Suomalaisen päivittäistavaran verkkokaupan vertailu ja kehitys : Toimitusmahdollisuudet ja verkkokaupan houkuttelevuus
Yli-Viikari, Martta Eeva Maria (2024-05-07)
Yli-Viikari, Martta Eeva Maria
07.05.2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024050727322
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024050727322
Kuvaus
Online grocery stores have gone through big changes at the turn of the 2020s. As a result of the exceptional period caused by the Covid-19 pandemic, online grocery stores grew strongly both in the world and in Finland. During the pandemic time, people who normally do not buy groceries online did so. Online grocery stores' good customer experience, effective and safe supply chain are essential parts when consumers are continuing to be online store customers in the post-Covid-19 pandemic.
The goal of this thesis is to analyze, compare and categorize different kinds of online grocery stores based on: how do online grocery stores' delivery models compare to each other? How large range of products is available for the customers? And how attractive online grocery stores are for customers?
The theoretical part of the thesis is done as a literature review. In addition to scientific research, literature and company sources were used as references. Company sources consists of quartal reports, company websites and annual reports. Research questions were tried to be answered by collecting data from one hundred online stores operating in Finland, and by comparing the obtained results with the findings of the literature review presented in the theoretical part.
The last part of the thesis introduces the conclusions of the thesis. In the conclusions, it is stated that the results of the thesis is in line with the scientific publications. The problems of the deliveries in online grocery stores is the high quality and safe way of delivering delicate fresh products. In Finland, food legislation sets strict demands for preservation and delivering groceries. This also limits the sale of fresh products from online grocery stores because the online grocery stores are responsible for the unbroken cold chain of the deliveries to the consumer. The attractiveness of online grocery store can be enhanced by adding different kinds of filters for helping to find specific products and to fit specific diets. Consumers value the ease of use and the short time spent in the online grocery store. The online grocery stores should also consider the purchasing behavior of young generations. Young consumers are already experienced online shoppers and do all their shopping online more often than previous generations.
Tiivistelmä
Päivittäistavaroiden verkkokauppa on elänyt 2020-luvun vaihteessa murroksen aikaa. Covid-19 pandemian aiheuttaman poikkeusajan seurauksena päivittäistavaroiden verkkokauppa kasvoi voimakkaasti niin maailmalla kuin Suomessa. Pandemian aikana päivittäistavaroita osti verkosta myös ne kuluttajat, jotka eivät olisi muuten käyttäneet verkkoa päivittäistavaroiden ostamiseen. Verkkokauppojen hyvä asiakaskokemus, tehokas ja turvallinen toimitusketju ovatkin oleellisessa osassa kuluttajien jatkaessa verkkokaupan asiakkaina Covid-19 pandemian jälkeisenä aikana.
Tämän tutkielman tarkoituksena on analysoida, vertailla ja tyypitellä erilaisia päivittäistavaroiden verkkokauppoja seuraavien tutkimuskysymysten pohjalta: miten päivittäistavaran verkkokaupan toimitusmallit eroavat toisistaan? Miten laajaa tuotevalikoimaa päivittäistavaran verkkokaupassa on tarjolla ja miten houkutteleva päivittäistavaran verkkokauppa on asiakkaalle?
Tutkielman teoriaosuus toteutettiin kirjallisuuskatsauksena. Aineistona käytettiin tieteellisten julkaisujen lisäksi, kirjallisuutta ja yrityslähteitä, kuten osavuosikatsauksia, yritysten verkkosivuja ja vuosiraportteja. Tutkimuskysymyksiin pyrittiin vastaamaan keräämällä dataa sadasta Suomessa toimivasta verkkokaupasta, ja vertailemalla saatuja tuloksia teoriaosuudessa esiteltyihin kirjallisuuskatsauksen löydöksiin.
Tutkielman viimeinen osuus esittelee tutkielman johtopäätökset. Johtopäätöksissä todetaan tutkielman tulosten olevan linjassa tieteellisten julkaisujen kanssa. Päivittäistavaroiden verkkokaupan toimitusten haasteena on herkkien tuoretuotteiden laadukas ja turvallinen toimitusprosessi. Suomessa elintarvikelainsäädäntö asettaa tiukat vaatimukset elintarvikkeiden säilytykselle ja kuljetukselle. Tämä rajoittaa myös tuoretuotteiden myymistä verkkokaupoista, sillä verkkokauppa on vastuussa esimerkiksi tuotteiden kylmäketjun katkeamattomuudesta kuluttaja-asiakkaalle asti. Verkkokaupan houkuttelevuutta taas voidaan sen sijaan kasvattaa esimerkiksi lisäämällä erilaisia suodatuksia helpottamaan tuotteiden löytämistä ja tiettyyn ruokavalioon sopivaksi. Kuluttajat arvostavatkin verkkokaupassa helppokäyttöisyyttä ja lyhyttä asiointiin käytettävää aikaa. Päivittäistavaroiden verkkokaupassa tulisi myös ottaa huomioon uusien sukupolvien ostokäyttäytyminen. Nuoret käyttäjät ovat jo tottuneita verkko-ostajia ja tekevät aikaisempia sukupolvia useammin kaikki ostoksensa verkosta.
Tämän tutkielman tarkoituksena on analysoida, vertailla ja tyypitellä erilaisia päivittäistavaroiden verkkokauppoja seuraavien tutkimuskysymysten pohjalta: miten päivittäistavaran verkkokaupan toimitusmallit eroavat toisistaan? Miten laajaa tuotevalikoimaa päivittäistavaran verkkokaupassa on tarjolla ja miten houkutteleva päivittäistavaran verkkokauppa on asiakkaalle?
Tutkielman teoriaosuus toteutettiin kirjallisuuskatsauksena. Aineistona käytettiin tieteellisten julkaisujen lisäksi, kirjallisuutta ja yrityslähteitä, kuten osavuosikatsauksia, yritysten verkkosivuja ja vuosiraportteja. Tutkimuskysymyksiin pyrittiin vastaamaan keräämällä dataa sadasta Suomessa toimivasta verkkokaupasta, ja vertailemalla saatuja tuloksia teoriaosuudessa esiteltyihin kirjallisuuskatsauksen löydöksiin.
Tutkielman viimeinen osuus esittelee tutkielman johtopäätökset. Johtopäätöksissä todetaan tutkielman tulosten olevan linjassa tieteellisten julkaisujen kanssa. Päivittäistavaroiden verkkokaupan toimitusten haasteena on herkkien tuoretuotteiden laadukas ja turvallinen toimitusprosessi. Suomessa elintarvikelainsäädäntö asettaa tiukat vaatimukset elintarvikkeiden säilytykselle ja kuljetukselle. Tämä rajoittaa myös tuoretuotteiden myymistä verkkokaupoista, sillä verkkokauppa on vastuussa esimerkiksi tuotteiden kylmäketjun katkeamattomuudesta kuluttaja-asiakkaalle asti. Verkkokaupan houkuttelevuutta taas voidaan sen sijaan kasvattaa esimerkiksi lisäämällä erilaisia suodatuksia helpottamaan tuotteiden löytämistä ja tiettyyn ruokavalioon sopivaksi. Kuluttajat arvostavatkin verkkokaupassa helppokäyttöisyyttä ja lyhyttä asiointiin käytettävää aikaa. Päivittäistavaroiden verkkokaupassa tulisi myös ottaa huomioon uusien sukupolvien ostokäyttäytyminen. Nuoret käyttäjät ovat jo tottuneita verkko-ostajia ja tekevät aikaisempia sukupolvia useammin kaikki ostoksensa verkosta.