Yrityksen asiakasdatan jakamisen arvoa tuottavat käytänteet : Kvalitatiivinen tutkimus asiakasdataa hyödyntävän sovelluksen käytänteistä
Sutinen, Teemu (2023-12)
Sutinen, Teemu
12 / 2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231211153288
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231211153288
Tiivistelmä
Asiakasdatan hyödyntäminen on lisääntynyt viime vuosina sekä avannut yrityksille
mahdollisuuksia hyödyntää dataa sisäisesti päätöksentekoon kuin ulkoisesti luoden asiakkaille
personoitua sisältöä. Muun muassa finanssiala, vähittäisruokakaupat ja enenevissä määrin
muutkin toimialat ovat kehittäneet sovelluksia ja toimintoja asiakkaan datan jakamiseen heille
itselleen takaisin, luoden siten kiinnostavaa sisältöä. Kuitenkin käytänteistä, miten sovellukset
tehdään ei ole tutkimusta vielä paljon. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on ymmärtää, millaisia
käytänteitä ja prosesseja noudatetaan data-analytiikan jakamisessa asiakkaalle, sekä mikä
yhteys niillä on asiakkaan kokemaan arvoon asiakassuhteessa.
Tutkimuksen teoriaosuus jakautuu kahteen eri aihealueeseen. Teoreettisessa viitekehyksessä
syvennytään asiakasdatan jakamisen käytänteisiin ja osa-alueisiin, kuten big dataan ja
personointiin. Lisäksi tutustutaan datan hyödyntämisen arvoon asiakassuhteessa, kuten
vastuulliseen datan keräämiseen, asiakkuudenhallintaan sekä datan vuorovaikutuksellisuuteen.
Teoreettisen viitekehyksen avulla muodostetaan ymmärrys asiakasdatan jakamisen käytänteistä
osana datan hyödyntämisen arvoa asiakassuhteessa. Tutkimus toteutettiin laadullisena
tapaustutkimuksena, jossa neljää asiantuntijaa haastateltiin käytänteisiin liittyen
teemahaastattelulla. Kolme asiantuntijaa oli suomalaisesta pankista, jossa oman talouden
seurannan toimintoa kehitettiin. Lisäksi haastateltiin kuluttajanäkökulmasta asiantuntijaa
kuluttajaetujärjestöstä. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että oman talouden seurannan käytänteissä suurella
painoarvolla olivat datan käsittelyn kyvykkyydet, joihin yrityksessä käytettiin
partneriyhteistyötä. Keskeistä asiakkaan kannalta oli kategorisoida tilitapahtumatietoa ja
jalostaa siitä informaatiota asiakkaalle. Lisäksi sidosryhmien saumaton työskentely ja
oppiminen, asiakasymmärryksen saavuttaminen oman talouden seurannan toiminteiden
parissa, yksityisyyden ja luottamuksen säilyttäminen sekä niiden implementointi lopulliseen
lanseerausversioon olivat keskeisiä kehittämistyön alueita.
Oman talouden seurannassa kehittämisen käytänteillä on yhteys sekä palveluntarjoajan
prosessiin sekä asiakkaan prosesseihin, mitä kummatkin haluavat sovelluksella tavoitella:
asiakas käyttöarvoa arkeensa ja yritys asiakasymmärrystä sekä myyntimahdollisuuksia.
Osapuolet ovat vuorovaikutusprosessissa datan avulla. Asiakasarvoa ei voi syntyä ilman
kunnollisia käytänteitä, työkaluja ja mittareita, mutta vastaavasti hyviä käytänteitä ei havaita
ilman yrityksen tekemää asiakasymmärryksen hankkimista ja asiakassuhteeseen panostamista.
mahdollisuuksia hyödyntää dataa sisäisesti päätöksentekoon kuin ulkoisesti luoden asiakkaille
personoitua sisältöä. Muun muassa finanssiala, vähittäisruokakaupat ja enenevissä määrin
muutkin toimialat ovat kehittäneet sovelluksia ja toimintoja asiakkaan datan jakamiseen heille
itselleen takaisin, luoden siten kiinnostavaa sisältöä. Kuitenkin käytänteistä, miten sovellukset
tehdään ei ole tutkimusta vielä paljon. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on ymmärtää, millaisia
käytänteitä ja prosesseja noudatetaan data-analytiikan jakamisessa asiakkaalle, sekä mikä
yhteys niillä on asiakkaan kokemaan arvoon asiakassuhteessa.
Tutkimuksen teoriaosuus jakautuu kahteen eri aihealueeseen. Teoreettisessa viitekehyksessä
syvennytään asiakasdatan jakamisen käytänteisiin ja osa-alueisiin, kuten big dataan ja
personointiin. Lisäksi tutustutaan datan hyödyntämisen arvoon asiakassuhteessa, kuten
vastuulliseen datan keräämiseen, asiakkuudenhallintaan sekä datan vuorovaikutuksellisuuteen.
Teoreettisen viitekehyksen avulla muodostetaan ymmärrys asiakasdatan jakamisen käytänteistä
osana datan hyödyntämisen arvoa asiakassuhteessa. Tutkimus toteutettiin laadullisena
tapaustutkimuksena, jossa neljää asiantuntijaa haastateltiin käytänteisiin liittyen
teemahaastattelulla. Kolme asiantuntijaa oli suomalaisesta pankista, jossa oman talouden
seurannan toimintoa kehitettiin. Lisäksi haastateltiin kuluttajanäkökulmasta asiantuntijaa
kuluttajaetujärjestöstä. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että oman talouden seurannan käytänteissä suurella
painoarvolla olivat datan käsittelyn kyvykkyydet, joihin yrityksessä käytettiin
partneriyhteistyötä. Keskeistä asiakkaan kannalta oli kategorisoida tilitapahtumatietoa ja
jalostaa siitä informaatiota asiakkaalle. Lisäksi sidosryhmien saumaton työskentely ja
oppiminen, asiakasymmärryksen saavuttaminen oman talouden seurannan toiminteiden
parissa, yksityisyyden ja luottamuksen säilyttäminen sekä niiden implementointi lopulliseen
lanseerausversioon olivat keskeisiä kehittämistyön alueita.
Oman talouden seurannassa kehittämisen käytänteillä on yhteys sekä palveluntarjoajan
prosessiin sekä asiakkaan prosesseihin, mitä kummatkin haluavat sovelluksella tavoitella:
asiakas käyttöarvoa arkeensa ja yritys asiakasymmärrystä sekä myyntimahdollisuuksia.
Osapuolet ovat vuorovaikutusprosessissa datan avulla. Asiakasarvoa ei voi syntyä ilman
kunnollisia käytänteitä, työkaluja ja mittareita, mutta vastaavasti hyviä käytänteitä ei havaita
ilman yrityksen tekemää asiakasymmärryksen hankkimista ja asiakassuhteeseen panostamista.