Työntekijän kohtaaminen organisaatiomuutoksen aikana : Case Tervakoski Oy
Ladataan...
Jenna_Leipijärvi_Progradu.pdf - 860.32 KB
Kokoteksti luettavissa vain Tritonian asiakaskoneilla.
Pysyvä osoite
Kuvaus
Organisaatiomuutokset ovat tänä päivänä hyvin yleisiä ja välttämättömiä, jotta organisaatiot voivat vastata toimintaympäristön muutoksiin. Muutoksilla on suora vaikutus työntekijöihin ja esihenkilöillä on keskeinen rooli siinä, miten työntekijät kokevat muutoksen.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on tarkastella työntekijän kohtaamista organisaatiomuutoksen aikana esihenkilön näkökulmasta. Tutkimuksessa selvitetään mitä organisaatiomuutos tarkoittaa ja millainen on hyvä työntekijän kohtaaminen sekä miten esihenkilöt onnistuivat työntekijöiden osallistamisessa, sitouttamisessa ja työhyvinvoinnin ylläpitämisessä muutosprosessin aikana.
Tutkielma on jaettu teoriakatsaukseen ja empiiriseen osaan. Teoriaosuudessa käsiteltiin organisaatiomuutosta ja työntekijän kohtaamista. Työntekijän ja esihenkilön välistä vuorovaikutussuhdetta tarkasteltiin LMX-teorian mukaisesti.
Tämä tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin teemahaastatteluilla, joissa esihenkilöt kuvasit kokemuksiaan muutostilanteista. Tutkimusten tulosten perusteella työntekijän kohtaaminen on olennaista muutoksen onnistumisen kannalta. Johtopäätöksissä korostetaan esihenkilöiden muutosjohtamiskyvykkyyttä sekä vuorovaikutustaitojen merkitystä.
Tämä tutkimus tarjoaa käytännön näkökulmia esihenkilöille ja niille organisaatioille, jotka haluavat edistää inhimillistä muutosjohtamista.
