User-Centered Translation in Website Localization - Overall Usability of the Finnish Country Site of Hotels.com
Riippa, Jenni (2016)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Nykyajan globalisoituvassa maailmassa yritysten on tärkeää tarjota Internet-sivut kotimaisten asiakkaiden lisäksi kansainvälisille markkinoille. Tämä tarve korostuu erityisesti matkailualan yrityksillä. Jotta sivusto tavoittaisi asiakkaita mahdollisimman kattavasti ympäri maailman, pelkkä englanninkielinen sivusto ei riitä, vaan tarvitaan myös lokalisoituja eli kohdekieleen ja -kulttuuriin kotoutettuja versioita, maasivustoja. Lokalisointi kattaa useita eri toimintoja kuten tekstin kääntämisen sekä muiden elementtien muokkaamisen kohdekulttuurin vaatimusten mukaiseksi. Menestyksekkään lokalisoinnin taustalla on käytettävyyden huomioiminen joka vaiheessa.
Tässä pro gradu -tutkielmassa arvioitiin globaalin matkailualan brändin Hotels.comin Suomen maasivujen kokonaiskäytettävyyttä. Erityisesti tutkittiin Suomen maasivuston käännöksiä Tytti Suojasen, Kaisa Koskisen ja Tiina Tuomisen hiljattain kehittämän käyttäjäkeskeisen kääntämisen (UCT) näkökulmasta, mutta myös erilaisten kulttuuristen elementtien kotouttamista sekä sivuston yleistä käytettävyyttä. Tutkielmassa sovellettiin Jakob Nielsenin alun perin teknisen viestinnän tarkoituksiin kehittämää heuristista arviointia, joka on myös yksi UCT-metodeista. Materiaalia tarkasteltiin heuristisesti nettisivujen globalisoinnin, lokalisoinnin, käännösten sekä yleisen käytettävyyden näkökulmista. Jokaiselle näkökulmalle luotiin omat heuristiikat, jotka pohjautuvat John Yunkerin verkkoglobalisoinnin parhaat käytänteet -listaan, mm. Bert Esselinkin, Minako O’Haganin ja Carmen Mangironin näkemyksiin lokali-soinnista, Suojanen ym.:n käyttäjäkeskeisen kääntämisen konseptiin sekä Nielsenin perustavanlaatuisiin näkemyksiin käytettävyydestä.
Ennakko-oletuksen mukaisesti heuristinen arviointi osoittautui hyödylliseksi nettisivujen käännösten arvioinnissa. Heuristiikkojen avulla löydettiin todellisia käytettävyysongelmia sekä käännösten että muiden tutkittujen aspektien alueelta. Löydetyt käytettävyysongelmat olivat pääsääntöisesti melko pieniä, vain muutama oli vakavuusluokitukseltaan suuri ja vaatisi pikaista korjausta. Suomen maasivusto osoittautui siis kokonaisuudessaan käytettävyydeltään hyväksi sivustoksi. Löydetyn kaltaiset ongelmat voitaisiin kuitenkin välttää käyttämällä heuristiikkoja jo lokalisoinnin alkuvaiheessa. Niiden käyttö iteratiivisesti puolestaan mahdollistaa ongelmien korjauksen päivitysten yhteydessä. Tutkielman tuloksista on hyötyä paitsi Hotels.comin lokalisoinnista vastaaville tahoille myös muille matkailualan maakohtaisia verkkosivuja lokalisoiville.
Tässä pro gradu -tutkielmassa arvioitiin globaalin matkailualan brändin Hotels.comin Suomen maasivujen kokonaiskäytettävyyttä. Erityisesti tutkittiin Suomen maasivuston käännöksiä Tytti Suojasen, Kaisa Koskisen ja Tiina Tuomisen hiljattain kehittämän käyttäjäkeskeisen kääntämisen (UCT) näkökulmasta, mutta myös erilaisten kulttuuristen elementtien kotouttamista sekä sivuston yleistä käytettävyyttä. Tutkielmassa sovellettiin Jakob Nielsenin alun perin teknisen viestinnän tarkoituksiin kehittämää heuristista arviointia, joka on myös yksi UCT-metodeista. Materiaalia tarkasteltiin heuristisesti nettisivujen globalisoinnin, lokalisoinnin, käännösten sekä yleisen käytettävyyden näkökulmista. Jokaiselle näkökulmalle luotiin omat heuristiikat, jotka pohjautuvat John Yunkerin verkkoglobalisoinnin parhaat käytänteet -listaan, mm. Bert Esselinkin, Minako O’Haganin ja Carmen Mangironin näkemyksiin lokali-soinnista, Suojanen ym.:n käyttäjäkeskeisen kääntämisen konseptiin sekä Nielsenin perustavanlaatuisiin näkemyksiin käytettävyydestä.
Ennakko-oletuksen mukaisesti heuristinen arviointi osoittautui hyödylliseksi nettisivujen käännösten arvioinnissa. Heuristiikkojen avulla löydettiin todellisia käytettävyysongelmia sekä käännösten että muiden tutkittujen aspektien alueelta. Löydetyt käytettävyysongelmat olivat pääsääntöisesti melko pieniä, vain muutama oli vakavuusluokitukseltaan suuri ja vaatisi pikaista korjausta. Suomen maasivusto osoittautui siis kokonaisuudessaan käytettävyydeltään hyväksi sivustoksi. Löydetyn kaltaiset ongelmat voitaisiin kuitenkin välttää käyttämällä heuristiikkoja jo lokalisoinnin alkuvaiheessa. Niiden käyttö iteratiivisesti puolestaan mahdollistaa ongelmien korjauksen päivitysten yhteydessä. Tutkielman tuloksista on hyötyä paitsi Hotels.comin lokalisoinnista vastaaville tahoille myös muille matkailualan maakohtaisia verkkosivuja lokalisoiville.