Developing Category Cost Management
Ladataan...
Kokoteksti luettavissa vain Tritonian asiakaskoneilla.
Pysyvä osoite
Kuvaus
The objective of the study is to investigate how costs are managed within the category teams of ABB Oy’s Induction Machines business unit to identify both short-term and long-term development opportunities in cost management processes. Additionally, a case study will be conducted on a selected material group to verify the practical implementation of an effective cost management approach. The entire research topic is grounded on a new item concept, which has been implemented across material categories in the structures of the different product families. Thus, the study also evaluates the impact of the item concept on cost management practices and explores potential new procurement opportunities it may present.
The theoretical part focuses on category management from the perspective of cost management. The key themes include the identification of the most competitive suppliers and the supplier selection process through competitive bidding process. The thesis is a multi-method research, which involves a case study. The research utilizes both qualitative and quantitative data collection methods. Qualitative data is collected through semi-structured theme interviews and quantitative data from suppliers though the bidding process and Enterprise Resource Planning system as historical purchasing data.
The case study reveals that the new item concept establishes a strong basis for effective category cost management. It improves the capability of category managers to manage costs effectively and improve cost competitiveness of the categories. This is achieved by high repetitive item coverage, utilizing cost factor transparency and all-in features, which allow e.g. volume growth and global stock options. Leveraging these aspects, the organization can enter into global markets, allowing the introduction of new global suppliers alongside local ones.
The findings reveal that in the short-term, category managers should improve a systematic search of suppliers, strengthen their collaboration in category teams, consolidate purchasing volumes more effectively to Best Buy suppliers and ensure price list coverage for all repetitive items. In the long term, category managers should increase their global supply market intelligence, improve cost competitiveness in categories and increase their should-cost expertise.
The study concludes by proposing development initiatives to support the improvement of category cost management practices. These include leveraging the supplier search functionality in Supplier Relationship Management system as part of effective sourcing, creating educational materials to improve should-cost understanding of different components, and developing an annual category cost management plan.
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten kategorioiden kustannuksia johdetaan ABB Oy:n Induktiokoneet -tulosyksikön kategoriatiimeissä tunnistaakseen lyhyen ja pitkän aikavälin kehitysmahdollisuuksia kustannusten hallinnassa. Lisäksi tutkimuksessa toteutetaan tapaustutkimus valitulle materiaaliryhmälle, joka todentaa kustannusten käytännön johtamista. Koko tutkimus pohjautuu uuteen nimikekonseptiin, joka on otettu käyttöön eri tuoteperherakenteiden materiaalikategorioissa. Näin ollen, tutkimus arvioi myös sen vaikutusta kustannustenhallintaan ja tutkii uusia hankintamahdollisuuksia.
Teoreettinen osa keskittyy kategoriajohtamiseen kustannusjohtamisen näkökulmasta, erityisesti kilpailukykyisimpien toimittajien tunnistamiseen ja valintaan kilpailutusprosessin kautta. Tutkimus on monimenetelmäinen tapaustutkimus, jossa hyödynnetään sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista tiedonkeruumenetelmiä. Laadullinen aineisto kerätään puolistrukturoidulla teemahaastatteluilla ja kvantitatiivinen aineisto toimittajilta tarjouskilpailutusprosessista ja toiminnanohjausjärjestelmästä.
Tapaustutkimuksen tulokset osoittavat, että uusi nimikekonsepti toimii tehokkaan kategoriakustannusten hallinnan perustana. Se parantaa toimittajavastaavien mahdollisuuksia hallita kustannuksia tehokkaasti ja lisää kategorioiden kustannuskilpailukykyä. Tämä saavutetaan toistuvien nimikkeiden korkealla kattavuudella sekä kustannustekijöiden läpinäkyvyyden ja all-in ominaisuuksien hyödyntämisellä, jotka mahdollistavat mm. volyymien kasvattamisen ja globaalin varasto-optioiden tunnistamisen. Näiden avulla organisaatio voi laajentua kustannustehokkaimmille markkinoille ja tuoda uusia globaaleja toimittajia paikallisten rinnalle.
Tutkimuksessa nousi esiin seuraavat kehityskohteet. Lyhyellä aikavälillä toimittajavastaavien tulisi parantaa toimittajien systemaattista etsintää, vahvistaa yhteistyötä kategoriatiimeissä, konsolidoida ostovolyymit tehokkaammin parhaiden toimittajien kanssa sekä varmistaa hintalistojen kattavuus kaikille toistuville nimikkeille. Pitkällä aikavälillä heidän tulisi lisätä globaalien hankintamarkkinoiden osaamista, parantaa kustannuskilpailukykyä kategorioissa ja lisätä kustannustekijäosaamistaan.
Tutkimuksen lopuksi esitetään kolme kehitystoimenpidettä kategorian kustannusten hallinnan parantamiseksi, kuten toimittajahallintajärjestelmän hakutoimintojen parempi hyödyntäminen hankinnassa, koulutusmateriaalien kehittäminen parantaakseen kustannustekijäosaamista eri komponenteista sekä vuotuisen kategoriakustannusten hallintasuunnitelman laatiminen.
