Asiantuntijuus uran alkuvaiheessa : Aktorien kokemuksia mentorointiohjelmaan osallistumisesta uran alkuvaiheessa
Ratia, Aini (2024-04-04)
Ratia, Aini
04.04.2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024040414771
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024040414771
Tiivistelmä
Asiantuntijuus kertoo usein korkeatasoisesta osaamisesta, joka syntyy sekä yksilöllisten että yhteisöllisten elementtien pohjalta. Nykyajan työelämässä asiantuntijatehtävien voidaan nähdä jatkuvasti sekä lisääntyvän että monimutkaistuvan. Asiantuntijalta odotetaan usein kykyä uudistumiseen, oppimiseen sekä joustavuuteen. Asiantuntijuudesta voidaankin nähdä tulleen avaintekijä organisaatioiden kilpailukyvyn takana nykyajan kilpailluilla työmarkkinoilla selviytymiseksi. Mentoroinnilla viitataan perinteisesti kahden yksilön väliseen vuorovaikutussuhteeseen, jossa kokeneempi osapuoli eli mentori tarjoaa sekä henkistä että uraan liittyvää tukea mentorointisuhteen kokemattomammalle osapuolelle eli aktorille. Mentorointia voidaan pitää yhtenä merkittävimmistä tavoista kehittää henkilöstöä, sillä mentoroinnilla pystytään tarjoamaan usein oikea-aikaisesti kokonaisvaltaista tukea aktorille. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaista tukea mentoroinnilla voidaan tarjota uran alkuvaiheessa olevien aktorien asiantuntijuuden muotoutumiseksi.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen aineistonkeruu tapahtui haastattelututkimuksena. Haastattelutyypiksi valikoitui teemahaastattelu ja tutkimukseen osallistui kymmenen mentorointiohjelmaan osallistunutta aktoria. Informantit olivat joko opiskelijoita tai enintään muutama vuosi sitten valmistuneita aloittelevia asiantuntijoita. Haastattelut toteutettiin etähaastatteluina Zoom- tai Teams-yhteyttä käyttäen yksilöhaastatteluina marras- ja joulukuun aikana vuonna 2023. Haastattelut nauhoitettiin ja haastattelutallenne litteroitiin. Litterointivaiheessa aineisto anonymisoitiin. Aineiston analyysi toteutettiin aineistolähtöisen analyysin keinoin.
Tutkimuksen tuloksista voitiin havaita, että informanttien kokemukset omasta asiantuntijuudestaan mentorointiohjelman aikana koostuivat opintojen kautta tulleesta teoriaosaamisesta, aiemmasta työkokemuksesta, ulkoapäin saadusta tunnustuksesta sekä tietämyksestä oman asiantuntijayhteisön käytänteistä. Mentorointiohjelmaan osallistuminen tarjosi aktoreille tukea oman asiantuntijuutensa muotoutumiseen urakehitykseen liittyvän tuen sekä henkisen tuen kautta. Aktorit raportoivat, että mentori pystyi tarjoamaan tukea oman osaamisen tunnistamiseen, urakehitykseen, laajentamaan verkostoja sekä tarjoamaan henkistä tukea esimerkiksi kasvattamalla aktorin itseluottamusta ja kokemusta minäpystyvyydestä esimerkiksi toimimalla roolimallina ja kannustamalla. Toisaalta tutkimuksessa havaittiin, että mentoroinnista saadut hyödyt vaihtelivat sen mukaan, kuinka yhteensopiva mentoripari oli ja kuinka paljon aktori osallistui mentorointiohjelman tarjoamiin yhteisiin tapaamisiin. Tutkimuksen tulokset olivat linjassa aiemman mentoroinnin hyötyjä käsittelevän tutkimuksen kanssa ja asiantuntijuuden tutkimuksen keskeiset elementit tunnistettiin myös tässä tutkimuksessa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen aineistonkeruu tapahtui haastattelututkimuksena. Haastattelutyypiksi valikoitui teemahaastattelu ja tutkimukseen osallistui kymmenen mentorointiohjelmaan osallistunutta aktoria. Informantit olivat joko opiskelijoita tai enintään muutama vuosi sitten valmistuneita aloittelevia asiantuntijoita. Haastattelut toteutettiin etähaastatteluina Zoom- tai Teams-yhteyttä käyttäen yksilöhaastatteluina marras- ja joulukuun aikana vuonna 2023. Haastattelut nauhoitettiin ja haastattelutallenne litteroitiin. Litterointivaiheessa aineisto anonymisoitiin. Aineiston analyysi toteutettiin aineistolähtöisen analyysin keinoin.
Tutkimuksen tuloksista voitiin havaita, että informanttien kokemukset omasta asiantuntijuudestaan mentorointiohjelman aikana koostuivat opintojen kautta tulleesta teoriaosaamisesta, aiemmasta työkokemuksesta, ulkoapäin saadusta tunnustuksesta sekä tietämyksestä oman asiantuntijayhteisön käytänteistä. Mentorointiohjelmaan osallistuminen tarjosi aktoreille tukea oman asiantuntijuutensa muotoutumiseen urakehitykseen liittyvän tuen sekä henkisen tuen kautta. Aktorit raportoivat, että mentori pystyi tarjoamaan tukea oman osaamisen tunnistamiseen, urakehitykseen, laajentamaan verkostoja sekä tarjoamaan henkistä tukea esimerkiksi kasvattamalla aktorin itseluottamusta ja kokemusta minäpystyvyydestä esimerkiksi toimimalla roolimallina ja kannustamalla. Toisaalta tutkimuksessa havaittiin, että mentoroinnista saadut hyödyt vaihtelivat sen mukaan, kuinka yhteensopiva mentoripari oli ja kuinka paljon aktori osallistui mentorointiohjelman tarjoamiin yhteisiin tapaamisiin. Tutkimuksen tulokset olivat linjassa aiemman mentoroinnin hyötyjä käsittelevän tutkimuksen kanssa ja asiantuntijuuden tutkimuksen keskeiset elementit tunnistettiin myös tässä tutkimuksessa.