Laatujohtamisen implementaatiota edistävät ja estävät tekijät terveydenhuollossa : Sateenvarjokatsaus
Heinämaa, Mari (2023-09-25)
Heinämaa, Mari
25.09.2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20230925137344
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20230925137344
Tiivistelmä
Väestön ikääntyminen, lisääntyvä hoitovelka ja globaali henkilöstövaje haastavat terveydenhuollon johtajia pohtimaan toimintamallejaan ja muita päätöksentekoon vaikuttavia asioita. Laatujohtaminen on johtamiskäytäntö, minkä onnistunut jalkauttaminen läpi koko organisaation auttaa organisaatioita menestymään ja löytämään ratkaisuja resurssien oikein kohdentamiseen. Johtajien laatusuuntautuneisuus ja osallistava ote laatujohtamiseen lisäävät organisaation suorituskykyä joka tasolla, joten laatujohtamiseen vaikuttavia tekijöitä pohtimalla menestystä ja kilpailukykyä voidaan parantaa merkittävästi. Laatujohtamisen implementaatio terveydenhuollossa on hallintotieteellisessä tutkimuksessa ajankohtainen aihe tutkia, sillä asiakkaiden ja maailman tarpeiden muuttuessa on toimintaa kehitettävä jatkuvasti muutoksen vaatimalla tavalla. Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää laatujohtamisen implementaatiota edistäviä ja estäviä tekijöitä sekä mitä erityispiirteitä liittyy terveydenhuollon laatujohtamisen implementaatioon. Teoreettinen viitekehys perustuu 2000-luvulla ilmestyneeseen vertaisarvioituun tutkimustietoon laatujohtamisesta terveydenhuollossa, sen periaatteista, mittaamisesta ja laatujärjestelmistä, historiasta ja laatujohtamisen kohtaamasta kritiikistä. Tutkimusmenetelmänä on hyödynnetty sateenvarjokatsausta, jonka avulla alati lisääntyvää tutkimustietoa on mahdollista tiivistää helpommin hyödynnettäväksi tiedoksi. Tutkimuksen lopullinen aineisto koostuu 12:sta terveydenhuollon laatujohtamisen implementaatiota käsittelevästä systemaattisesta kirjallisuuskatsauksesta. Tutkimusaineiston analyysimenetelmänä on käytetty temaattista analyysia, jonka avulla lopulliset pääteemat edistävistä ja estävistä tekijöistä saatiin koottua vaikuttavien tekijöiden yhteenvedoksi.
Tämän tutkielman keskeiset tulokset korostavat laatujohtamisen implementaation onnistumiseksi sitä, että johto sitoutuu laatujohtamiseen ja osallistaa työntekijöitään laatuasioihin. Kun johto sisäistää jokapäiväisessä työssään laatuajattelun ja saa myös työntekijät asennoitumaan muutokseen ja jatkuvaan parantamiseen, ollaan lähempänä laatujohtamisen päämäärää laadukkaan terveydenhuollon palveluiden tarjoamisessa. Ominaista terveydenhuollon laatujohtamiselle on pyrkiä osallistamaan myös potilaita omaan hoitoonsa. Henkilöstön asenteet ja motivaatio vaikuttavat myös, joten henkilöstöresursseihin panostaminen on tärkeää. Käytänteet ja ohjeet tulee jalkauttaa moniammatillisessa organisaatiossa ymmärrettävästi ja selkeästi, jotta jokainen ammattilainen tiedostaa ohjeen olemassaolon ja motivoituu hyödyntämään niitä toteuttaessaan laadukasta hoitoa. Tuloksia hyödyntämällä voidaan auttaa terveydenhuollon organisaatioita soveltamaan näyttöön perustuvaa tietoa laatujohtamisen implementaatioon vaikuttavista tekijöistä, jolloin aikaa jää keskittyä olennaiseen työhön alati lisääntyvän tiedon käsittelyn sijasta.
Tämän tutkielman keskeiset tulokset korostavat laatujohtamisen implementaation onnistumiseksi sitä, että johto sitoutuu laatujohtamiseen ja osallistaa työntekijöitään laatuasioihin. Kun johto sisäistää jokapäiväisessä työssään laatuajattelun ja saa myös työntekijät asennoitumaan muutokseen ja jatkuvaan parantamiseen, ollaan lähempänä laatujohtamisen päämäärää laadukkaan terveydenhuollon palveluiden tarjoamisessa. Ominaista terveydenhuollon laatujohtamiselle on pyrkiä osallistamaan myös potilaita omaan hoitoonsa. Henkilöstön asenteet ja motivaatio vaikuttavat myös, joten henkilöstöresursseihin panostaminen on tärkeää. Käytänteet ja ohjeet tulee jalkauttaa moniammatillisessa organisaatiossa ymmärrettävästi ja selkeästi, jotta jokainen ammattilainen tiedostaa ohjeen olemassaolon ja motivoituu hyödyntämään niitä toteuttaessaan laadukasta hoitoa. Tuloksia hyödyntämällä voidaan auttaa terveydenhuollon organisaatioita soveltamaan näyttöön perustuvaa tietoa laatujohtamisen implementaatioon vaikuttavista tekijöistä, jolloin aikaa jää keskittyä olennaiseen työhön alati lisääntyvän tiedon käsittelyn sijasta.