Johdon rooli muutoksessa ja sen edistämisessä : Tapaustutkimus yrityskaupassa
Hakkarainen, Iivi (2024-03-27)
Hakkarainen, Iivi
27.03.2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024032713435
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024032713435
Tiivistelmä
Yrityskauppojen ennustettu kasvu tulee vaikuttamaan tulevaisuudessa useisiin organisaatioihin, joissa päätöksistä ja muutoksen hallinnasta vastaavilta johtajilta odotetaan kykyä hallita ja viedä muutos sen käynnistämisestä ja toteutuksesta aina seurantaan asti. Tässä tutkielmassa halutaan yksittäisen tapaustutkimuksen kautta tutkia, millainen yrityksen ylimmän johdon rooli on yrityskauppaan liittyvässä muutosprosessissa, ja miten johto on pyrkinyt edistämään muutoksen onnistumista. Tutkimuksen tavoitteena on lisätä ymmärrystä johdon vastuista, roolista ja käytössä olevista työkaluista, joiden avulla muutoksen onnistumisen mahdollisuuksia voidaan parantaa. Case-yrityksessä on toteutettu vuonna 2023 yrityskauppa, jonka seurauksena yrityksen toiminta laajentui erääseen Pohjoismaahan. Tutkimuksessa halutaan selvittää, millaisen roolin case-yrityksen ylin johto on ottanut kyseissä yrityskaupan muutosprosessissa, miten roolit ovat jakautuneet johdon kesken, ja kuinka johto on toiminnallaan pyrkinyt edistämään muutoksen onnistumista yrityskaupan eri vaiheissa.
Tutkielman teoriaosuudessa käsitellään yrityskaupan prosessia, organisaatiomuutosta ja muutosjohtamista, sekä johdon rooleja. Tutkielman keskeiset teoriat käsittelevät Kurt Lewinin 3-vaiheista muutosmallia, jossa tutkitaan muutoksen hallintaa ja edistämistä organisaatioissa kolmen eri vaiheen kautta. Johdon rooleja käsittelevässä teoriassa syvennytään tarkastelemaan Henry Mintzbergin kymmentä tunnistettua johdon roolia organisaatioissa, jotka liittyvät vuorovaikutukseen, viestintään sekä päätöksentekoon liittyviin rooleihin.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, jossa aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Haastattelut toteutettiin johtotehtävissä toimiville henkilöille. Tulokset analysoitiin sisällön analyysiä hyödyntäen. Tulosten perusteella case-yrityksen ylimmän johdon rooli yrityskaupan muutosprosessissa on ollut käynnistää, toteuttaa ja hallita muutos kaikilta sen toimintojen osa-alueilta. Johdon tehtävänä on ollut saada muutos ja integraatio onnistumaan sekä teknilliseltä puolelta, että myös kulttuurin ja organisaation operatiivisten toimintojen osalta. Yhteisistä tavoitteista ja vastuista huolimatta, yrityksen johdon jäsenillä tunnistettiin olevan tämän lisäksi myös omat vastuut ja rooli muutoksen eri vaiheissa. Saatujen tulosten perusteella johdossa on pyritty edistämään muutoksen onnistumista eri keinoin, joista tunnistettavimpia olivat viestintä, tukeminen ja osallistaminen. Johtopäätösten perusteella johtohenkilöiden kokemukset omasta roolistaan ja yrityskaupan muutosprosessin onnistumisesta olivat yksilöllisiä. Tulosten perusteella johdolle voitiin esittää kehitysehdotuksia muutoksen onnistumisen tehostamiseen tulevaisuudessa erityisesti yhteisen näkemyksen ja tavoitteiden selkeyttämisen, mittaamisen ja resursoinnin suhteen.
Tutkielman teoriaosuudessa käsitellään yrityskaupan prosessia, organisaatiomuutosta ja muutosjohtamista, sekä johdon rooleja. Tutkielman keskeiset teoriat käsittelevät Kurt Lewinin 3-vaiheista muutosmallia, jossa tutkitaan muutoksen hallintaa ja edistämistä organisaatioissa kolmen eri vaiheen kautta. Johdon rooleja käsittelevässä teoriassa syvennytään tarkastelemaan Henry Mintzbergin kymmentä tunnistettua johdon roolia organisaatioissa, jotka liittyvät vuorovaikutukseen, viestintään sekä päätöksentekoon liittyviin rooleihin.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, jossa aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Haastattelut toteutettiin johtotehtävissä toimiville henkilöille. Tulokset analysoitiin sisällön analyysiä hyödyntäen. Tulosten perusteella case-yrityksen ylimmän johdon rooli yrityskaupan muutosprosessissa on ollut käynnistää, toteuttaa ja hallita muutos kaikilta sen toimintojen osa-alueilta. Johdon tehtävänä on ollut saada muutos ja integraatio onnistumaan sekä teknilliseltä puolelta, että myös kulttuurin ja organisaation operatiivisten toimintojen osalta. Yhteisistä tavoitteista ja vastuista huolimatta, yrityksen johdon jäsenillä tunnistettiin olevan tämän lisäksi myös omat vastuut ja rooli muutoksen eri vaiheissa. Saatujen tulosten perusteella johdossa on pyritty edistämään muutoksen onnistumista eri keinoin, joista tunnistettavimpia olivat viestintä, tukeminen ja osallistaminen. Johtopäätösten perusteella johtohenkilöiden kokemukset omasta roolistaan ja yrityskaupan muutosprosessin onnistumisesta olivat yksilöllisiä. Tulosten perusteella johdolle voitiin esittää kehitysehdotuksia muutoksen onnistumisen tehostamiseen tulevaisuudessa erityisesti yhteisen näkemyksen ja tavoitteiden selkeyttämisen, mittaamisen ja resursoinnin suhteen.