Leveämmät hartiat vai syvempiä kuiluja? : Moniammatillisen yhteistyön mahdollisuudet ja haasteet perusopetuksen opiskeluhuollossa. MONOPS-hankkeen loppuraportti
Jalonen, Harri; Laasanen, Miia; Salminen, Jaanet; Rantamäki, Aino; Raukola-Lindblom, Marjaana; Lindell, Juha; Niemi, Tomi; Rautava, Päivi (2024-11-27)
Jalonen, Harri
Laasanen, Miia
Salminen, Jaanet
Rantamäki, Aino
Raukola-Lindblom, Marjaana
Lindell, Juha
Niemi, Tomi
Rautava, Päivi
Vaasan yliopisto
27.11.2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-395-179-2
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-395-179-2
Kuvaus
vertaisarvioimaton
Tiivistelmä
Vuoden 2023 alussa toimintansa käynnistäneiden hyvinvointialueiden yhtenä tavoitteena on tarjota aiempaa saumattomampia palvelukokonaisuuksia. Palvelujen integraatioon on kohdistunut paljon odotuksia. Paljon vähemmän on kuitenkin kiinnitetty huomiota integraation kääntöpuoleen eli siihen, millaisia uusia kuiluja eri toimijoiden välille syntyy. Hyvinvointialueiden hartiat ovat leveät, mutta kuntien vastuulla on tulevaisuudessakin monia hyvinvointiin liittyviä tehtäviä. Yksi hyvinvointialueiden ja kuntien yhteisistä tehtävistä on perusopetuksen opiskeluhuolto.
Työsuojelurahaston rahoittamassa ja vuosina 2022–2024 toteutetussa MONOPS-hankkeessa on tutkittu moniammatillisen yhteistyön mahdollisuuksia ja haasteita perusopetuksen opiskeluhuollossa. Tähän loppuraporttiin on koottu hankkeen päähavainnot. Loppuraportissa käsitellään i) hyvinvointialueiden tuoman uuden hallintorakenteen vaikutuksia perusopetuksen opiskeluhuollon ammattilaisten moniammatilliselle yhteistyölle, ii) moniammatillista yhteistyötä edistäviä ja estäviä tekijöitä perusopetuksen opiskeluhuollossa sekä iii) perusopetuksen opiskeluhuollon moniammatillisen yhteistyön ihannetilannetta hyvinvointialueiden ja kuntien yhdyspinnalla. Lisäksi raportissa iv) esitellään monialaista yhteistyötä ja sen johtamista tukeva itsearviointyökalu sekä v) annetaan suosituksia opiskeluhuollon moniammatillisen yhteistyön edistämiseksi ja yhteistyön johtamiseksi.
Työsuojelurahaston rahoittamassa ja vuosina 2022–2024 toteutetussa MONOPS-hankkeessa on tutkittu moniammatillisen yhteistyön mahdollisuuksia ja haasteita perusopetuksen opiskeluhuollossa. Tähän loppuraporttiin on koottu hankkeen päähavainnot. Loppuraportissa käsitellään i) hyvinvointialueiden tuoman uuden hallintorakenteen vaikutuksia perusopetuksen opiskeluhuollon ammattilaisten moniammatilliselle yhteistyölle, ii) moniammatillista yhteistyötä edistäviä ja estäviä tekijöitä perusopetuksen opiskeluhuollossa sekä iii) perusopetuksen opiskeluhuollon moniammatillisen yhteistyön ihannetilannetta hyvinvointialueiden ja kuntien yhdyspinnalla. Lisäksi raportissa iv) esitellään monialaista yhteistyötä ja sen johtamista tukeva itsearviointyökalu sekä v) annetaan suosituksia opiskeluhuollon moniammatillisen yhteistyön edistämiseksi ja yhteistyön johtamiseksi.