Comparative analysis of landed cost between conventional and renewable diesel supply chain in Europe, Africa and the Middle east : A case study

Ladataan...
Public version of Thesis
Publicversion Master Thesis Aleksi Rönnblad.pdf - 988.04 KB
Kokoteksti luettavissa vain Tritonian asiakaskoneilla.

Kuvaus

This thesis study is a case study carried out for a Nordic refinery company. The objectives of the thesis study are to find out the differences between two different end products in the supply chains, the challenges and opportunities and the landed cost of renewable diesel in the EMEA region. The study includes study of the comparison group from the conventional fuel producers. These research objectives aim for the future research and implementation in the supply chain of the case company. The nature of the thesis is to work as a preliminary study around the supply chain and landed cost analysis of the case company. This study compares information of the mature and emerging industry segments to provide analogy of the current situation for the researcher and case company stakeholders. For the case company, cost-effectiveness and cost-cutting is a significant strategic decision. This decision is highlighted by the change negotiations that took place during the research process, involving the entire personnel of the company. This highlights the need for the case company to identify the critical elements in the cost structure and to allocate the resources in the best possible way. In this process the object of the study is important for the future research and development to ensure that strategic decision and target. This thesis is a combination of qualitative and quantitative research method. The theory section highlights the supply chain, the oil industry, biofuels and cost management in the ERP-systems. In the empirical part of the thesis study, the representatives of the case company have been interviewed and various sources of information related to the cost structure of case company supply chain analysed. The thesis study is formed on the basis of literature review, interviews, cost management system, supply chain presentations and annual reports. This mixed research method and information forms a framework for the analysis of the thesis study. The result of the thesis is an estimate of the case company landed cost of renewable diesel, the total cost development for different business segments and the cost development of the comparison group. Main challenges, opportunities and development objectives are highlighted in the study results. Based on the analysis, it is found that the case company has a material flow that is shipped in significant quantities through different terminals. This observation and other observations provide input data for future research in order to be able to make decisions after a more detailed study whether observations are potentially targets for increasing cost effectiveness.
Tutkielma on tapaustutkimus, joka on toteutettu pohjoismaiselle öljynjalostusyritykselle. Tavoitteita tutkielmassa on selvittää kahden eri lopputuotteen eroavaisuudet toimitusketjussa, haasteet ja mahdollisuudet sekä uusiutuvan dieselin toteutunut loppukustannus EMEA-alueella. Samalla selvitetään vertailuryhmän kustannuskehitys. Vertailuryhmä koostuu tavanomaisista öljynjalostusyrityksistä. Näillä tutkimustavoitteilla tavoitellaan tulevaisuuden tutkimusta ja implementointia varten kehityskohteita kohdeyrityksen toimitusketjua varten. Tutkielman on tarkoituksen toimia esiselvityksenä toimitusketjun ja toimituskustannuksen rakenteeseen kohdeyrityksessä. Tapaustutkimuksen kohteena on vakiintuneen ja kasvavan liiketoiminnan toiminta, jotta tutkijalle ja kohdeyritykselle syntyisi tilanteesta paras mahdollinen kuvaus. Kohdeyritykselle kustannustehokkuus ja kustannuksien karsiminen on merkittävä strateginen päätös. Tätä päätöstä korostaa tutkimusprosessin aikana käydyt muutosneuvottelut, jotka koskivat koko yrityksen henkilöstöä. Tämä korostaa kohdeyrityksen tarvetta tunnistaa kustannusrakenteen kriittiset tekijät ja kohdistaa resursseja parhaalla mahdollisella tavalla. Tässä prosessissa tutkimuksen aihe on tärkeä tulevaisuuden tutkimuksen ja kehityksen varmistamiseksi, jotta strategiset tavoitteet saavutetaan. Tutkielma on luonteeltaan kvalitatiivisen ja kvantitatiivisen tutkimusmenetelmän yhdistelmä. Teoriaosuudessa tuodaan esille toimitusketjua, öljyteollisuutta, biopolttoaineita ja kustannushallinnan eri muotoja. Tutkielman empiirisessä osuudessa on haastateltu yrityksen edustajia ja analysoitu eri tietolähteitä toimituskustannuksen muodostumisesta sekä tiedonhallinnasta kohdeyrityksessä. Tutkielma on muodostettu kirjallisuuskatsauksen, haastatteluiden, kustannuksien hallintajärjestelmän ja toimitusketjuun liittyviin esityksiin sekä vuosikertomuksiin pohjautuen. Tutkimusmenetelmien yhdistelmä ja kattava informaatio muodostavat kehyksen, jossa tutkimus on toteutettu. Tutkielman tuloksena saavutettiin arvio kohdeyrityksen toteutuneesta toimituskustannuksesta uusiutuvalle dieselpolttoaineelle, kokonaiskustannuskehitys eri liiketoimintasegmentille ja vertailuryhmän kustannuskehitys. Merkittävimmät haasteet, mahdollisuudet ja kehitystavoitteet on tuotu esille tutkimustuloksissa. Näiden havaintojen pohjalta havaittiin, että kohdeyrityksessä on materiaalivirtaa, jota kuljetetaan merkittäviä määriä useamman eri terminaalin kautta. Tämä tieto ja muut havainnot tarjoavat tulevaisuuden tutkimusta varten lähtötiedot, jotta kyetään tekemään päätöksiä yksityiskohtaisemman tutkimuksen perusteella: ovatko kyseiset havainnot potentiaalisia kohteita kustannustehokuuden kasvattamiselle.

URI

DOI

Emojulkaisu

ISBN

ISSN

Aihealue

OKM-julkaisutyyppi