Tilintarkastusyhteisön toimiston koon vaikutus tilintarkastuksen laatuun

Pro gradu - tutkielma 
Ladataan...
Kokoteksti luettavissa vain Tritonian asiakaskoneilla.

Pysyvä osoite

Kuvaus

Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää sitä, onko tilintarkastusyhteisön toimiston koolla vaikutusta tilintarkastuksen laatuun. Mielenkiinnon kohteena on erityisesti se, pystyvätkö tilintarkastusmarkkinoita hallitsevat suuret Big 4 -tilintarkastusyhteisöt säi-lyttämään yhdenmukaisen tilintarkastuksen laadun eri toimistojensa välillä. Mahdollisille laatueroille on kaksi keskeistä perustelua. Ensinnäkin, toimistotasolle siirryttäessä yksittäisen asiakkaan merkitys kasvaa. Tällöin tilintarkastustoimiston koon pienentyessä taloudellinen riippuvuus yksittäisestä asiakkaasta saattaa heikentää tilintarkastajan ob-jektiivisuutta ja näin ollen myös tilintarkastuksen laatua. Lisäksi erikokoisten toimistojen henkilöstön määrä vaihtelee, jolloin erot kollektiivisen ammattitaidon määrässä saattaa aiheuttaa laatueroja toimistojen välillä. Tilintarkastuksen laatua mitataan tässä tutkielmassa poikkeavien harkinnanvaraisten erien määrällä sekä todennäköisyydellä, että taloudellisissa vaikeuksissa oleva yritys saa going concern -lausuman. Toimiston kokoa mitataan kolmella mittarilla: tilintarkas-tusasiakkaiden määrällä, auktorisoitujen tilintarkastajien määrällä sekä tarkastettujen tasevarojen määrällä. Tutkimus toteutetaan ruotsalaisten yritysten tilinpäätöstiedoilla vuosilta 2003–2007. Tutkimuksessa on mukana Tukholman, Malmön ja Göteborgin Big 4 -yhteisöjen asiakkaita. Tulokset viittaavat siihen, että tilintarkastustoimiston koolla ei ole vaikutusta poik-keavien harkinnanvaraisten erien määrään eikä todennäköisyyteen, että taloudellisissa vaikeuksissa oleva yritys saa going concern -lausuman. Tulokset poikkeavat aikaisem-masta vastaavasta tutkimuksesta, mikä saattaa johtua Ruotsin erilaisesta tilintarkas-tusympäristöstä.

URI

DOI

Emojulkaisu

ISBN

ISSN

Aihealue

OKM-julkaisutyyppi