Arvojohtaminen konsernissa
Kangasvuo, Jaana (2024-04)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024040515030
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024040515030
Tiivistelmä
Yrityksissä kiinnitetään yhä enemmän huomiota arvoihin, vastuullisiin tekoihin sekä
inhimilliseen johtamiseen. Vastuullisiin tekoihin ja arvojen mukaiseen toimintaan
pyritään ohjaamaan arvojohtamisella. Konserniympäristössä arvojohtaminen ulottuu
kaikkiin konsernin liiketoimintayksiköihin. Samat arvot ohjaavat organisaatioiden
toimintaa läpi konsernirakenteen. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on lisätä
ymmärrystä arvojohtamisesta konserniympäristössä.
Tutkimuksen teoreettisena tavoitteena on muodostaa ymmärrys arvojohtamisen
toteutumisen muodoista ja käytänteistä. Kirjallisuuskatsaus jakautuu kahteen eri
aihealueeseen: arvoihin sekä arvojohtamiseen. Arvot toimivat arvojohtamisen
perustana sekä työkaluina arvojohtamiselle. Kirjallisuuskatsauksessa syvennytään
arvojen syntymekanismeihin sekä arvovaikuttajiin. Arvojohtamisen kirjallisuuskatsaus
esittelee arvoprosessin etenemistä sekä arvojohtamisen kriittisiä menestystekijöitä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin
haastattelemalla kansainvälisen konsernin suomalaisen liiketoimintayksikön johtoon
kuuluvia henkilöitä. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina.
Tutkimustulokset osoittavat, että konsernissa toteutetaan arvojohtamista ohjaamalla
kohti arvojen mukaista toimintaa, arvojenmukaisella päätöksenteolla ja sidosryhmät
huomioimalla. Konsernin arvojohtamisen tukena toimii arvoprosessi, jonka
tarkoituksena on saattaa arvot osaksi organisaatiota. Konsernin arvoprosessi etenee
lineaarisesti kaksisuuntaisena prosessina, jonka onnistumisen kannalta keskijohto on
kriittisessä roolissa. Konsernin arvoprosessissa on olemassa edellytykset myös
horisontaalisen arvoprosessin toteuttamiseen liiketoimintayksiköiden välillä.
Tutkimuksen perusteella arvojohtamista tuetaan konsernissa kouluttamalla sekä
viestimällä arvoista. Erityisen tehokkaaksi tueksi arvojohtamiselle osoittautui esimerkin
näyttäminen. Arvojohtamista konsernissa haastavat muutokset konsernirakenteessa
sekä konsernin monikulttuurisuuden ja monikielisyyden aiheuttamat kielelliset haasteet.
Kielelliset haasteet ilmenevät arvojen käännöksellisinä pulmina sekä tulkinnallisina
haasteina.
inhimilliseen johtamiseen. Vastuullisiin tekoihin ja arvojen mukaiseen toimintaan
pyritään ohjaamaan arvojohtamisella. Konserniympäristössä arvojohtaminen ulottuu
kaikkiin konsernin liiketoimintayksiköihin. Samat arvot ohjaavat organisaatioiden
toimintaa läpi konsernirakenteen. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on lisätä
ymmärrystä arvojohtamisesta konserniympäristössä.
Tutkimuksen teoreettisena tavoitteena on muodostaa ymmärrys arvojohtamisen
toteutumisen muodoista ja käytänteistä. Kirjallisuuskatsaus jakautuu kahteen eri
aihealueeseen: arvoihin sekä arvojohtamiseen. Arvot toimivat arvojohtamisen
perustana sekä työkaluina arvojohtamiselle. Kirjallisuuskatsauksessa syvennytään
arvojen syntymekanismeihin sekä arvovaikuttajiin. Arvojohtamisen kirjallisuuskatsaus
esittelee arvoprosessin etenemistä sekä arvojohtamisen kriittisiä menestystekijöitä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin
haastattelemalla kansainvälisen konsernin suomalaisen liiketoimintayksikön johtoon
kuuluvia henkilöitä. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina.
Tutkimustulokset osoittavat, että konsernissa toteutetaan arvojohtamista ohjaamalla
kohti arvojen mukaista toimintaa, arvojenmukaisella päätöksenteolla ja sidosryhmät
huomioimalla. Konsernin arvojohtamisen tukena toimii arvoprosessi, jonka
tarkoituksena on saattaa arvot osaksi organisaatiota. Konsernin arvoprosessi etenee
lineaarisesti kaksisuuntaisena prosessina, jonka onnistumisen kannalta keskijohto on
kriittisessä roolissa. Konsernin arvoprosessissa on olemassa edellytykset myös
horisontaalisen arvoprosessin toteuttamiseen liiketoimintayksiköiden välillä.
Tutkimuksen perusteella arvojohtamista tuetaan konsernissa kouluttamalla sekä
viestimällä arvoista. Erityisen tehokkaaksi tueksi arvojohtamiselle osoittautui esimerkin
näyttäminen. Arvojohtamista konsernissa haastavat muutokset konsernirakenteessa
sekä konsernin monikulttuurisuuden ja monikielisyyden aiheuttamat kielelliset haasteet.
Kielelliset haasteet ilmenevät arvojen käännöksellisinä pulmina sekä tulkinnallisina
haasteina.