Johtamista ihmiseltä ihmiselle : Transformationaalinen johtajuus työhyvinvoinnin tukena muutoksen keskellä
Pysyvä osoite
Kuvaus
Tämä tutkielma keskittyy työhyvinvoinnin johtamiseen jatkuvassa muutoksessa olevassa työympäristössä transformationaalisen johtajuuden näkökulmasta. Työelämä on ollut murroksessa jo pitkään ja muutokset seuraavat toisiaan kiihtyvällä tahdilla. Muutos on tullut pysyväksi osaksi monen työarkea. Työympäristössä, jossa on paljon epävarmuutta aiheuttavia tekijöitä, nousee työhyvinvointi entistäkin tärkeämpään asemaan. Hyvinvoiva henkilöstö on resilientti ja tuottava myös muutosten keskellä. Transformationaalinen johtajuus on inhimillistä esimerkillä johtamista. Se on myös jokaisen yksilölliset piirteet huomioivaa, alaisia inspiroivaa sekä muutokseen sitouttavaa johtajuutta. Tässä tutkielmassa selvitetään transformationaalisen johtajuuden roolia työhyvinvoinnin tukemisessa. Tutkimuskysymys on: miten transformationaalinen johtajuus tukee työhyvinvointia muutoksen keskellä ja miten se näkyy käytännössä?
Tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena. Aineisto on kerätty puolistrukturoitujen teemahaastatteluiden avulla. Tutkimusta varten on haastateltu neljää (4) esihenkilöasemassa toimivaa henkilöä sekä 12 heidän alaistaan. Haastatteluista saatu aineisto on analysoitu sisällönanalyysin avulla.
Tulokset osoittivat, että transformationaalinen johtajuus vahvistaa työhyvinvointia muutosten keskellä luomalla psykologisesti turvallista ilmapiiriä, osallistamalla henkilöstöä sekä korostamalla yhteistä suuntaa. Transformationaalinen johtaja toimii esimerkkinä johdettavilleen kohdaten heidät samaan aikaan empaattisesti, rohkaisten ja jokaista yksilönä arvostaen. Tulosten perusteella vaikutusmahdollisuudet omaan työhön, hyvä työilmapiiri sekä helposti lähestyttävä esihenkilö olivat keskeisiä työhyvinvointia tukevia tekijöitä. Näiden tekijöiden mahdollistaminen on olennainen osa transformationaalisen johtajan toimintatapoja. Työhyvinvoinnin johtaminen transformationaaliselle johtajalle on osa arjen vuorovaikutusta ja työyhteisön kulttuuria, ei vain tilanteisiin reagoimista.
