2025
Alho, T. M. R. (2025). Variable Voltage-based Power Management of DC Microgrids: With Focus on Shipboard Power Systems [Doctoral dissertation, University of Vaasa]. Osuva. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-395-237-9
Pysyvä osoite
Kuvaus
Yli vuosisadan ajan AC-sähkönjakelu on ollut laivojen sähköjärjestelmien vakiintunut standardi. Kasvavat vaatimukset polttoainetehokkuudelle ja päästövähennyksille ohjaavat kuitenkin kehitystä kohti tehoelektroniikkaan perustuvaa DC-jakelua. DC-mikroverkot mahdollistavat säädettävänopeuksisten generaattoreiden, energian varastoinnin ja uusiutuvien energialähteiden tehokkaamman integroinnin, mutta perinteiset ohjausstrategiat pohjautuvat AC-jakelun periaatteisiin, keskittyen jäykkään jännitteen säätelyyn järjestelmän joustavuuden ja vikasietoisuuden kustannuksella.
Tämä väitöskirja esittää vaihtelevaan jännitteeseen perustuvan tehon-hallintastrategian DC-mikroverkoille, parantaen vikasietoisuutta ja autonomista jännitteenhallintaa. Toisin kuin keskitetyt menetelmät, strategia hyödyntää DC-jännitteen luonnollista vaihtelua, mahdollistaen hajautetun ja itseohjautuvan toiminnan. Kuormainvertterit, jotka eivät perin-teisesti osallistu jännitteensäätöön, tukevat verkon vakautta ali- ja ylijännitesäätimiensä avulla. Tämä mahdollistaa kuormien itsenäisen tuen jännitelähteille, estäen lähteiden ylikuormitukset ja sähkökatkot.
Tutkimuksen keskeiset kontribuutiot ovat: (1) matemaattinen mallinnus-paradigma, joka kuvaa DC-mikroverkon ja kuormainvertterien jännitesäätäjien toimintaa; (2) uudet ali- ja ylijännitesäädinalgoritmit, jotka mahdollistavat sujuvan rinnakkaistoiminnan muiden jännitettä ylläpitävien laitteiden kanssa; (3) uudet varaustilan tasapainotusalgoritmit energian varastoinnille, jotka toimivat yhteen ohjausstrategian kanssa ja takaavat häiriöttömän jännitetason; (4) strategian suorituskyvyn arviointi laivakäytössä, sisältäen tehonsyötön priorisointiin ja sähkökatkojen estämiseen liittyviä sovelluksia.
Mallinnus- ja kenttätestitulokset osoittavat, että esitetty hallintastrategia parantaa selvästi DC-mikroverkkojen vikasietoisuutta, energiatehokkuutta ja luotettavuutta merisovelluksissa. Tulokset viittaavat siihen, että menetelmä voi toimia vahvana vaihtoehtona perinteisille keskitetyn hallinnan järjestelmille, tarjoten skaalautuvan ja autonomisen ratkaisun tulevaisuuden laivasähköjärjestelmille.
URI
DOI
Emojulkaisu
ISBN
978-952-395-237-9
ISSN
2323-9123
0355-2667
0355-2667
Aihealue
Sarja
Acta Wasaensia|574
OKM-julkaisutyyppi
G4 Monografiaväitöskirja
Saavutettavuusominaisuudet
Ei saavutettava
