From a moral consumption ethos to an apolitical consumption trend : the role of media and celebrities in structuring the rise of veganism
Lundahl, Outi (2017)
Lundahl, Outi
Vaasan yliopisto
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-476-761-3
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-476-761-3
Kuvaus
vertaisarvioitu
Tiivistelmä
Tämän väitöskirjan tutkimuskysymyksenä on, mikä rooli medialla ja julkkiksilla on aiemmin marginalisoidun kulutuskäytöksen muuttumisessa trendikkääksi. Tätä kysymystä tutkitaan vastuullisen kulutuksen ja erityisesti veganismin kautta eri teoreettisten linssien läpi strukturaalisesta näkökulmasta.
Ensimmäinen essee tuo julki mediainstituutioiden roolin vastuullisen kulutuksen statuksen selittäjänä. Toinen essee taas keskittyy veganismin destigmatisointiin Iso-Britanniassa. Se keskittyy median ja julkkisten symbioottiseen rooliin, ja liittää tämän kehityksen laajempiin ideologioihin. Näiden kahden esseen pohjalta väitöskirja rakentaa teoreettisen viitekehyksen, joka selittää, miksi media ja julkkikset ovat edistäneet tätä muutosta.
Kaksi viimeistä esseetä taas tutkivat prosessia, jolla tämä muutos on tapahtunut. Kolmas essee analysoi veganismin statuksen nousua, tai ns. co-optation-prosessia, brittiläisessä mediassa. Se kehittää uuden vaihemallin, joka tuo julki julkkisten kaksijakoisen roolin tässä prosessissa. Neljäs essee taas tutkii median ns. meta-pääoman roolia veganismin nousussa käyttäen Bourdieun kenttäteoriaa. Näiden kahden esseen pohjalta väitöskirja rakentaa bourdieulaisen viitekehyksen, joka selittää, miten media ja julkkikset ovat myötävaikuttaneet veganismin nousuun.
Ensimmäinen essee tuo julki mediainstituutioiden roolin vastuullisen kulutuksen statuksen selittäjänä. Toinen essee taas keskittyy veganismin destigmatisointiin Iso-Britanniassa. Se keskittyy median ja julkkisten symbioottiseen rooliin, ja liittää tämän kehityksen laajempiin ideologioihin. Näiden kahden esseen pohjalta väitöskirja rakentaa teoreettisen viitekehyksen, joka selittää, miksi media ja julkkikset ovat edistäneet tätä muutosta.
Kaksi viimeistä esseetä taas tutkivat prosessia, jolla tämä muutos on tapahtunut. Kolmas essee analysoi veganismin statuksen nousua, tai ns. co-optation-prosessia, brittiläisessä mediassa. Se kehittää uuden vaihemallin, joka tuo julki julkkisten kaksijakoisen roolin tässä prosessissa. Neljäs essee taas tutkii median ns. meta-pääoman roolia veganismin nousussa käyttäen Bourdieun kenttäteoriaa. Näiden kahden esseen pohjalta väitöskirja rakentaa bourdieulaisen viitekehyksen, joka selittää, miten media ja julkkikset ovat myötävaikuttaneet veganismin nousuun.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [519]