Comparing the economic feasibility of transportation modes : Case Suupohja Railway
Huttunen, Oskari (2023)
Huttunen, Oskari
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231213153859
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231213153859
Tiivistelmä
This thesis comprehensively analyzes transportation economics, specifically focusing on the
transportation corridors of the Suupohja region. The study addresses the problem of
determining the required traffic volumes required for the economic feasibility of the Suupohja
Railway. Drawing upon methodologies from analogous feasibility studies, the research
contributes a unique dimension by incorporating a holistic framework. Key findings include the
identification of Activity-Based Cost Models for unimodal road and multimodal rail-road
transportation, demonstrating that multimodal transport costs are significantly lower than road
transport costs with large volumes. The study pinpoints a break-even point at 880,000 net
tonnes per year for the Suupohja region. Practical implications extend to decision-making for
public administrations and industry logistics, suggesting a need to reconsider the appreciation
framework for transportation infrastructure investments in Finland with a focus on increased
sustainability considerations. Finally, the study contributes valuable knowledge to
transportation economics literature. Tämä opinnäytetyö analysoi kattavasti kuljetusten taloutta, keskittyen erityisesti Suupohjan
alueen kuljetuskäytäviin. Tutkimus käsittelee ongelmaa, joka liittyy tarvittavien liikennemäärien
määrittämiseen Suupohjan rautatieosuuden taloudellisen kannattavuuden varmistamiseksi.
Hyödyntäen vastaavien kannattavuustutkimuksien menetelmiä, tutkimus ottaa huomioon
kokonaisvaltaisen viitekehyksen ja tuo siten ainutlaatuisen näkökulman ongelmaan. Keskeisiä
löydöksiä ovat toimintolaskentaan perustuvien kustannusmallien tunnistaminen tien
rahtiliikenteelle, sekä yhdistetyille rahtikuljetuksille osoittaen, että yhdistetyt kuljetukset ovat
merkittävästi edullisempia suurilla liikennemäärillä verrattuna tieliikenteen kustannuksiin.
Tutkimus havaitsi kannattavuusrajan olevan Suupohjan alueella 880 000 nettotonnia vuodessa.
Tutkimuksen käytännön vaikutukset ulottuvat julkishallinnon ja teollisen logistiikan
päätöksentekoon, ehdottaen Suomessa käytössä olevan liikenneväylähankkeiden
arviointikehyksen uudelleenarviointia keskittyen etenkin kestävään kehitykseen. Lopuksi,
tutkimus tuo arvokasta tietoa kuljetusten taloutta koskevaan kirjallisuuteen.
transportation corridors of the Suupohja region. The study addresses the problem of
determining the required traffic volumes required for the economic feasibility of the Suupohja
Railway. Drawing upon methodologies from analogous feasibility studies, the research
contributes a unique dimension by incorporating a holistic framework. Key findings include the
identification of Activity-Based Cost Models for unimodal road and multimodal rail-road
transportation, demonstrating that multimodal transport costs are significantly lower than road
transport costs with large volumes. The study pinpoints a break-even point at 880,000 net
tonnes per year for the Suupohja region. Practical implications extend to decision-making for
public administrations and industry logistics, suggesting a need to reconsider the appreciation
framework for transportation infrastructure investments in Finland with a focus on increased
sustainability considerations. Finally, the study contributes valuable knowledge to
transportation economics literature.
alueen kuljetuskäytäviin. Tutkimus käsittelee ongelmaa, joka liittyy tarvittavien liikennemäärien
määrittämiseen Suupohjan rautatieosuuden taloudellisen kannattavuuden varmistamiseksi.
Hyödyntäen vastaavien kannattavuustutkimuksien menetelmiä, tutkimus ottaa huomioon
kokonaisvaltaisen viitekehyksen ja tuo siten ainutlaatuisen näkökulman ongelmaan. Keskeisiä
löydöksiä ovat toimintolaskentaan perustuvien kustannusmallien tunnistaminen tien
rahtiliikenteelle, sekä yhdistetyille rahtikuljetuksille osoittaen, että yhdistetyt kuljetukset ovat
merkittävästi edullisempia suurilla liikennemäärillä verrattuna tieliikenteen kustannuksiin.
Tutkimus havaitsi kannattavuusrajan olevan Suupohjan alueella 880 000 nettotonnia vuodessa.
Tutkimuksen käytännön vaikutukset ulottuvat julkishallinnon ja teollisen logistiikan
päätöksentekoon, ehdottaen Suomessa käytössä olevan liikenneväylähankkeiden
arviointikehyksen uudelleenarviointia keskittyen etenkin kestävään kehitykseen. Lopuksi,
tutkimus tuo arvokasta tietoa kuljetusten taloutta koskevaan kirjallisuuteen.