Yrityksen yhteiskuntavastuun yhteys sisäisen valvonnan tehokkuuteen yhdysvaltalaisissa pörssiyrityksissä

Kuvaus

Yrityksen yhteiskuntavastuu ja sisäinen valvonta ovat olleet jo pidempään laskentatoimen kirjallisuuden kaksi keskeistä osa-aluetta. Yhteiskuntavastuulla tarkoitetaan yksinkertaistettuna liiketoiminnan vaikutuksia ympäristöön, yhteiskuntaan ja talouteen. Sisäinen valvonta on puolestaan yrityksen toimintoihin integroitu järjestelmä, jolla pyritään varmistamaan organisaation toiminnan tavoitteidenmukaisuus. Esiinnousseiden yrityksissä tapahtuneiden väärinkäytöksien seurauksena 2000-luvun alussa Yhdysvaltojen lainsäädäntöön lisättiin SOX 404 -raportointivaatimus koskien sisäisen valvonnan laajuutta ja riittävyyttä. Aikaisemmat tutkimukset ovat havainneet yrityksen ominaisuuksilla olevan läheinen yhteys yrityksen sisäisen valvonnan tehokkuuteen. Yhteiskuntavastuu on uusi tekijä tässä tutkimuslinjassa ja sen yhteyttä yrityksen sisäisen valvonnan tehokkuuteen on kirjallisuudessa käsitelty hyvin vähän. Tämän Pro gradua -tutkielman tavoitteena on tutkia kirjallisuuden ja empiirisen tutkimuksen avulla, onko yhteiskuntavastuun tasolla havaittavissa positiivista yhteyttä yrityksen sisäisen valvonnan tehokkuuteen olennaisilla heikkouksilla mitattuna. Tutkielmassa yhteiskuntavastuullisuuden tasoa mitataan ESG-pistemäärän avulla, joka on muodostettu yrityksestä saatavilla olevan julkistetun tiedon perusteella. Sisäisen valvonnan tehokkuutta puolestaan mitataan tilintarkastajan antaman lausunnon perusteella. Yritys raportoi sen havaitsemista olennaisista heikkouksista, jonka tilintarkastaja vakuuttaa ja antaa lausunnon sisäisen valvonnan tehokkuudesta. Yhteiskuntavastuun ja olennaisten heikkouksien välistä yhteyttä tutkitaan pitkittäistutkimuksena ja analyysimenetelmänä käytetään logistista regressiomallia. Aineisto koostuu 10184 yhdysvaltalaisesta pörssiyrityksestä vuosilta 2012–2022. Saadut tulokset osoittavat, että yhteiskuntavastuulla on havaittavissa positiivinen yhteys sisäisen valvonnan tehokkuuteen. Tulos on yhdenmukainen aikaisempien tutkimusten kanssa ja tukee sidosryhmäteoriaa, jonka mukaan yritykset pyrkivät lisäämään sidosryhmien luottamusta vastuullisella ja eettisesti hyväksyttävällä käyttäytymisellä. Lisäksi tutkimustulokset osoittavat, että yhteiskuntavastuun eri dimensioista sosiaalisella vastuulla on voimakkain yhteys sisäisen valvonnan tehokkuuteen, kun taas taloudellisella vastuulla on heikoin yhteys.

URI

DOI

Emojulkaisu

ISBN

ISSN

Aihealue

OKM-julkaisutyyppi