Aineeton palkitseminen työelämässä : Asiantuntijanäkemyksiä motivaation, suoriutumisen ja sitoutumisen taustalla

Kokoteksti luettavissa vain Tritonian asiakaskoneilla.

Kuvaus

Tämä tutkimus käsittelee aineetonta palkitsemista ja sen vaikutuksia työntekijöiden sisäiseen motivaatioon, suorituskykyyn ja sitoutumiseen organisaatioon. Aineettoman palkitsemisen merkitys työelämässä on herättänyt kasvavaa kiinnostusta niin tutkimuskirjallisuudessa kuin henkilöstöjohtamisen käytännöissä. Taustalla on työelämän muutos, jossa aineellisten palkkioiden rinnalle on noussut tarve huomioida työntekijöiden henkiset ja sosiaaliset tarpeet. Yhä useammat organisaatiot ovat alkaneet ymmärtää, että pelkkä rahallinen palkitseminen ei riitä tukemaan työntekijöiden hyvinvointia, sitoutumista ja suorituskykyä. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan, miten aineetonta palkitsemista voidaan hyödyntää sisäisen motivaation, suorituskyvyn ja pitkäaikaisen sitoutumisen vahvistamisessa. Teoreettinen viitekehys muodostuu useista toisiaan täydentävistä näkökulmista. Keskeisessä roolissa on Decin ja Ryanin itseohjautuvuusteoria, joka selittää sisäisen motivaation syntyä kolmen psykologisen perustarpeen – autonomian, kyvykkyyden ja yhteenkuuluvuuden – kautta. Aineeton palkitseminen puolestaan tukee näitä perustarpeita ja siten lisää työntekijän sisäistä motivaatiota. Viitekehykseen sisältyy myös kokonaispalkitsemisen malleja, joiden kautta tarkastellaan palkitsemisen osa-alueita; aineellista ja aineetonta palkitsemista. Viitekehys tarjoaa näin monipuolisen perustan aineettoman palkitsemisen tarkastelulle. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua. Haastatteluihin osallistui yhdeksän asiantuntija-asemassa työskentelevää henkilöä, joilla oli vähintään vuoden työkokemus nykyisessä organisaatiossaan. Osallistujilta edellytettiin myös vähintään alemman korkeakoulututkinnon suorittamista, jotta varmistettiin tietty taso ammatillisessa taustassa ja kyvyssä arvioida työelämän ilmiöitä. Haastattelurunko sisälsi sekä strukturoituja että avoimia kysymyksiä, jotka mahdollistivat toisaalta teemojen vertailtavuuden ja toisaalta syvällisempien kokemusten ja näkemysten esiin tuomisen. Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin menetelmällä. Tulokset osoittavat, että aineeton palkitseminen tukee merkittävästi työntekijöiden sisäistä motivaatiota, edesauttaa suorituskykyä ja vahvistaa sitoutumista organisaatioon. Erityisesti Keskeisimmät motivaatiota tukevat aineettoman palkitsemisen muodot olivat arvostus, työn merkityksellisyys, itsensä kehittäminen ja hyvä työilmapiiri. Puutteellinen tai epäjohdonmukainen aineettoman palkitsemisen toteutus sen sijaan heikensi motivaatiota ja sitoutumista. Aineeton palkitsemista tulisi käsitellä strategisena työkaluna, jonka toteutus edellyttää organisaation tukea, esihenkilöiden aktiivista roolia sekä työntekijöiden omaa osallistumista.

URI

DOI

Emojulkaisu

ISBN

ISSN

Aihealue

OKM-julkaisutyyppi